Personal branding; een compleet stappenplan

Personal branding is een van de beste investeringen die je kunt doen in je carriere. Of je nou een ondernemer bent of een carrière in loondienst bouwt. In dit artikel leg ik je alles uit. De wie, wat, waarom en hoe van personal branding.

Maar eerst moet ik eerlijk tegen je zijn… tot 5 jaar geleden vond ik branding maar een verspilling van geld… laat staan het investeren in een personal brand.

Inmiddels weet ik beter en weet ik dat een sterk personal brand het verschil maakt tussen heel hard werken voor weinig en een snelle en consistente (omzet)groei. Ik zal in dit artikel ook mijn ervaring delen, zodat deze zin meer context heeft.

Maar voordat ik dat doe, wil ik eerst even kort stilstaan bij wat een personal brand eigenlijk is.

Wat is personal branding?

Laat ik vooropstellen dat iedereen een merk is of je het nou wilt of niet. Maar in dit artikel gaan we het hebben over een personal brand waar we bewust aan bouwen. Daarom denk ik dat de volgende definitie het beste beschrijft wat personal branding is:

Personal branding is het bewust vormgeven van een publieke perceptie van jou als persoon met als doel om jezelf te positioneren als autoriteit in jouw vakgebied en daarmee je invloed en impact te vergroten.

Kortom… een personal brand is niet iets wat je overkomt, maar iets wat je bewust vormgeeft om je carrière positief te beïnvloeden.

Bouwstenen van een personal brand

Je kunt hierbij onderscheid maken in interne (jij) en externe (de wereld) factoren. Op de interne factoren heb je directe invloed en op de externe factoren heb je indirecte invloed.

Verderop in het artikel ga ik verder in op die bouwstenen, onder het kopje ‘Een personal brand bouwen‘.

Wie zou een personal brand moeten bouwen?

Personal branding is niet iets dat alleen is weggelegd voor ondernemers en experts. Er zijn talloze voorbeelden te vinden in ongeveer iedere beroepsgroep en organisatielaag.

Maar als je ondernemer of management executive bent, is het zelfs een essentieel onderdeel van je carrière. Bouw je geen personal brand, dan kan één (mis)stap het einde van je carrière betekenen.

Laat me daar even een kort voorbeeld van geven.

Mijn ervaring met personal branding

Toen ik mijn internetbureau bouwde, was ik zo druk bezig met het bouwen van een merk voor mijn bedrijf dat mijn eigen persoonlijke merk erbij inschoot (ook omdat ik het toen onzin vond 😉). Toen ik mijn bedrijf had verkocht, moest ik er flink aan trekken om aan nieuwe klanten te komen.

Na de verkoop van mijn internetbureau bouwde ik een merk als Sales funnel expert. En toen ik een pivot maakte om verder te gaan als business coach en mentor, hoefde ik slechts 1 mailtje te versturen om 76 leads te genereren.

Recentelijk lanceerde ik een nieuwe bedrijf, Springcast. En ook hieruit bleek dat een personal brand ervoor zorgde dat ik met mijn nieuwe bedrijf sneller tractie kon creëren, dan wanneer ik dat niet had.

Binnen no-time sloten tientallen volgers een abonnement af en werd Springcast overal op het web genoemd als iemand vroeg naar Podcast hosting.

Na ruim 5 jaar bouwen (of slechts 5 jaar…) heb ik een platform gebouwd rondom mijn merk. Mensen volgen mij op LinkedIn, ze volgen mijn nieuwsbrief en lezen mijn blogs. Deze groep volgers weten wat ze kunnen verwachten als ik een nieuw bedrijf, product of dienst lanceer.

En dat is de kracht van personal branding.

Een personal brand bouwen

Wat belangrijk is om je te beseffen, is dat je niet zomaar iets moet gaan bedenken. Ik schreef eerder dat je een personal brand moet “vormgeven”, maar dat betekent niet dat je lukraak iets kunt gaan verzinnen.

Zoals Raymond Klompsma mooi uitlegde in de Growth Minds podcast:

“Wie ben je? Wie wil je zijn? Merk en cultuur zijn twee zijden van 1 medaille. Naar buiten toe heet het brand en naar binnen toe heet het cultuur en daartussen zit, als het goed is, een grote overlap. Want dan kun je naar buiten zijn, wie je vanbinnen bent en hoef je dus naar buiten toe geen andere rol aan te nemen.”

In de podcast sprak hij over merk en cultuur. Cultuur kun je in het geval van personal branding vergelijken met ‘wie jij bent’… ofwel… je kernwaarden.

Als je een personal brand bouwt dat niet in lijn ligt met wie je bent, dan wordt het moeilijk om een consistent merk te bouwen, maar ook zullen mensen aanvoelen dat het niet authentiek is. En dan kan het zelfs tegen je werken.

Stap 1: Bepaal je kernwaarden

En ik bedoel dit niet in een corporate way. Dit gaat niet over wat lekker klinkt voor de buitenwereld, maar over wie jij bent. Dit vormt het fundament van je personal brand en het helpt je om alle belangrijke beslissingen te toetsen.

Ik zal een paar voorbeelden geven van mijn eigen kernwaarden:

  • Positief

  • Optimistisch

  • Daadkrachtig

  • Groei

  • Persoonlijk

  • Kennis

Als je mijn LinkedIn berichten leest, dan zul je die dingen terugzien in mijn teksten. Als je kijkt naar mijn huisstijl, dan zie je dat ik een volle en levendige huisstijlkleur heb gekozen.

Nagenoeg al mijn content bevat persoonlijke context. Ik deel vaak mijn eigen ervaring in de content en ik schrijf zoals ik praat. En ik deel graag relevante, nieuwe kennis.

Ik hoor bijna wekelijks van mensen die mij voor het eerst ontmoeten dat het bijna bizar is hoe goed mijn content aansluit op wie ik in het echte leven ben.

En dat is precies waarom je die kernwaarden nodig hebt om een personal brand vorm te geven. Want die mate van consistentie zorgt ervoor dat mensen je vertrouwen.

Kernwaarden bepalen

Wil je (nog) eens je kernwaarden vaststellen? Ik raad mijn klanten altijd aan om deze test te gebruiken. Hij is praktisch en volgens veel van mijn klanten accuraat.

Stap 2: Kies je niche

En hiermee bedoel ik niet het niveau van Chirurg voor grote teen operaties 😉 Schijnt te bestaan 😳

Het gaat erom dat mensen snappen in welk hokje te plaatsen bent. En zelfs als je een hekel hebt aan hokjes (zoals CEO van Funda, Quintin Schevernels zei in de Growth Minds podcast.)

Je kunt je best buiten een hokje plaatsen door een unieke positie in de markt in te nemen. Bijvoorbeeld als je twee unieke vaardigheden hebt die je niet snel samen tegenkomt. Bijvoorbeeld een marketeer die ook psycholoog is.

Je hebt een propositie voor de buitenwereld en een werkelijke propositie. De eerste moet iedereen kunnen begrijpen en de tweede moet goed bij jou passen. Dit is bij uitstek belangrijk voor generalisten.

Van een business coach verwacht iedereen dat het een generalist is, net als bij een huisarts. Zo’n ‘hokje’ is niche genoeg. Maar online marketeer is te vaag. Dan kun je proberen om een specialistische titel te verzinnen die toch generalistisch is, zoals ik ooit deed met de titel Funnel Marketeer.

Het gevaar als je geen niche kiest, is dat mensen geen reden hebben om je te volgen. Mensen zullen je dan ook niet vragen voor interviews of om te spreken op een event.

Kortom… een personal brand in een niche die niemand begrijpt, zorgt ervoor dat je minder kansen op je pad krijgt om je autoriteit op te bouwen (denk aan interviews of kansen om te spreken) en uiteindelijk dus ook minder omzet, omdat mensen niet goed weten wat je nou precies doet.

Als je een specialist bent, dan is deze exercitie natuurlijk niet nodig. Je doet één ding. En dat ding doe je beter dan wie dan ook. Als specialist ken je je niche al.

Stap 3: Kies een massamedium

Personal branding gaat over reputatie bouwen. Mensen moeten jou kennen en ze moeten (denken te) weten waar je goed in bent. Bij personal branding ga je feitelijk actief bouwen aan die reputatie.

En om mensen te bereiken, moet je communiceren. En als je een personal brand gaat bouwen heb je minimaal 1 massa medium nodig als spreekbuis. Ik som hieronder de bekendste voor je op:

  • Tekst

  • Video

  • Audio

  • Spraak (spreken)

  • Netwerk

En hoewel ik geloof dat je overal goed in kunt worden, is het verstandig om te beginnen met het medium wat je het makkelijkst afgaat. Oh… en je hoort me niet zeggen ‘waar je al heel goed in bent’.

Voor mij is het heel lang tekst geweest, terwijl ik spelling-technisch echt slecht was toen ik ermee begon. Maar ik koos voor tekst, omdat ik er beter in was dan in de andere media. Het heeft me veel tijd en oefening gekost om een goede schrijver te worden.

Opportunities per medium

Video voor branding

Ben jij comfortabel voor de camera en ben je een makkelijke, geanimeerde spreker? In dat geval is video een krachtig middel om een personal brand te bouwen. Je kunt korte vlogs maken met je iPhone en die op Instagram, Snapchat, TikTok of YouTube delen, maar ook professionele video’s produceren en delen. De truc met video’s is om zoveel mogelijk trouwe abonnees te krijge.

Audio voor branding

Gaat praten je het makkelijkst af? Ben je goed in verhalen vertellen, vragen stellen of dingen uitleggen? Maar is video niet je ding? In dat geval zou je misschien weleens een goede podcaster kunnen zijn. Een podcast beginnen zou dan een goede move kunnen zijn. De kunst is ook hier om zoveel mogelijk abonnees te krijgen. Wil je geen eigen podcast? Dan kun je ook te gast zijn in andermans podcast. Je kunt je dan aanmelden op een podcast netwerk om vaker gevraagd te worden.

Spreken voor branding

Dit was heel lang de snelste manier om een personal brand te bouwen en het is nog steeds een effectieve manier. Het vraagt iets meer reizen en logistiek dan bijvoorbeeld podcasten, vloggen of schrijven, maar het voordeel is dat sprekers al redelijk snel vergoed of zelfs betaald worden voor het spreken. En daarmee wordt je feitelijk betaald om je personal brand te bouwen. De kunst is om op de juiste podia te staan.

Netwerken voor branding

Ben je een echte netwerker? Iemand die snel zakelijke vrienden maakt, relaties onderhoudt én bekend staat om de kwaliteit die je levert? Bind de juiste mensen aan je en dit kan weleens de snelste manier zijn om een personal brand te bouwen. De kunst hier is om je de juiste mensen te connecten.

Het maakt niet uit welk medium je kiest, zolang je maar nadenkt hoe en waar je met dat medium de doelgroep bereikt.

Mijn advies is om te beginnen met 1 tot maximaal 2 kanalen. Vooral als je nog niet volledig ontwikkeld bent in een van de kanalen. Je kunt beter 1 medium heel goed doen, dan 10 verschillende kanalen gemiddeld.

Stap 4: Bepaal jouw tone of voice

Werk aan een tone-of-voice, maar hou het in het begin simpel. Weten of je gaat voor een formele of informele stijl is al een goed begin. Later kun je zaken aan de mix toevoegen om er meer karakter aan toe te voegen.

Mijn tone-of-voice is, wat ik noem, casual zakelijk. Het is allemaal niet té frivool, maar wel losjes. Het is qua taalgebruik zakelijk en correct, maar ik verwerk ook grapjes in de teksten (als dat functioneel is). Ik gebruik soms een emoticon en mijn signature zijn de drie puntjes waar ik een stilte wil… get it? 😉

En dat was er direct nog een. Ik ben gek op taal en woorden en persoonlijk gebruik ik vaak Nederlands en Engels door elkaar. Soms klinkt het gewoon beter in het Engels. En niet iedereen vindt dat OK, maar dat is mijn tone-of-voice.

Oh… en tot slot. Ik heb een positieve en actieve (soms activerende) schrijfstijl, maar niet schreeuwerig.

Maar het is belangrijk dat jouw schrijfstijl bij jou past! De kracht van mijn tone-of-voice is dat mensen tijdens een eerste ontmoeting verbaasd zijn over hoe mijn tone-of-voice aansluit op wie ik in het echt ben.

Stap 5: Crafting a message

Als je geen standpunt inneemt, kan niemand het met je eens zijn. En als je niet ergens voor staat, is het ook moeilijk voor anderen om voor jou te kiezen.

Ik zeg overigens niet dat je moet gaan polariseren. Je kunt prima neutraal zijn, zolang dat dan maar duidelijk is. Andere neutrale mensen zullen dan voor jou kiezen.

Mijn personal brand draait om kwaliteit en putting in the work (zoals dit artikel). En ik geloof dat er meerdere wegen naar Rome leiden en er dus geen 1 manier is om het goed te doen. Ik geloof ik niet in rookgordijnen creëren. Er zijn teveel marketeers, coaches en andere experts die dingen moeilijk laten lijken dan het is, omdat ze dan meer kunnen verkopen.

Dus waar sta jij voor? Hoe kijk jij naar jouw vakgebied?

Stap 6: Thought leadership

Oké… we hebben nu een massamedium geselecteerd en een standpunt ingenomen. Nu is het tijd om je spierballen te laten zien… figuurlijk dan 😉

Dit is de belangrijkste stap van een personal brand bouwen. En eigenlijk is het meer een proces dan een stap, want het is iets wat je de rest van je carrière zal moeten doen als je relevant wilt blijven met je merk.

Thought leadership is het etaleren van je kennis en visie binnen jouw vakgebied.

Als je nog niet lang bezig bent in je vakgebied, begin je met kennis delen. Hiervoor hoef je nog geen zwaargewicht te zijn in je vak. Deel desnoods wat je zelf leert en vat dingen samen of maak ze eenvoudiger te begrijpen voor anderen. Leuke bijkomstigheid is dat je daardoor zelf ook beter de stof onthoudt.

Ben je een oude rot in het vak? Of ben je in ieder geval lang genoeg bezig dat je eigen unieke ideeën hebt over jouw vakgebied? Deel ze dan openlijk. Ja, er zullen mensen mee aan de haal gaan. Ja, je concurrenten lezen het ook en omarmen jouw ideeën.

So what?!

Ik zie talloze concurrenten mijn content soms bijna kopiëren, maar Google straft ze wel af als het echt te ver gaat en het mooiste is… zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten… dus de mensen die aan de haal gaan met jouw ideeën, zullen ze vaak niet zomaar openlijk delen. En dat geeft jou een voorsprong in marketing.

Want het communiceren van die unieke ideeën draagt bij aan jouw personal brand. En zolang jij nieuwe ideeën blijft communiceren, zullen mensen jou associëren met die ideeën. En dat levert autoriteit en uiteindelijk opportunities en klanten op.

Stap 7: Onderbouw jouw reputatie met bewijs

The proof is in the pudding.

Je kunt nog zo’n mooi personal brand bouwen, maar als er nergens bewijs is dat jij je reputatie waarmaakt, dan zul je een groot deel van de potentiële klanten niet kunnen overtuigen.

Je hebt zogenaamde Social Proof nodig om mensen te overtuigen. Dat kun je doen op (onder andere) de volgende manieren:

  • Klantcases

  • Logo's van klanten

  • Testimonials van klanten

  • Mond-tot-mond aanbevelingen

Het idee is dat ze niet alleen zien dat jij een expert bent, maar het ook lezen/horen van anderen die daadwerkelijk met jou hebben gewerkt. Als je mijn pagina over business coaching bekijkt, zul je ook zien dat een groot deel van de pagina bestaat uit mensen die met mij hebben gewerkt en veel hebben gehad aan mijn coaching.

Stap 8: Zoek verbinding met het werkveld

Een personal brand bouw je niet alleen. Zoals je in de vorige stappen hebt kunnen lezen, heb je anderen nodig om jouw merk te bouwen. Soms is het een blog, een andere keer een klant.

Maar om een echt krachtig personal brand te bouwen heb je een netwerk nodig van mensen uit het vak. De samenwerking met andere experts die jou erkennen als expert helpen je om boven de markt uit te stijgen. Want de echte pro’s erkennen elkaar en zijn minder bezig met het beconcurreren van elkaar.

Neem bijvoorbeeld mijn branche. De wereld van business coaches. Er zijn er duizenden, maar slechts een klein groepje coaches maakt z’n reputatie waar. En die coaches zou ik nooit afvallen. Als iemand, zelfs een prospect, zou vragen wat ik van die coach vind, dan zou ik vol lof spreken en alleen uitleggen wat de verschillen zijn.

Maar is het een coach, waarover ik twijfels heb qua kwaliteit… dan zal ik altijd adviseren om het proces extra kritisch in te gaan en te zoeken naar bewijs dat iemand ook echt kennis, ervaring of wijsheid heeft om diegene te helpen.

Dus… vergeet concurrentie en zoek verbinding met de pro’s in jouw branche, niche of markt.

Een slimme manier om connecties te leggen is door met LinkedIn marketing te beginnen. Verbind met de markt en deel jouw expertise.

Samenvattend

Een personal brand bouwen doe je door het etaleren van je kennis, het verbinden met de markt en het waarmaken van je reputatie.

Hoe je jouw personal brand bouwt en welke media je inzet om bekendheid te creëren voor je personal brand is helemaal aan jou. Er is niet één beste kanaal. Er is alleen de beste mix van kanalen voor jou!

Question… kun jij jouw personal brand beschrijven? Laat het in de comments weten….

Mijn personal brand staat voor…

Nico Oud

Ik bouw inmiddels aan mijn 7 bedrijf (Springcast) en heb in de afgelopen 10 jaar meer dan 500 ondernemers gecoacht en geholpen bij het bereiken van hun doelen.

https://www.nico.nl/notion
Vorige
Vorige

Marketing automation

Volgende
Volgende

ActiveCampaign review