De vloek van de generalist

Als generalist weet je van heel veel dingen een beetje af. Een polymath wordt dat genoemd. En hoewel generalisten ontzettend waardevol zijn voor bedrijven en de markt, rust er ook een vloek op de breed-georiënteerde professional. Je mist richting en purpose en dat leidt tot onrust.

Het wordt nog complexer als je ook nog eens commercieel bent, want overal waar je kijkt poppen kansen op. De een nog beter dan de ander en je begint je af te vragen of jij de enige bent die het ziet.

En zo hop je van opportunity naar opportunity.

Uiteindelijk kom je in een soort van quarterlife of midlife crisis terecht en bekruipt het gevoel je dat je niets opbouwt. Je begint specialisten te benijden en overweegt wellicht zelf om specialist te worden. Iets wat doorgaans snel leidt tot een dood spoor.

Another notch on your belt 😉

Maar wees niet bang! Want hoewel het begin van je carrière behoorlijk onstuimig kan zijn en het lijkt alsof je een spoor van potentiële kansen achterlaat (door te snel te switchen), bouw je wel degelijk aan iets… en op de lange termijn ben je in het voordeel.

Maar voordat ik je ga uitleggen hoe krachtig het is wat je nu aan het doen bent, wil ik mijn hall-of-fame van generalisten met je delen. Ik weet vrij zeker dat er een paar namen tussen staan van mensen die jij bewondert.

Wereldberoemde generalisten & beroepen

Moderne generalisten

  • Elon Musk

  • Steve Jobs

  • Mark Zuckerberg

  • Bill Gates

  • Warren Buffet

Historische generalisten

  • Marcus Aurelius

  • Leonardo Da Vinci

  • Michelangelo

  • Isaac Newton

  • Benjamin Franklin

Generalistische beroepen

  • Rechters

  • Journalisten

  • CEO's

  • Ondernemers

  • Investeerders

Het vooruitzicht van een generalist

Specialisten hebben het voordeel dat ze aan het begin van hun carrière al redelijk goed weten wat ze willen doen. Hierdoor kunnen ze zich gerichter ontwikkelen, waardoor de kans bestaat dat ook hun carrière sneller ontwikkelt.

Als ondernemer worden ze vaak al snel ingehuurd en wellicht hebben ze zelfs al snel een bedrijf kunnen opbouwen met meerdere specialisten.

Maarrr….

Op de lange termijn is het vooruitzicht van de generalist rooskleuriger. Want voor een specialist wordt het steeds moeilijker om ‘bij te blijven’. Want de ontwikkelingen gaan ongelofelijk snel en de jonge generatie hijgt ze in de nek.

Neem bijvoorbeeld een specialistische designer… zou jij een webdesigner van 60 jaar oud die zich niet onlangs heeft bijgespijkerd inhuren? Waarschijnlijk niet.

Maar zijn ervaring is waarschijnlijk wel goud waard als je ‘m zou inhuren als consultant bij grote designtrajecten. Hij weet door al zijn ervaring precies wat de valkuilen in het project zijn… mits hij zich breder heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren.

Heeft die designer zich nooit verder ontwikkeld, dan is de kans groot dat zijn skills, kennis, ervaring en inzichten niet meer aansluiten op de doelgroep.

Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.

(P.S. ik schreef ooit een blog over het je niet ontwikkelen op Sprout. Zeker een aanrader om te lezen.)

Slow take-off

Een generalist heeft een langer stuk van de landingsbaan nodig dan een specialist. Om in deze metafoor te blijven, is een specialist een sportvliegtuigje en een generalist de Boeing 747.

De carrière van een generalist heeft al die zijstapjes en fuck-ups nodig om te rijpen. En hoe groter de zijstappen zijn geweest, hoe waardevoller zijn ervaring op de lange termijn wordt.

Connecting the dots

En op een bepaald moment beginnen de dots met elkaar te connecten. Ineens is die ervaring als projectmanager verrekte handig en snap je door je baantje als tekstschrijver hoe je die visie moet verkopen en helpt dat ene boek over een administratie bijhouden je om cijfers te lezen.

Nu blijkt ineens dat jouw achtergrond jou de perfecte ondernemer maakt. Of misschien de perfecte CEO van een corporate.

In mijn geval leidde het pad naar een rol als business coach.

De sales, de marketing, de opleiding administratie, mijn tijd in het leger, mijn interesse voor persoonlijke ontwikkeling, het hobbymatig websites bouwen, het pielen met Photoshop… you name it, I did it.

Ik vergelijk mijn carrière vaak met die van Donald Duck. Van stoffig magazijnwerk, tot vliegtuigen uitladen, werving & selectie, projectmanagement, vertegenwoordiger en zelfs filiaalmanager van een supermarkt. En dit was slechts de eerste 10 jaar van mijn carriere 😉

Maar nu lijkt het (voor mij) een logisch pad.

Advies voor generalisten

Maak jezelf niet gek.

Heb geduld.

Volg je interesses.

Uiteindelijk connecten de dots.

En besef dat ieder uitstapje je perspectief op de wereld verbreedt en je dichterbij jouw doorbraak brengt.

Nico Oud

Ik bouw inmiddels aan mijn 7 bedrijf (Springcast) en heb in de afgelopen 10 jaar meer dan 500 ondernemers gecoacht en geholpen bij het bereiken van hun doelen.

https://www.nico.nl/notion
Vorige
Vorige

ActiveCampaign review

Volgende
Volgende

KPI’s; een complete succes handleiding