Hoi 👋, ik ben Nico. Welkom op mijn blog :)
Als je me nog niet kent... Ik ben de oprichter en CEO van Springcast, en ik heb in het verleden 7 bedrijven opgezet, met wisselend succes.
Het begin was lastig, maar ik heb ze steeds succesvoller gemaakt. Mijn huidige onderneming, Springcast, groeit als kool :D
✳️ Voor meer info, bekijk mijn LinkedIn (en voel je vrij om te connecten)
📥 Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief voor mijn beste content
🚨 Dit is een lange pagina. Hoe verder je leest, hoe meer diepgang en achtergrond je krijgt.
ℹ️ Of mijn LinkedIn nieuwsbrief als je mijn VrijMiPost ook op je tijdlijn wilt zien.
Voordat ik met Springcast begon, heb ik meer dan 500 ondernemers gecoacht, hen als business coach geholpen met hun volgende stappen. Soms was dat de overstap van freelancer naar een bureau, soms naar een productized onderneming, en andere keren hielp ik ze schalen als solopreneur. Maar bijna altijd ondersteunde ik hen in hun persoonlijke groei als ondernemers.
Ik ben een echte autodidact. Ik leer dingen door ze te doen. Door me 100% in een onderwerp onder te dompelen en een obsessie te ontwikkelen om ergens in te slagen. En dit beperkt zich niet tot ondernemerschap... tennis, piano spelen, productiviteit, bloggen...
Deel van dat proces is documenteren wat ik leer. Meestal in mijn persoonlijke dagboek, mijn PKM (Personal Knowledge Management) systeem, en vaak op mijn blog en/of in mijn nieuwsbrief.
Op dit moment bouw ik aan Springcast, een startup in de podcastmarkt. Ik omarm de startup-wijze en doorloop het hele proces. Op mijn blog deel ik hoe ik Springcast bouw en wat ik onderweg leer. Het goede, het slechte en het lelijke.
Onderwerpen waarover ik schrijf zijn:
Mijn ondernemersreis
Ik deed het niet zo goed op school. Niet omdat ik niet kon leren... integendeel. Als ik iets interessant vind, bereik ik snel een punt waarop ik er bovengemiddeld veel van weet. Maar vraag me niet om een boek samen te vatten na 2 maanden. Zo werkt mijn brein niet.
Hoe dan ook... aangezien diploma's destijds nogal belangrijk waren, kwam mijn carrière langzaam op gang. Ik werkte in magazijnen, hopte van baan naar baan en belandde in de gekste (en soms grappigste) banen. Zelfs mijn vrouw is soms verbaasd over wat ik allemaal gedaan heb. Taxichauffeur, vertegenwoordiger, vliegtuigen laden/lossen, koerier, soldaat, orderpicker, filiaalmanager van Lidl... noem maar op :)
Maar ik had grote dromen
Tijdens de dot.com bubbel begonnen mijn dromen vorm te krijgen. Het internet werd iets groots, en ik snapte er helemaal niets van. Ik had nog nooit een website geopend.
Maar ik voelde een ongelooflijke aantrekkingskracht tot die wereld. Mensen werden rijk, bedrijven gingen failliet, en deze wereld domineerde het nieuws. Zoals vaak gebeurt met dromen, romantiseerde ik het beeld van wat er in die wereld gebeurde.
Ik kocht een boek... zoals ik gewoonlijk doe ;) Een boek over het internet... Ik geloof zelfs dat het Internet voor Dummies was 😂 Ik snapte er niets van, maar ik verslond het boek van voor naar achter. Een tweede boek volgde. En daarna een app... voor de dinosaurussen onder ons... Dreamweaver 👴🏻
Ik bouwde mijn eerste website, verdiende wat geld met een Snel-Rijk-Worden-schema, stopte met het Snel-Rijk-Worden-schema (voelde niet goed), en zocht en vond een baan in de internetwereld.
Ik sla hier 100 stappen over, maar ik slaagde erin mijn weg te vinden in de wereld waarop ik verliefd was geworden. Om erachter te komen dat het net zo mooi is als het lijkt. Ik heb deze wereld nooit meer verlaten.
Vallen vooruit = vooruitgaan
In mijn carrière ben ik vaak figuurlijk op mijn gezicht gegaan. Mijn eerste kleine bedrijf (toen ik 19 was) ging zelfs failliet, en ik moest het drie jaar lang doen met een paar honderd euro.
Maar mijn vastberadenheid zorgde ervoor dat ik altijd vooruit keek... en daardoor ook goed terug kon kijken. Altijd op zoek naar wat ik kon leren van een mislukking.
Mijn eerste faillissement leerde me meer dan wat dan ook in mijn leven tot nu toe. Ik begreep wat ik nog moest leren om succesvol te worden (verkoop en marketing), wat er gedaan moest worden om iets succesvol te maken (het werk erin steken), en hoe dankbaar ik moest zijn als ik een fles water bij een tankstation kon kopen... iets waar ik nog steeds aan denk elke keer als ik dat doe.
En ik nam die lessen serieus. Mijn hele carrière tussen mijn 19e en 28e ging over het ontwikkelen van de vaardigheden die ik nodig had om succesvol te worden. Zo koos ik mijn volgende baan. Zou ik een van de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om later een succesvolle ondernemer te worden?
En zo deed ik het ook met mijn bedrijven. Ik bouwde die bedrijven zo goed als ik kon, en als iets niet werkte, reflecteerde ik daarop en nam me voor het de volgende keer anders te doen. En zo werden mijn bedrijven elke keer een beetje succesvoller.
Business coach
Na het verkopen van mijn internetbureau, 360 E-commerce, stapte ik in de wereld van contentmarketing en salesfunnels. Daar was ik eigenlijk bezig met het opbouwen van een ander bureau. Ik begon als freelancer, maar al snel had ik een omzet van ongeveer €300.000 per jaar en nam ik een bedrijfsmanager aan. Daarna volgde een junior funnel-specialist.
Parallel hieraan coachte ik enkele kleine internetbureaus die hadden gezien hoe snel ik mijn eerste bureau had laten groeien. Ik kreeg steeds meer verzoeken voor coaching en merkte dat ik veel voldoening haalde uit het coachen. Ik moest kiezen... coaching of nog een internetbureau. Ik koos voor coaching.
Ik kondigde op LinkedIn aan dat ik beschikbaar was als business coach, en er kwamen meer dan 60 verzoeken binnen. Sinds die aankondiging heb ik met meer dan 1.000 ondernemers gesproken en daadwerkelijk 500 van hen gecoacht.
Ik deed 3-4 coachingsessies per dag, 5 dagen per week. Het was fantastisch om de sparringpartner te zijn van die ondernemers. Samen pakten we grote uitdagingen aan, en velen van hen bereikten grote dingen met hun bedrijven.
Maar na het derde jaar begon het weer te kriebelen. Soms keek ik nostalgisch terug naar de tijden dat ik zelf bedrijven aan het opbouwen was. Ik bleef mezelf verkopen op het idee dat coaching ook een bedrijf was, tenslotte maakte ik meer dan 300K+ omzet, maar bloed kruipt waar het niet gaan kan, en ik begon kansen te zien.
Volgend hoofdstuk
Ik volgde mijn eigen advies op... als je kansen wilt, moet je eropuit!
Ik besloot een podcast te starten om in contact te komen met inspirerende mensen. Dat was goed voor mijn persoonlijke merk (en dus mijn coachingbedrijf) en zou me blootstellen aan nieuwe kansen in de markt.
Ik had geen idee...
Podcasten was dé kans! Ik ontdekte dat ik podcasthosting nodig had om mijn podcast op Spotify te krijgen en dat er nog geen Nederlandse partijen waren.
Hier kwam alles samen. Ik had ervaring met contentmarketing, had een hostingbedrijf gehad, en kende het doelpubliek als geen ander. Dit was mijn kans, en ik was vastberaden om deze te grijpen.
Ik investeerde in totaal €50.000 van mijn eigen geld om Springcast te starten, en dat zou later oplopen tot ongeveer €200.000.
En ik kreeg wat ik wilde... een nieuw avontuur. Een kans om alles wat ik tot nu toe had geleerd in de praktijk toe te passen. Om weer nieuwe dingen te leren en soms de domste in de kamer te zijn.
Springcast opbouwen
Wat een avontuur! Springcast... alles aan deze kans voelt juist. Alles aan het bedrijf voelt juist. Het is alsof het zo moest zijn.
De reis van Springcast kan ik hier nog niet samenvatten. Simpelweg omdat ik nog druk bezig ben met dit bedrijf op te bouwen. Wil je niet wachten op de samenvatting maar vanaf de zijlijn ervaren hoe ik dit bedrijf opbouw, wat ik eruit leer en hoe ik mijn eerder verworven kennis toepas? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.