Marketing automation
Marketing automation is een schaalbare manier om het juiste bericht op het juist moment bij de juiste persoon te krijgen. Maar hoe werkt marketing automation en hoe kun je het inzetten?
Steeds meer bedrijven zetten marketing automation in om hun klanten, prospects, leads en volgers gerichter en met meer structuur te bereiken. Volgens het rapport van Salesforce (state of marketing 2017) [1] zet 67% van alle marketing leaders een marketing automation platform in.
In Nederland zijn vooral ActiveCampaign en Mailerlite goed vertegenwoordigd. ActiveCampaign gebruik ik voor mijn startup Springcast en Mailerlite voor mijn persoonlijke blog.
Daarnaast is nog eens 21% van plan om marketing automation in te zetten in de nabije toekomst. Daarmee zegt slechts 2% van alle marketing leaders marketing automation niet in te willen zetten op de korte termijn.
💡 98% van de marketing leaders zet marketing automation in of is van plan om dat op korte termijn te doen!
Waarom marketing automation een welkome innovatie is
In het snel ontwikkelende landschap van de moderne technologie is er één trend die de marketing- en communicatiesector razendsnel verovert: automatisering. In een tijdperk waarin technologie en data de drijvende krachten zijn achter bijna elke industrie, is de verschuiving naar geautomatiseerde marketing een logische volgende stap.
Klanten zijn vandaag de dag gewend aan gepersonaliseerde communicatie. Niemand zit meer te wachten op generieke nieuwsbrieven die niet aansluiten op de customer journey. Onze mailboxen stromen over met mails en we willen alleen relevante mails ontvangen. Maar dit allemaal handmatig segmenteren is niet te doen en inefficiënt.
Marketing automation is de oplossing. Het stelt organisaties en ondernemers in staat om sneller en slimmer te werken, repetitieve taken te minimaliseren en zich te concentreren op wat echt telt: het opbouwen van authentieke relaties met klanten. En het is niet alleen een modewoord of een tijdelijke trend. Volgens recente studies is de markt voor marketing automatiseringstools in de afgelopen jaren exponentieel gegroeid, wat aangeeft dat bedrijven de waarde ervan inzien.
Voor degenen die nog twijfelen aan de kracht van automatisering, is het belangrijk om te beseffen dat dit niet het einde betekent van menselijke interactie in marketing. Integendeel, het stelt professionals in staat om hun vaardigheden en expertise beter te benutten, vrij van de beperkingen van handmatige processen.
In een wereld die steeds meer gedreven wordt door technologie, is het duidelijk dat marketing automatisering geen luxe is, maar een noodzaak. En zoals altijd, zullen degenen die zich aanpassen en innoveren degenen zijn die voorop lopen in de race.
Wat is marketing automation?
Hoewel veel marketeers marketing automation definiëren als "het juiste bericht op het juiste moment naar de juiste persoon sturen", gaat het verder dan dat.
Er circuleren talloze definities op het web, maar naar mijn mening komt de volgende definitie het dichtst in de buurt van de kern:
Marketing automation is een strategie waarmee je potentiële klanten benadert met op maat gemaakte, waardevolle content. Het uiteindelijke doel? Deze prospects omzetten in klanten en die klanten transformeren in trouwe fans.
Een veelvoorkomend misverstand is dat marketing automation puur en alleen draait om leadgeneratie. Hoewel het daar zeker effectief voor is, vormt dat slechts een deel van het grotere geheel.
Het mooie van marketing automation is dat het de gehele funnel beslaat, niet alleen het middelste deel (MOFU). Voor een duidelijker beeld, stel je een grafische voorstelling van de volledige funnel voor.
Dus, in essentie, stelt marketing automation je in staat om gerichte content te leveren aan de juiste persoon op het perfecte moment, zowel in de marketing- als salesfunnel.
Het resultaat? Geen schot-in-het-wilde-weg marketing meer. Je prospects worden niet langer overspoeld met informatie die voor hen niet relevant is.
De voordelen van marketing automation
Wat zijn de voordelen van marketing automation?
In het kort is marketing automation, mits het goed wordt geïmplementeerd, één van de krachtigste tools uit de toolkit van de marketeer en kan het een significante bijdrage leveren aan winstgevendheid van alle marketing campagnes.
Als ik de voordelen van marketing automation op hoofdlijnen zou moeten samenvatten, zou ik zeggen… het verhoogt de omzet, het verlaagt de kosten en het biedt de mogelijkheid om relevantere berichten te communiceren naar de prospects en klanten.
Nog even de belangrijkste voordelen van marketing automation binnen het marketing programma:
✅ E-mail Automation heeft de hoogste ROI
Je haalt meer rendement uit jouw campagnes en automatiseert repeterende taken.
✅ Een relevantere klantbeleving
Je haalt meer rendement uit jouw campagnes en automatiseert repeterende taken.
✅ Het verbindt marketing & sales aan elkaar
Je haalt meer rendement uit jouw campagnes en automatiseert repeterende taken.
✅ Je krijgt beter inzicht in jouw klant
De profielen die worden opgebouwd van jouw klanten geven je inzicht in wie jouw klant is.
✅ Marketing wordt schaalbaar
Door repeterende taken en processen te automatiseren creëer je een schaalbaar marketingapparaat.
✅ Je kunt event-based communiceren
Je kunt Real Time acties laten uitvoeren die handmatig onmogelijk waren geweest.
Wat kun je met marketing automation doen? Een paar voorbeelden
Oké, je kunt dus geautomatiseerd berichten sturen op basis van (geautomatiseerde) segmenten of het gedrag van je klanten of volgers, maar wat kun je concreet met marketing automation doen? Een lijst met 10 voorbeelden:
1. Lead Nurturing
Stel je voor dat een bezoeker je website bezoekt en een e-book downloadt. Met marketing automation kun je een reeks follow-up e-mails instellen die deze bezoeker geleidelijk meer informatie bieden, hem/haar verder in de funnel begeleiden en uiteindelijk aanzetten tot aankoop.
2. Welkomstreeksen
Wanneer iemand zich abonneert op je nieuwsbrief, kun je een geautomatiseerde welkomstreeks opzetten die de nieuwe abonnee introduceert aan je merk, speciale aanbiedingen toont of exclusieve content deelt.
3. Winkelwagenverlating
Als een klant producten in hun winkelwagen plaatst maar de aankoop niet voltooit, kun je automatisch een herinneringsmail sturen met een speciale korting of een andere incentive om ze terug te halen en de aankoop te voltooien.
4. Klantsegmentatie
Op basis van het gedrag en de interacties van een klant met je website, kun je ze automatisch segmenteren in verschillende groepen. Zo kun je bijvoorbeeld een aparte e-mailcampagne opzetten voor klanten die regelmatig high-end producten kopen.
5. Upselling en Cross-selling
Na een aankoop kun je automatisch productaanbevelingen sturen die complementair zijn aan wat de klant al heeft gekocht, waardoor je de gemiddelde bestelwaarde verhoogt.
6. Verjaardags- en jubileummails
Stel automatische e-mails in om klanten te feliciteren op hun verjaardag of op de verjaardag van hun eerste aankoop bij jou, eventueel met een speciale korting of aanbieding.
7. Feedback en beoordelingen
Na een aankoop of dienst kun je automatisch een e-mail sturen die de klant vraagt om feedback of een beoordeling, wat waardevolle inzichten en testimonials voor je merk kan opleveren.
8. Heractivatie van inactieve klanten
Identificeer klanten die al een tijdje niets hebben gekocht en stuur ze automatisch een 'We missen je'-mail met een speciale aanbieding om ze terug te winnen.
9. Sociale media integratie
Automatiseer het plaatsen van content op je sociale media kanalen op basis van bepaalde triggers, zoals een nieuwe blogpost op je website.
10. Analyse en rapportage
Stel automatische rapporten in die je regelmatig updates geven over de prestaties van je marketingcampagnes, zodat je altijd op de hoogte bent van wat werkt en wat niet.
Marketing automation software
Welke marketing automation software leveranciers zijn er? En welk pakket is geschikt voor jou? Wie zijn de marktleiders en welke startups zijn er? In deze module zoomen we verder in op de verschillende marketing automation software leveranciers.
De marketing automation software markt wordt aangevoerd door een aantal ‘leaders’ en wordt gevolgd door een grote groep startups. De marktleiders richten zich met name op grote bedrijven en het grotere MKB, terwijl veel startups zich richten op het kleinbedrijf en het lagere middensegment. Uiteraard als je het vertaald naar Nederlandse normen.
Hieronder vind je een overzicht van het marketing automation software marktaandeel in Nederland, waarbij ActiveCampaign het afgelopen jaar de snelste groeier was.
Stuk voor stuk hebben ze wat te bieden en er is dan ook geen sprake van goed of slecht, duur of goedkoop. Ze zijn ontwikkeld met verschillende doelgroepen in het achterhoofd en bieden allemaal een kwalitatief stuk software.
Daarnaast heb je ook nog marketing automation software voor webshops, wat een hele andere tak van sport is. Hier zie je specialistische software voor ontwikkeld worden om maximale integratie te bieden met de verschillende e-commerce platformen, zoals Magento, Shopify, WooCommerce, enzovoorts.
Mijn favoriete Marketing Automation software
ActiveCampaign
Klein beginnen en naar groot schalen. Met ActiveCampaign kan het en daarmee is het pakket geschikt voor organisaties van iedere omvang. De gebruiksvriendelijkheid is bovengemiddeld goed.
Mailerlite
Een fijn pakket om mee te werken en qua pricing ook geschikt voor mensen met grote lijsten die toch tegen een vriendelijke prijs een goed marketing automation pakket willen gebruiken.
Verder kun je nog de volgende marketing automation software overwegen:
Hubspot
Convertkit
Pardot (Salesforce)
Marketo (Enterprise)
Het is belangrijk dat je een tools kiest die niet alleen bij je huidige situatie past, maar ook als je met de business nog 1 of 2 stappen groeit. Data migratie is een pain in the ass en waarschijnlijk raak je bijna al je historische data kwijt.
Om die reden adviseer ik mijn klanten ActiveCampaign (lees mijn ActiveCampaign review). Je hebt een lage instap qua kosten, maar het pakket is prima geschikt voor lijsten met miljoenen contacten.
ActiveCampaign is daarnaast ook goed te koppelen met andere software en kan dan ook prima B2C én B2B bedrijven gebruikt worden. Zo heeft ActiveCampaign deepdata integraties met WooCommerce en Shopify.
Conclusie
Marketing automation is onmiskenbaar een gamechanger in het hedendaagse digitale landschap. Het stelt bedrijven in staat om op een persoonlijke en efficiënte manier te communiceren, waarbij de nadruk ligt op relevantie en timing. Of je nu een multinational bent of een startende ondernemer, de tools en technieken zijn beschikbaar om je marketinginspanningen naar een hoger niveau te tillen.
De sleutel is om de juiste software te kiezen die past bij jouw behoeften en ambities, en om altijd de menselijke touch in je communicatie te behouden. In een wereld waar technologie de overhand neemt, blijft de authentieke connectie met je publiek van onschatbare waarde.