ActiveCampaign review

ActiveCampaign verovert in rap tempo de wereld van marketing automation en e-mailmarketing. Maar is het de juiste tool voor jou? Past het bij de fase waarin je bedrijf zich nu bevindt? Daar geef ik in dit artikel antwoord op.

Inmiddels behoort ActiveCampaign tot de marktleiders in Nederland als het gaat om marketing automation en daar is een hele goede reden voor.

ActiveCampaign market share

Want de meeste marketing tools worden ontwikkeld voor de internationale markt en daarmee sluit de pricing niet altijd even goed aan op de Nederlandse markt. 

De Nederlandse markt is niet te vergelijken met de Amerikaanse markt. Het MKB in Nederland is immers heel wat anders dan het MKB in Amerika. Dat verschilt miljoenen euro's per jaar met elkaar.

En daarom zijn de prijzen voor Nederlandse bedrijven niet echt vriendelijk te noemen. Neem bijvoorbeeld Hubspot. Een fantastische tool, maar qua pricing (v.a. 699 per maand) niet geschikt voor het kleinbedrijf.

ActiveCampaign is slim in dat gat gesprongen. Je krijgt een complete suite voor een zeer aantrekkelijke prijs.

ActiveCampaign Review Samenvatting

ActiveCampaign is de eerste marketing tool die ik al langer dan 5 jaar naar volle tevredenheid gebruik. Op slechts 1 uitstapje na, is het de thuisbasis van mijn marketing.

De reden hiervoor is dat er op de markt geen enkel ander marketing automation pakket te vinden is dat zo'n complete oplossing biedt tegen de prijzen die ActiveCampaign hanteert.

De combinatie van e-mail marketing, marketing automation en CRM maakt deze tool uiterst geschikt voor ieder bedrijf dat aan de slag wil met een van deze drie functionaliteiten.

De reden waarom ik ook als voormalig marketing automation specialist ActiveCampaign adviseerde, was omdat je klein kunt beginnen met ActiveCampaign en toch op kunt schalen tot op enterprise-niveau.

Om die reden is ActiveCampaign een van de beste marketing automation pakketten van dit moment. 

Werk je nog met Mailchimp? Check dan mijn artikel over het alternatief voor Mailchimp. Daar leg ik uit waarom ActiveCampaign een goed alternatief is.

ActiveCampaign achtergrond

ActiveCampaign opende zijn deuren in 2003. Het bedrijf is opgericht door Jason VandeBoom en het is gevestigd in Chicago. Daarnaast heeft het kantoren in Dublin, Sydney, Indianapolis en Brazilië.

Inmiddels werken er zo'n 550 mensen bij ActiveCampaign en telt het bedrijf meer dan 90.000 klanten.

In 2020 haalde ActiveCampaign 100 miljoen aan groeikapitaal op bij Silversmith Capital Partners, dat in 2006 al 20 miljoen investeerde in het bedrijf.

Al met al een zeer solide bedrijf met een trouwe investeerder achter zich. 

Ik heb de groei van ActiveCampaign als Certified Consultant van dichtbij mogen volgen en heb met eigen ogen kunnen zien hoe dat kapitaal niet alleen werd geïnvesteerd in marketing, maar ook in het doorontwikkelen van de software. 

Dit laat zien dat ActiveCampaign niet bezig is met een exit, maar met het opbouwen van een tevreden klantenbestand.

Waarom ActiveCampaign?

Zoals ik in mijn inleiding al schreef, is ActiveCampaign op dit moment dé grote challenger in de markt van e-mail marketing, marketing automation en CRM. Dit doen ze door een superieur product te bieden voor een, in verhouding, extreem goedkope prijs. 

Waar andere concurrende pakketten, zoals Hubspot, Pardor en Marketo beginnen bij prijzen vanaf enkele honderden euro's, kun je bij ActiveCampaign beginnen met een sympathieke prijs van $9 per maand.

Maar wat zijn die eigenschappen waar ik zo enthousiast over ben? Ik behandel de 4 belangrijkste voor het MKB en licht daarnaast nog 2 enterprise features toe.

1. Een integrale sales- en marketing oplossing

Een veel gehoorde klacht in de wereld van sales en marketing is dat de data van sales niet aansluit op de data van marketing. Hierdoor ontstaan er onnodige discussies over de kwaliteit van leads en prospects. 

Daarnaast is het een van de grootste uitdagingen in marketing om conversies toe te kennen aan campagnes. Zeker als de funnel wat langer is of gedeeltelijk offline plaatsvindt.

Hieronder zie je hoe het ActiveCampaign ecosysteem dit oplost.

ActiveCampaign modules

CRM, Forms, E-mail marketing, marketing automation & pipeline.

Zoals je ziet slaat ActiveCampaign een mooie brug tussen marketing en sales. Een van de mooiste functionaliteiten vind ik persoonlijk de custom report builder. Deze functionaliteit stelt je in staat om bijv. te achterhalen wat de invloed van een whitepaper is geweest op sales.

ActiveCampaign

2. De automation builder

Waar pakketten zoals Mailchimp automations beperken tot het versturen van e-mails, biedt ActiveCampaign de mogelijkheid om ook andere processen te automatiseren, zoals sales of proces gerelateerde zaken te automatiseren.

Zie hieronder een deel van de opties die je hebt om te automatiseren.

ActiveCampaign automation builder

Ondanks al die opties die je hebt voor het automatiseren van je marketing, de funnel of processen, is het ActiveCampaign uitstekend gelukt om de software gebruiksvriendelijk te houden.

ActiveCampaign funnels

Zeker voor mensen die nog niet heel veel ervaring hebben met marketing automation is ActiveCampaign de perfecte start. Niet alleen biedt ActiveCampaign gratis online courses en masterclasses aan, maar biedt het ook een enorme database aan ActiveCampaign funnel en automation templates.

3. Een fijn CRM

Het CRM van ActiveCampaign heeft de laatste 12 maanden echt een grote stap gemaakt en mag zich nu een volwassen CRM noemen voor het MKB. Het CRM is mooi overzichtelijk en put dus uit dezelfde bron als marketing. 

Hierdoor behoren imports en exports tot het verleden, waardoor een technische beheerder er niet meer aan te pas komt. Gebruikers kunnen nu hun eigen lijsten maken.

Hieronder vind je een screenshot van de vernieuwde CRM module.

Voor het CRM heeft ActiveCampaign ook een mooie, gebruiksvriendelijke mobile app (IOS/Andriod) voor mensen die veel onderweg zijn. 

Het CRM werkt intuïtief en het kost dan ook weinig moeite om het je eigen te maken. Mede hierom heb ik ActiveCampaign vaak aanbevolen aan grote organisaties die grote groepen mensen met de software wilden laten werken.

4. Net zo simpel als Mailchimp

Veel marketeers en ondernemers beginnen hun nieuwsbrief met Mailchimp. En wat Mailchimp heel goed doet, is dat het zo laagdrempelig is om te gebruiken.

Dat was heel lang een onderscheidend vermogen, maar nu niet meer. Steeds meer nieuwsbrief-systemen en marketing automation pakketten, bieden hetzelfde gemak. Zo ook ActiveCampaign. 

En niet alleen kun je simpel een nieuwsbrief in elkaar draaien... met hetzelfde gemak kun je e-mails personaliseren. En dat laatste gaat verder dan alleen automatisch een voornaam aan de mail toevoegen.

Je kunt content voor bepaalde gebruikers verbergen of juist tonen. Je kunt dit koppelen aan bijvoorbeeld een tag. Zo zou je een aanbieding kunnen doen die alleen wordt getoond aan mensen die geen klant zijn.

Maar hier wordt het nog spannender... als je voor de Professional versie gaat, dan kun je zelfs predictive content versturen. Dit is een Artificial Intelligence (AI) functionaliteit die voorspelt welke content iemand op een bepaald moment zou moeten krijgen. (lees hier meer over AI in ActiveCampaign)

5. Pro: Rechten en beheer

ActiveCampaign kan uitstekend binnen grote organisaties gebruikt worden door een uitgebreid rechtensysteem met gebruikersrechten en groepsrechten. Zoals je hieronder kunt zien, kun je per user of per groep de rechten per module instellen.

Ik heb ActiveCampaign in het verleden geïmplementeerd bij kleine bedrijven, maar ook bij grote Scale-ups en corporates met miljoenen e-mailadressen en soms 100+ users.

Zeker met de Enterpise versie, kun je ActiveCampaign prima gebruiken als je grote lijsten hebt of veel gebruikers.

Wil je de enterprise-versie uitproberen?Vraag dan hier een free trial aan en de salesafdeling neemt contact met je op. Hier kun je aangeven dat je de enterprise-versie wilt testen.

6. Pro: Predictive sending & content

ActiveCampaign is druk bezig met het implementeren van AI in de software en de Beta-versie van predictive sending en predictive content worden inmiddels getest en doorontwikkeld.

En hoewel predictive content op dit moment alleen nog (goed) werkt met Engels content, is het een goede eerste stap naar de meest intelligente marketing automation software.

Predictive sending werkt al wel goed in alle talen. Deze feature maakt op basis van de interacties van een user een voorspelling wanneer hij of zij het liefst een nieuwsbrief ontvangt.

Mijn ActiveCampaign oordeel

ActiveCampaign behoort tot de beste marketing automation tools van dit moment en de software is goed te gebruiken door zowel grote corporate bedrijven als voor het MKB. Daarmee is het een van de meest schaalbare oplossingen op het gebied van e-mail marketing, marketing automation, funnels en CRM.

Mijn advies zou zijn: Probeer het eens gratis uit en ontdek wat ActiveCampaign voor jou kan doen.

Nico Oud

Ik bouw inmiddels aan mijn 7 bedrijf (Springcast) en heb in de afgelopen 10 jaar meer dan 500 ondernemers gecoacht en geholpen bij het bereiken van hun doelen.

Vorige
Vorige

Personal branding; een compleet stappenplan

Volgende
Volgende

De vloek van de generalist