Podcast: Raymond over hoe succes volgt wanneer je je door core-values & cultuur laat leiden

Majella

Majella

Raymond Klompsma podcast

We begonnen met hoge verwachtingen aan de podcast met Raymond Klompsma, founder van o.a. design agency Concept7 en het spontaanste reisconcept van Nederland; SRPRS. me.

En we kunnen zeggen dat onze verwachtingen zijn overtroffen. De podcast is 1,5 uur high-energy en zit vol waardevolle learnings. Raymond nam ons mee in zijn wereld; een wereld waar succes alleen bestaat als je onderneemt vanuit je core-values met aandacht voor je cultuur en dat doet met like-minded mensen. 

Zijn visie op de kracht van cultuur binnen je organisatie is dan ook relevant voor elke ondernemer die met zijn dienst of product de wereld een stukje mooier wil maken. We spreken met Raymond over ondernemen, ‘de flipperkast’, bold moves en jezelf opnieuw uitvinden.

In dit artikel delen we al enkele waardevolle uitspraken van Raymond en krijg je een kijkje in het nieuwste en meest ambitieuze project (kan dat na SRPRS.me?) van Raymond tot nu toe. 

Maar… maak vooral even tijd in je agenda om de hele podcast te beluisteren!

Raymond says…

“Ik wil altijd de verwachting overtreffen en luisteren naar mijn gevoel”

En die verwachting kon Raymond niet langer goed genoeg waarmaken met het  full-service bureau wat hij startte in ‘99. En daarom besloot Raymond samen met de andere founders verder te gaan als design-bureau Concept7. Dat betekende ook dat ze 90% van hun klanten moesten laten gaan.

Met hun opvallende positionering werd “de club uit Paterswolde” al snel bekend als design- en conceptbureau en werkte voor o.a. Booking, Bol, en Philips.

“Maak dingen zo eenvoudig mogelijk”

De flipperkast is zo’n principe, daarmee legt Raymond altijd uit hoe hun marketingstrategie werkt(e). “Ons dna van Concept7 was het thema van de flipperkast en in die flipperkast stopten we allemaal contentballetjes om mee te flipperen. Die actieve contentstrategie van Concept7 zorgde voor autoriteit in de markt.

“Cultuur is zo belangrijk”

Na afscheid te hebben genomen van technische ontwikkeling dacht Raymond; nu bouw ik alleen bedrijven waar ik zelf zou willen werken! Concept7 werd na deze bold move zo’n bedrijf.

“Wie ben je? Wie wil je zijn? Merk en cultuur zijn twee zijden van 1 medaille. Naar buiten toe heet het brand en naar binnen toe heet het cultuur en daartussen zit, als het goed is, een grote overlap. Want dan kun je naar buiten zijn, wie je vanbinnen bent en hoef je dus naar buiten toe geen andere rol aan te nemen.”

“Kies de mensen die passen bij je cultuur, bij je dna”

Met SRPRS.me startte Raymond in 2015 met een nieuw avontuur wat een community werd van 250.000 mensen. Met SRPRS.me maakte Raymond van een goed idee met de juiste executie een groot succes van deze nieuwe reisbeleving.

Het team maakte daarbij het verschil, mensen werden dan ook alleen aangenomen als zij pasten bij de cultuur. En het hele team kende de core-values en hun purpose en handelde daarnaar: mensen hun onbevangenheid teruggeven d.m.v. een verrassingsreis. 

“Die cultuur verankerden we in kleine dingen, zo hadden we een interne surprise squad. En die surpise squad regelde dan bijvoorbeeld een fiets voor een collega van wie haar fiets gestolen was.”

“Branding is geen truc”

Sales of marketing is volgens Raymond bedoeld om mensen mee te nemen in je enthousiasme voor je product, niet om mensen over te halen. Het is geen truc.

“Merk wordt ook vaak gezien als trucje, dat is niet zo. Merk zit in je hart, is wie je bent en als je dan iets doet waar je in gelooft en in een setting waarin je jezelf kunt zijn en dat vanuit je eigen waarden kunt doen, dan gaat alles zoveel makkelijker.”

“Hotel Wonderland is het eerste grootste onderdompeltheater in Nederland”

Raymond creëert met Hotel Wonderland opnieuw een unieke beleving. Je wordt in een groot hotel ontvangen, waar je voor 1 van de 10 deuren komt te staan. En hierna ontvangt een hotelbewoner jou in een grote hotelbar. Daar stap je in het verhaal. 

Er zijn centrale shows en een eindshow en er is de mogelijkheid om daarbij te genieten van eten en drinken. Je laat je een avond onderdompelen in het theater van Hotel Wonderland.

“Met Hotel Wonderland willen we iets extra’s meegeven. Het zou niet aan het eind van de avond als puur entertainment moeten voelen. Maar dat je de volgende ochtend, wanneer je naar het station loopt, iemand aanstoot en diegene zich omdraait, jij met andere ogen naar diegene kijkt, dat je denkt; dat is ook iemand met zijn verhaal. 

Die onbevangenheid willen we mensen met Hotel Wonderland meegeven.”

Laat je verrassen

“Ik geloof dat een bedrijf een middel is om een droom te realiseren, ik wil impact maken.” Met Hotel Wonderland staat Raymond volgens ons aan het begin van een nieuw succes. 

En wij willen daar bij zijn en komen binnenkort dan ook met een kleine verrassing. Wat die verrassing is, hoor je ook in de podcast samen met het verhaal van Raymond.

Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pocket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *