Blogs
Ik schrijf over ondernemerschap, strategie, productiviteit, marketing, sales en andere topics of interest. Als je mijn artikelen interessant vindt, schrijf je dan in mijn nieuwsbrief voor meer.
Recente artikelen
Strategisch denken met de denklijst
Het is een van mijn geheimen. De 'denklijst'. Niet omdat ik het geheim wilde houden, maar omdat ik het nog nooit met iemand had gedeeld. De laatste tijd komt hij vaker ter spraken, dus tijd om 'm publiekelijk te delen.
Een SWOT analyse uitvoeren; een complete gids
De SWOT analyse is een van die strategische modellen die ieder bedrijf zou moeten gebruiken voor strategische planning. Maar zonder TOWS matrix heb je er weinig aan. In dit artikel gaan we van SWOT naar TOWS.
Podcast rapport uit de US: Een Strategische Kijk voor Organisaties
Ontdek hoe de podcasttrends uit de VS resoneren in Nederland en wat dit betekent voor organisaties die hun audiostrategie willen optimaliseren.
Het geheime wapen waarmee ik in record tempo naamsbekendheid opbouwde voor Springcast
Het is een van de beste investeringen die ik heb gedaan qua marketing voor Springcast. Een B2B partnernetwerk bouwen. Zonder deze strategie hadden we nog geen fractie van de resultaten behaald.
Bootstrapped vs funded startup
Ontdek de verschillende wegen naar succes voor een startup: bootstrapped of met financiering? In dit artikel deel ik de ervaring met beide strategieën, bespreek ik de voor- en nadelen, en leg ik uit waarom we uiteindelijk voor funding hebben gekozen.
Go niche, go big or go home; wat ze je er niet bij vertellen
Als je dit advies krijgt, dan zegt dat een van de volgende twee dingen over de persoon die jou het advies geeft. Diegene weet niet waar hij het over heeft of hij vertelt niet het hele verhaal. Hier the missing piece van dat advies.
KPI’s; een complete succes handleiding
KPI’s zijn hot! En met de juiste KPI’s en sturing, kunnen ze managers en ondernemers helpen om uiterst effectief te sturen op data. Sterker nog… zet het op de juiste manier in en het kan een geweldige aanjager van groei zijn. Maar er zijn ook valkuilen…
Een groeiplan voor de volgende stap
Als je wilt groeien met je bedrijf is een groeiplan essentieel, want groeien gaat echt niet alleen over meer handel binnenhalen en personeel aannemen. En een ding is zeker… je gaat last krijgen van groeipijn. Een degelijk groeiplan voorkomt een hoop pijn en helpt je bij damage control.
Ga je met je bedrijf groeien of bloeien?
Het gaat goed met de business en kans na kans dient zich aan. Misschien zie je een kans om op te schalen of misschien is de vraag uit de markt groter, dan wat je nu kunt verwerken. Dan begint het bij de gemiddelde ondernemer te kriebelen… ga je groeien of bloeien met de business?
BHAG; zo formuleer je een krachtig doel
BHAG staat voor Big, Hairy, Audacious Goal en in Nederland wordt het ook wel een groot, gewaagd doel genoemd. De term BHAG werd bedacht door Jim Collins in zijn zoektocht naar excellente bedrijven. Maar wat is een BHAG precies en nog belangrijker… hoe formuleer je een goede BHAG?
Scaling up; groeien zoals John D. Rockefeller het deed
Ontdek in dit artikel hoe de Scaling up methode, geïnspireerd op de strategieën van John D. Rockefeller - de rijkste ondernemer uit de geschiedenis, bedrijven van elk formaat kan helpen groeien en structureren.
The 20 mile march; een mooi verhaal over consistentie
The 20 mile march… wat een verhaal. Ik las het verhaal in het boek Great by choice van Jim Collins en het heeft zo’n indruk op me gemaakt dat ik er nog wekelijks aan denk. Mede omdat het waardevol is voor de mensen die ik coach. Dit artikel wilde ik dan ook al een hele tijd schrijven. Enjoy!
Strategie bepalen met deze handige tools en modellen
Een strategie bepalen wordt vaak gedaan aan de hand van modellen en tools die ontwikkeld zijn voor grote enterprise organisaties en zijn daarom te log voor de meeste bedrijven. In dit artikel geef ik je de strategische modellen en tools die wél geschikt zijn voor het MKB.
SMART doelen formuleren
Wat zijn SMART doelen en hoe helpt het formuleren van SMART doelen om je doelstellingen te behalen? In dit artikel leg ik uit hoe je met SMART doelen begint.
Het 7s model
Het 7s model van McKinsey is ontwikkeld door een aantal McKinsey medewerkers om de prestaties van een onderneming in kaart te brengen op 7 vaste factoren. In dit artikel leg ik uit hoe het model werkt en hoe jij het als MKB’er kan inzetten voor jouw business.
De TOWS matrix; van SWOT naar strategie
De TOWS matrix is steeds meer in opkomst als aanvulling of vervanging van de SWOT analyse. Maar hoe werkt de TOWS en waarom is het beter dan de alom bekende SWOT?
Buyer Persona’s; hoe je ze maakt en gebruikt
Buyer Persona’s zijn een must-have voor ieder bedrijf van iedere omvang. En ik moet heel eerlijk bekennen dat ook ik dat niet altijd zo gezien heb, maar inmiddels zijn ze een essentieel onderdeel van mijn marketing toolkit.
Doelgroep analyse als onderdeel van jouw groei strategie
Wat is een doelgroepanalyse? En wat heb je eraan als je die analyse uitvoert? Is het de moeite waard? In dit artikel leg ik je uit waarom je het zou moeten en hoe je het kunt doen.