Het beste alternatief voor Mailchimp; goodbye little monkey

Mailchimp… zucht… een heerlijk systeem om nieuwsbrieven mee te versturen, maar er komt een moment dat je meer nodig hebt. En dan ga je op zoek naar een goed alternatief voor Mailchimp. Een écht alternatief dat net zo gebruiksvriendelijk is.

Maar een alternatief voor Mailchimp is niet zomaar gevonden. Want er is iets wat ze ongelofelijk goed hebben gedaan, namelijk e-mailmarketing eenvoudig maken. En wel zo eenvoudig dat mensen het leuk begonnen te vinden.

Zelf ben ik ook ooit met Mailchimp begonnen en tijden lang ben ik fan geweest van het pakket. Tot ik meer nodig had. Vooral omdat ik meer wilde halen uit nieuwe marketing technologieën als marketing automation.

E-mail marketing gaat namelijk allang niet meer over alleen nieuwsbrieven versturen. Zoals veel marketing automation software aanbieders roepen…

Het gaat om het versturen van het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment.

Heb je geen tijd en zin om het hele artikel te lezen, dan kun je hier direct het beste alternatief voor Mailchimp vinden. Ik raad je wel aan in dat geval zo terug te komen voor de onderbouwing. Scheelt je een hoop uitzoekwerk 😉

Wie ben ik om er iets over te zeggen?

Laat ik beginnen met te zeggen dat je mij niet blind op mijn woord moet geloven. Sommige bedrijven hebben een andere behoefte dan het gemiddelde bedrijf. Maak daarom zelf uiteindelijk de afweging.

Maar…

Ik behoor tot de eerste groep marketing consultants in Nederland die zich heeft gespecialiseerd in marketing automation voor het MKB. Ik leerde toen over tools die niet duizenden euro’s per maand kostten. Al snel zette ik mijn expertise ook in voor snelgroeiende scale-ups en grotere bedrijven.

Veel van die klanten zochten een alternatief voor Mailchimp. Niet gek, omdat Mailchimp goed vertegenwoordigd was onder zowel kleine als grote bedrijven. And they loved it!

Op basis van hun requirements ben ik op zoek gegaan naar waardige alternatieven die niet alleen meer functionaliteit konden bieden, maar ook nog eens dezelfde gebruiksvriendelijkheid hadden als Mailchimp.

Ik heb me werkelijk een slag in de rondte gezocht en heb werkelijk ieder nieuwsbrief- en marketing automation systeem op de markt onderzocht en getest. Uiteindelijk ben ik met een aantal marketing tools aan de slag gegaan, waarvan uiteindelijk één tool is uitgegroeid tot de one-size-fits-all oplossing.

Maar voordat we naar die oplossing scrollen, wil ik nog even stilstaan bij waarom we allemaal zo van Mailchimp houden, maar ook waarom we nu op zoek zijn naar een beter alternatief.

Waarom we houden/hielden van Mailchimp

Ik wil hier niet sentimenteel gaan doen, maar Mailchimp is het startpunt geweest voor veel e-mail marketeers en het heeft nog steeds een waanzinnige aantrekkingskracht op marketeers die beginnen met e-mail marketing. Maar net als veel andere marketeers heb ik, met pijn in mijn hart, afscheid moeten nemen van Mailchimp.

Maar voordat we verder gaan naar het alternatief voor Mailchimp, som ik hieronder nog even de belangrijkste pluspunten van Mailchimp op.

  • Een zeer vriendelijk gratis (freemium) pakket om te beginnen

  • Toegankelijke rapportages voor de prestaties van de nieuwsbrieven

  • Een fantastische e-mail template editor

  • Uitermate geschikt voor beginners in e-mail marketing

Maar niet voor niets zoeken veel marketeers en ondernemers naar een alternatief voor Mailchimp. Er kleven ook beperkingen aan Mailchimp. Zeker als je net even wat meer wilt doen dan alleen een nieuwsbrief versturen.

Ik som hieronder de nadelen van Mailchimp voor je op:

  • Prijs is minder vriendelijk als je meer nodig hebt (subscribers)

  • Beperkte mogelijkheden qua marketing automation

  • Geen geavanceerde rapportages

Het alternatief voor Mailchimp

Ik merkte al snel bij mijn klanten dat ze een systeem zochten waarin ze fijn konden werken.

Een aantrekkelijk design, maar vooral gebruiksvriendelijk… ook voor de minder ervaren gebruikers. Vooral om te voorkomen dat mensen maanden lang bezig zijn met leren om overweg te kunnen met de software. Dat is niet handig als je werkt met stagiairs of als diegene die altijd de nieuwsbrief doet het bedrijf verlaat of met zwangerschapsverlof gaat.

Na uitvoerig testen en proefdraaien met de gebruikers bij mijn klanten, kwam ik uit bij ActiveCampaign. Het systeem dat tot op de dag van vandaag nog steeds naar tevredenheid draait bij diezelfde klanten en de vele andere klanten die daarna volgden.

Andere systemen die redelijk in de buurt kwamen, maar doorgaans net een paar belangrijke functies misten, waren;

  • Mailerlite (goedkoop bij grote lijsten)

  • Convertkit (2nd best voor online producten)

Mailchimp vs ActiveCampaign

Zometeen neem ik je mee in een diepgaande vergelijking tussen Mailchimp en ActiveCampaign, maar eerst wil ik een overzicht geven van de belangrijkste verschillen.

Het draait me niet alleen om de features. Soms is less, more. Waar ik vooral belang aan hecht als marketeer, is dat ik zoveel mogelijk processen kan automatiseren, zonder dat dit ten koste gaat van relevantie voor de ontvanger.

Een van de krachtigste features hierbij is dynamisch taggen. Met dynamisch bedoel ik dat je vanuit een automation een tag kan toevoegen en verwijderen. Deze tags kunnen dan triggers zijn om een automation te starten of te stoppen of om bepaalde content te tonen of te verbergen voor een persoon.

That being said…

Nu is de vergelijking niet helemaal fair. Mailchimp focust zich volledig op e-mail marketing en basis e-mail automation. Mailchimp is er vooral voor de mensen die ‘gewoon’ nieuwsbrieven willen versturen.

ActiveCampaign biedt daarentegen een complete marketing automation suite, waar e-mail marketing slechts een onderdeel van het geheel is.

Maar in dit tijdperk waarin relevantie noodzakelijk is om de aandacht vast te houden van de inschrijvers (subscribers), delft Mailchimp duidelijk het onderspit.

ActiveCampaign is er bijzonder goed in geslaagd om de gebruiksvriendelijk van Mailchimp te evenaren en toch een complete marketing automation suite aan te bieden.

Gebruiksvriendelijkheid

Er zijn twee belangrijke redenen waarom mensen vandaag de dag (nog steeds) voor Mailchimp kiezen, namelijk de optie om het gratis te gebruiken tot 1.000 subscribers en de gebruiksvriendelijkheid.

Gebruik de slider hieronder om de verschillen te zien qua interface:

Wat ActiveCampaign goed heeft gedaan, is dat ze de geavanceerdere opties een laagje dieper hebben weggestopt. Zo kun je ‘conditional content’ toevoegen op basis van iemands profiel. Bijvoorbeeld dat mensen met de tag ‘klant’ geen kennismakingsaanbieding zien.

Hieronder zie je hoe ActiveCampaign deze geavanceerde functie elegant heeft weggewerkt in het gebruiksvriendelijke design, zodat beginners niet direct worden lastig gevallen met dit soort functies.

Waar Mailchimp het duidelijk verliest op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, en de reden waarom bedrijven massaal op zoek gaan naar een alternatief voor Mailchimp, is het inrichten van een automation.

Een automation in Mailchimp is lineair opgebouwd en het kost veel moeite om een automation op een later moment te doorgronden, omdat er geen visuele opbouw van de automation te zien is. Bovendien zijn if/then scenario’s niet mogelijk, waardoor je voor ieder scenario een aparte automation moet maken.

Mailchimp automation

En dit is waar ActiveCampaign in excelleert. Het gemak waarmee zelfs een onervaren gebruiker een complexe automation kan inrichten is ongeëvenaard. Hieronder kun je zien waarom ActiveCampaign meer dan een alternatief voor Mailchimp is.

ActiveCampaign automation

Marketing Automation

Je hebt net al een klein kijkje in de keuken van ActiveCampaign kunnen nemen, maar bereid je voor op de genadeslag voor Mailchimp. Want hier kun je het verschil maken.

Niet alleen kun je gerichter mailen naar je doelgroep en daardoor de engagement verhogen, maar je kunt ook veel sales en marketing processen automatiseren.

In Mailchimp kun je vooral e-mails en nieuwsbrieven automatiseren. In ActiveCampaign kun je complete marketing en sales processen automatiseren, waardoor je ook veel repeterend werk kunt saneren. Hierdoor heb je meer tijd om te werken aan nieuwe content.

ActiveCampaign heeft niet alleen een gebruiksvriendelijke editor waarin je zelf automations kunt bouwen, maar ook nog eens een bibliotheek met honderden automations die je kunt importeren met een druk op de knop.

Mailchimp biedt ook een kleine bibliotheek met standaard automations, maar dit beperkt zicht tot de absolute basis, zoals een welkoms e-mail of het versturen als iemand een tag toegewezen krijgt.

De grote kracht van marketing automation is dat je kunt automatiseren. En niet alleen het versturen van nieuwsbrieven, maar juist het automatisch verrijken en updaten van je nieuwsbriefbestand. En dat is waar Mailchimp kansen laat liggen.

Hier een paar automations die je helpen om je processen te automatiseren en je subscribers database up-to-date te houden.

  • Engagement taggen

  • Automatisch uitschrijven bij lage engagement

  • Segmenteren op basis van content consumptie op de website

  • Automatisch toevoegen aan Facebook audience

  • Een sales funnel starten bij herhaaldelijk bezoek dienstenpagina

  • Segmenteren bij herhaaldelijk bezoek dienstenpagina

  • Dynamische Up-sell en Cross-sell campagne o.b.v. aankoopgedrag

  • Product interesse taggen o.b.v. website gedrag

  • Klantstatus automatisch aanpassen bij aankoop of gesloten deal

Personalisatie

Er valt te discussiëren over of het noodzakelijk is voor iedereen om te werken met funnels, maar iedereen is het met elkaar eens dat personalisatie een must is. Niet alleen omdat het je uit de SPAM filter houdt, maar ook omdat het de enige manier is om het gevecht in de inbox te winnen. Relevantie is key.

Hoewel Mailchimp hiervoor een aantal basis functies heeft, schiet het hier echt tekort. Mailchimp beschikt feitelijk gezien alleen over een tagging-systeem dat je kunt gebruiken om te segmenteren. Maar het automatiseren van het toevoegen en verwijderen is geen optie… tenminste niet in de gebruikers interface.

Sterker nog… dit is de belangrijkste reden waarom ook life long users op zoek gaan naar een goed alternatief voor Mailchimp.

Soorten personalisatie

Je kunt met e-mail marketing en automation op een aantal manieren personaliseren. Ik som de belangrijkste vormen voor je op:

1. Segmentatie

Het versturen van specifieke content naar een groep mensen die overeenkomstige eigenschappen hebben. Bijvoorbeeld mensen die hetzelfde product hebben gekocht of mensen die werkzaam is in een bepaalde branche.

2. Gepersonaliseerde teksten

Je kunt gepersonaliseerde teksten toevoegen aan e-mails, waardoor ze persoonlijker lijken. De meest simpele vorm is het automatisch toevoegen van de voornaam, maar het kan ook een productnaam zijn.

3. Gepersonaliseerde inhoud

Je stuurt 1 e-mail naar een groep mensen, maar op basis van hun profiel toon je bepaalde content wel of niet. Je kunt bijvoorbeeld aanbieding verbergen voor klanten. Ze zien de rest van de mail wel, maar de aanbieding niet.

4. Predictive sending

Met predictive sending kun je de timing waarop je e-mails en nieuwsbrieven stuurt afstemmen op een specifieke gebruiker. Dit wordt dan bepaald met behulp van artificial intelligence op basis van het gedrag van de gebruiker in het verleden.

5. Site messaging

Je kunt op je website een bericht tonen, zoals een support pop-in, met een gepersonaliseerd bericht. Dat kan een specifiek bericht zijn, maar ook hier kan het ook gewoon de naam van die persoon zijn.

Voor een gemiddelde Mailchimp gebruiker kan dit nogal overweldigend klinken, maar als je met ActiveCampaign hebt gewerkt, besef je pas hoe eenvoudig dit is. Het kan even wennen zijn wat je allemaal met die functies kan, maar het implementeren is een fluitje van een cent als je weet wat je wil doen.

Bovendien biedt ActiveCampaign uitgebreide hulp video’s en zelfs complete online courses om jou te helpen om het maximale uit de software te halen.

Is ActiveCampaign écht een alternatief voor Mailchimp?

Als je jezelf even los kunt weken van het schattige aapje en het sympathieke merk, dan moet je wel tot de conclusie komen dat ActiveCampaign een waardig alternatief voor Mailchimp is en zelfs meer dan dat.

Waar Mailchimp bedrijven hielp om op een laagdrempelige manier nieuwsbrieven te versturen, is het ActiveCampaign die bedrijven helpt om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met marketing automation en funnels.

Doe jezelf en de mensen op jouw lijst een lol en probeer ActiveCampaign eens uit. Het zou zomaar kunnen zijn dat je een liefde vindt in ActiveCampaign als het gaat om e-mail marketing.

P.S. als je met ActiveCampaign aan de slag gaat, lees dan ook zeker mijn artikelen over:

Nico Oud

Ik bouw inmiddels aan mijn 7 bedrijf (Springcast) en heb in de afgelopen 10 jaar meer dan 500 ondernemers gecoacht en geholpen bij het bereiken van hun doelen.

https://www.nico.nl/notion
Vorige
Vorige

The 20 mile march; een mooi verhaal over consistentie

Volgende
Volgende

Strategie bepalen met deze handige tools en modellen