Een Mastermind groep; wat is het en waarom is het zo populair?

Mastermind

Masterminds worden steeds populairder onder ondernemers en mensen die bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling. Maar ondanks de hype is het geen shiny object. Masterminden is een bewezen concept dat al honderden jaren bestaat.

In dit artikel duiken we in de wereld van business masterminds. Wat zijn masterminds, hoe werken ze, welke past bij jou en hoe zet je een goede mastermind op?

Toen ik mijn internetbureau aan het opbouwen was, groeiden we met meer dan 100% per jaar. Als je zo snel groeit, krijg je dagelijks te dealen met situaties waarmee je nog nooit hebt gedeald.

En omdat ik een bewuste keuze had gemaakt om zo snel te groeien, wist ik dat ik ondernemers om me heen moest verzamelen om een mastermind te vormen.

Ik heb altijd veel aan die mastermindsessies gehad, maar hoeveel het me gebracht heeft, besefte ik me pas veel later. Man… wat een boost aan mijn persoonlijke en zakelijke groei heeft het me gegeven.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een mastermind te vormen. En daarom speel ik al een tijdje met het idee om er een paar te organiseren.

Maar niet iedere mastermind is gelijk. Daarom dook ik eerst in de wereld van zakelijke masterminds om te ontdekken wat de best practices zijn en hoe je ervoor zorgt dat mensen er ook echt wat uithalen.

Een goede mastermind is alleen mogelijk met duidelijke regels en een goed proces. In dit artikel neem ik je mee in mijn zoektocht naar de perfecte mastermind.

Wat is een mastermind?

Een mastermind is een mentorgroep die bestaat uit professionals die elkaar adviseren, inspireren en ondersteunen. Dit moet leiden tot persoonlijke groei en de groei van ieder zijn business. Mastermindleden houden elkaar scherp en accountable en helpen elkaar naar ‘the next level’.

Het principe van een mastermind is geen hipperdepip-concept dat gehypet wordt. Het staat al uitgebreid beschreven in de wereldwijde bestseller Think and grow rich van Napoleon Hill.

In dit boek over personal development beschrijft hij hoe een kleine groep mensen, een Master Mind, krachtig samen hun problemen kunnen oplossen door gebruik te maken van elkaars expertise.

Bekende namen uit de geschiedenis als Henry Ford en Andrew Carnegie maakten deel uit van een mastermind en beiden waren ervan overtuigd dat dit hen veel succes bracht. 

Henry Ford claimt zelfs dat hij zonder de input van zijn mastermindvrienden niet de persoon zou zijn geworden die hij uiteindelijk werd.

Waarom deelnemen aan een mastermind?

Oke, Henry Ford was er dus wel blij mee. En hij haalde dus veel voordeel uit zijn mastermind. Maar welke voordelen haal je dan uit een mastermind? 

Ten eerste… je spart met likeminded people. Het ondernemerschap is vaak best eenzaam… Je hebt veel uitdagingen te overwinnen, veel ballen in de lucht te houden en niet al je vrienden en familieleden kunnen mee in jouw struggles, overwegingen, ambities en overwinningen.

Daar heb je like-minded people voor nodig!

Daarnaast levert een mastermind, naast waardevolle kennis, dan ook vaak bijzondere en hechte vriendschappen op. En dat voedt jou niet alleen op professioneel gebied, maar ook als mens.

Maar een mastermind levert je daarnaast een stukje accountability op. Want als je snel groeit met je bedrijf, is het lastig om niet afgeleid te raken door de dagelijkse beslommeringen. Jouw mastermind houdt jou accountable voor de afspraken die je maakt (met jezelf).

En zo’n mastermind biedt jou ook de kans om te werken aan je business, vooruit te kijken en een plan te maken. Het is dus ook een stok achter de deur om te werken aan je business, en niet alleen in je business, waar je soms snel die stip aan de horizon vergeet. 

Genoeg redenen om lid te worden van een mastermind. Je kunt lid worden van zowel commerciële als niet-commerciële masterminds. Wat het verschil is tussen die twee lees je hieronder.

Niet-commerciële mastermind

Bij een niet-commerciële mastermind vorm je zelf met andere ondernemers een mastermindgroep. Samen ben je dan verantwoordelijk voor de inhoud en vorm van de sessies en het uiteindelijke succes dat de mastermind ieder oplevert.

Het is dan belangrijk om te letten op de volgende randvoorwaarden:

  • Iedereen moet kunnen profiteren van elkaars expertise
  • Het karakter van de mastermind moet niet te vrijblijvend zijn
  • Zorg voor continuïteit in jullie meetings en het werken aan doelen
  • Zorg voor goed voorzitterschap

Je begrijpt al… een niet commerciële mastermind is niet zomaar succesvol. Het vraagt dus tijd en energie van jou als ondernemer om dit te bereiken. Dat kan lastig zijn wanneer je als ondernemer al honderd ballen in de lucht moet houden. Een commerciële mastermind kan dan een oplossing bieden.

Commerciële mastermind

Commerciële masterminds worden georganiseerd door professionals die vaak hun sporen hebben verdiend met ondernemerschap of in een bepaalde branche en daarbij een groot netwerk hebben. Zij gebruiken hun kennis en ervaring om een mastermindgroep te begeleiden en waardevolle input te leveren. 

Dit heeft zo zijn voordelen. Zo hoef je zelf bijvoorbeeld niet de randvoorwaarden te creëren en is de kans groter dat je een mastermindgroep vormt met mensen die jij voorheen niet kende, maar wel dezelfde motivatie hebben als jij. Een goede mastermindgroep samenstellen is namelijk best wel een kunst.

Mastermindgroep samenstellen

Het succes van een mastermind wordt bepaald door de mastermindleden. Daarom is het belangrijk dat je, wanneer je een mastermindgroep samenstelt, let op verschillende aspecten. Ik noem er hieronder een paar.

De mastermindleden zijn…

  • uit de start-up fase en beschikken over voldoende kennis van ondernemen
  • ambitieus, willen groeien op persoonlijk en zakelijk vlak
  • reflectief en durven successen maar ook uitdagingen te delen
  • bereid te werken aan hun doelen en willen accountable gehouden worden

Die ondernemers hebben dan net als jij wat groeistuipen overwonnen en geleerd van hun failures. Zij snappen hoe je een bedrijf naar een hoger niveau kan tillen en welke stappen daarvoor nodig zijn. Die ondernemers hebben allemaal elkaar wat te bieden. 

Heb je vijf tot acht professionals gevonden die voldoen aan die eisen? Dan kun je een mastermind starten.

Een mastermind houden

Wanneer je een mastermindbijeenkomst houdt is het goed om de inhoud van te voren goed voor te bereiden. Leer elkaar eerst kennen, bouw daar tijd voor in. En start een eerste sessie met het inbrengen van een uitdaging of probleem.  Geef alle mastermindleden de tijd en ruimte om mee te denken over oplossingen. 

Vervolgens is het de bedoeling dat de andere mastermindleden jou voorzien van nieuwe inzichten, advies geven en je daarbij een spiegel voorhouden. En dat kan vaak snel een enerverend gesprek worden.

Het is dan wel de kunst om te zorgen dat alle leden aan bod kom, gehoord worden en ook na een bijeenkomst vertrekken met doelen en acties. En dat hier later weer op wordt gereflecteerd, zodat je je ook accountable voelt voor de uitvoering.

Goed voorzitterschap

Een uitgebalanceerde sessie vraagt dan ook om goed voorzitterschap. Bij een niet-commerciële mastermind is het bijvoorbeeld goed om af te spreken dat het voorzitterschap rouleert. En vooraf te bepalen wie een agenda maakt, eventuele afspraken of belangrijke informatie vastlegt en de tijd bewaakt. 

Je kunt je vast voorstellen dat dit best lastig is tijdens een mastermind. Je gelijktijdig richten op vorm als inhoud is onmogelijk en vaak zie je dat dan een van beide minder aandacht krijgt. In een commerciële mastermind wordt deze taak dan ook gescheiden.

Bij een commerciële mastermind zie je vaak dat het voorzitterschap wordt uitgevoerd door een gespreksleider. De verantwoordelijkheid voor de vorm van een meeting rust ligt dan bij die persoon. Dat draagt bij aan een gebalanceerde meeting waarin ieders groeipotentieel wordt benut. 

Mijn ervaring

Ik kan inmiddels dus door ervaring zeggen dat een mastermind echt verrijkend is voor je persoonlijke groei en voor je ondernemerschap. Ik geniet enorm van de gesprekken met mijn andere mastermindleden, omdat zij me echt begrijpen.

En ik heb ervaren dat met die mensen sparren over groei en het delen van best practices mij verder hielp om mijn (omzet)doelen te bereiken.

En dat is precies de reden waarom ik nu zelf binnenkort de eerste Nederlandse Agency Mastermind lanceer voor bureaus die de volgende stap willen gaan maken.

De kracht van de mastermind

Of je nu voor een commerciële of niet-commerciële mastermind kiest, ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen van de kracht van een mastermind. En je de kans pakt om met een mastermind te werken aan jezelf en je bedrijf!

Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on pocket
Pocket
Nico Oud

Nico Oud

Als Business coach help ik ondernemers bij het realiseren van hun doelen. De groei van het bedrijf, maar ook hun groei als ondernemer. Via mijn blog en mijn nieuwsbrief deel ik mijn kennis op het gebied van ondernemerschap, strategie, marketing, sales, productiviteit en persoonlijk leiderschap.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *