VrijMiPost 27

Deze week staat in het teken van fantastische commercials (nieuw en oud), feedback 😬, opmerkelijke thee, mijn ervaring met visionairs en integrators en Facebook Threads.

Feedback; scherp blijven, Nico

Meestal krijg ik na het versturen van mijn nieuwsbrief een complimentje van mijn vrouw. “Wat een leuke nieuwsbrief weer” of iets van gelijke strekking. Ook vorige week, maar aangevuld met wat feedback 😬 Vorige week kreeg ik drie screenshots met feedback 🫣 

Shame on me!! Effe op de d-tjes en t-tjes letten, vriend 🥴

Ken je rol: visionaries vs integrators

In de journey van Springcast hebben we al met veel mensen samengewerkt. En zodra je de tweede medewerker aanneemt, begin de puzzle… een groep mensen bij elkaar brengen die overlappende en complementeren skills hebben, maar een geheel vormen door de waarden die we allemaal delen.

Een van de inzichten die ik de laatste maand opdeed, was de wisselwerking tussen ‘visionairs’ en ‘integrators’. En vooral wat voor eigenschappen daarbij horen. Ik schrijf een artikel over mijn ervaring met dit fenomeen, maar hier is een mooie uitleg over deze rollen en vooral… waarom ze allebei even belangrijk zijn (4 min).

P.s. Mijn ervaring in één zin… als je beide typen bestuurders in het team hebt, gaan dingen vliegen.

P.p.s. Ik heb er een uitgebreid artikel over geschreven. Lees hier Integrator vs Visionary

De week van de commercials (don't know why)

Waarom weet ik niet, maar deze week vielen me veel commercials op. En niet alleen nieuwe, maar ook van die klassieke commercials van vroegah. Ik deel de meest opvallende die ik tegenkwam, maar ook een kritisch vraagteken over wanneer marketing misleidend wordt.

Everyone wants a pair (NIKE)

Ik wil beginnen met die van Nike, want de schoenen zelf hebben ze al heel goed gebrand, maar deze commercial is natuurlijk goud!

Nike commercial EK 2024

Apple: the portable Apple Macintosh

Dan deze van Apple… pure nostalgie. Een "portable” Macintosh die qua omvang door kan gaan als koelbox. Dan te bedenken dat je er in die tijd waarschijnlijk heel cool uitzag als je deze unit tijdens een meeting tevoorschijn toverde :)

Even Apeldoorn bellen

Een van de weinige reclames waar je vroeger echt om moest lachen. En ik denk ook even van die reclames waar veel mensen zich nog steeds een paar varianten van kan herinneren. Ik die van de leeuw op het dak, terwijl ze met de auto de dierentuin uitrijden. Deze kwam ik online tegen 😄 

Een kritische kant: wanneer is marketing misleidend?

Ergens begrijp je het… want een burger goed op de foto krijgen is lastig. Ergens is het lastig om met een plaatje een smaaksensatie over te brengen. Maar als je zo'n filmpje als dit bekijkt, voel ik toch een soort ongemak… motorolie over pannenkoeken… check het zelf:

Via Christian van Ekeris

Facebook's Threads heeft 175 miljoen gebruikers

Facebook is voor mij dat Social Media platform waar ik eens per maand even incheck om oude foto's tegen te komen, de felicitaties voor mijn verjaardag te beantwoorden of te reageren op een tag van mijn moeder of een familielid 🙂 

Toch lijken er nog steeds veel mensen actief te zijn op het platform. En ook uit deze bijzondere milestone blijkt dat nog steeds veel mensen actief zijn op Facebook. Het X alternatief, Threads heeft toch als zo'n 175 miljoen gebruikers.

Interessant om in de gaten te houden. Hier een mooi artikel van The Verge over de groei van Threads.

Meta is focused on stealing more market share from X and preparing to turn on ads.

Opmerkelijk: Traditioneel gerookte Chinese thee

Soms loop je door een winkel en valt je oog op iets opmerkelijks. Afgelopen week was dat de thee van mr.jones (geen advertising of promo). Smoking Joe: Smoked black tea… like…. smoked??? 👀

Tja… interesse gewekt… doosje gekocht… kopje gedronken…. en lekkerrrrr!!! Maar goed… het is allemaal smaak. Jij drinkt het en vraagt je misschien af waarom je thee naar rookworst smaakt 😄 

 

Iedere vrijdag om 14:58 ontvang je van mij de VrijMiPost en iedere 14 dagen een deep dive artikel met kennis en updates met betrekking tot:

📈 Marketing 
🎙️ Communicatie,  
👔 Ondernemerschap 
🕰️ Productiviteit 
📱 Tech.

Ik verstuur deze nieuwsbrief met Beehiiv.

Hi 👋, ik ben Nico. Ik bouw inmiddels mijn 7e bedrijf (Springcast) en schrijf al 15 jaar over marketing, ondernemerschap en productiviteit. Ik heb meer dan 500 ondernemers gecoacht en sta dus nu zelf weer met mijn poten in de klei. Lees hier mijn verhaal.

Denk je dat mijn nieuwsbrief leuk en interessant is voor iemand anders? Stuur ‘m dan door via de blauwe 💙 knop. Aanbevelingen zijn mijn grootste aanmoediging om kwalitatieve content te blijven maken.

🤍 Deel deze nieuwsbrief

Mijn huidige tech stack

Nico Oud

Ik bouw inmiddels aan mijn 7 bedrijf (Springcast) en heb in de afgelopen 10 jaar meer dan 500 ondernemers gecoacht en geholpen bij het bereiken van hun doelen.

Vorige
Vorige

Strategisch denken met de denklijst

Volgende
Volgende

Een SWOT analyse uitvoeren; een complete gids