5 Momenten waarop ik dacht dat Springcast niet zou lukken
Aan de buitenkant lijkt het allemaal een grote jongensdroom, maar er zijn talloze momenten geweest waarop ik dacht dat het doek voor Springcast zou vallen. Ik deel een paar van die momenten.
Wie ook maar een beetje leest over start-ups, komt al snel die statistiek tegen dat slechts 1% succesvol wordt. Nu blijkt dat een bullshit statistiek te zijn dat uit verband is getrokken, maar goed. Veel redden het niet.
Daar zijn veel oorzaken voor. Hieronder resultaten van een onderzoek. Ik ga verder niet heel diep in op dit onderzoek, maar ik deel het omdat wij ook hebben gewankeld op een paar van die punten. En anderen waren vooral groot in mijn hoofd ;)
#1 Goedbedoelde demotiverende feedback
Deze raakt me nog steeds. Hoewel waarschijnlijk goed bedoeld, gaf iemand feedback op de lancering van Springcast, waardoor ik direct van mijn stuk was.
We lanceerden Springcast groots met persberichten, nieuwsbrieven en op LinkedIn. Ons product moest nog gevalideerd worden en kon op feature-niveau nog niet echt meedoen met de concurrentie. Daarom lag de focus van de lancering op onze Nederlandse roots.
Een marketeer die ik hoog had/heb zitten, reageerde op mijn LinkedIn post…
Tekst gaat verder onder afbeelding.
Die happy feelings en opwinding over de lancering maakte snel plaats voor twijfel, angst en heel eerlijk… enemy power. Ik zal die hapsnurker wel even laten zien hoe het zit… die energie ;)
Maar het was wel een van die momenten dat ik dacht… crap, misschien gaat het niet lukken.
Note: enemy power is misschien wel een van de krachtigste motivatie drijfveren die er is. Het is zo’n superpower die je soms wordt gegund… mind the irony… iemand brand je af (of doet je onrecht aan) en dat geeft je unlimited energie om je doelen te bereiken.
Dus nee… ik ben niet boos op die marketeer, maar dankbaar. Oprecht!
#2 Big tech die roet in het eten gooit
Als er iets is wat belangrijk is voor onze doelgroep, dan is het wel statistieken. En met Spotify als grootste luisterplatform, zijn die het belangrijkst om in ons Analytics dashboard te hebben.
En op een donkere dag zien we ineens geen statistieken van Spotify meer binnenkomen. Ze blijken de audio-bestanden nu in de cache op te slaan, waardoor wij maar één download binnen zagen komen. De rest van de downloads werd door de Spotify-server uitgeserveerd. En daarmee konden we dus geen Spotify statistieken meer bieden.
“Nou… dat was het dan.”
Dat was mijn eerste gedachte. De tweede was… “al moet ik mijn laatste euro eraan uitgeven, ik ga de beste podcast app ter wereld lanceren en zorg dat niemand meer via Spotify luistert.” 😁 De emotionele reactie waar ik eerder over schreef in mijn artikel over omgaan met tegenslagen ;)
Maar… eenmaal tot rust gekomen en mijn tegenslag-proces doorlopen, wist ik wat me te doen stond. Contact opnemen met Spotify. Ik vond een partnermanager, kreeg contact om vervolgens te horen dat het zeer onwaarschijnlijk was dat we een zogenaamde Pass Through zouden krijgen (waarmee je feitelijk weer data krijgt).
Twee dagen later hangt mijn contactpersoon aan de telefoon…
“Ik begrijp het ook niet goed, maar jullie krijgen de Pass Through”
Ik liep met mijn vrouw en co-founder, Majella, een rondje in het dorp toen we dat nieuws kregen. We hebben daar letterlijk staan springen, juichen en dansen om het te vieren.
En weer door! 🚀
#3 Uit de lucht door een aanval
Met inmiddels klanten zoals de AIVD, Adyen en vele andere grote klanten, is hoge uptime (beschikbaarheid) een vereiste.
De droom leek dan ook voorbij te zijn toen onze applicatie crashte. En hard. Heel hard. Alles uit de lucht, niets meer bereikbaar. Spotify en Apple dreigden alle shows die niet bereikbaar waren te verwijderen van hun platform, waardoor iedereen zijn volgers kwijt zou zijn.
Tot overmaat van ramp, had een van onze klanten net een grote PR-campagne gelanceerd voor de lancering van hun podcast… over cyber security 🙈
En alsof dat nog niet genoeg was… het hele team was al de hele dag in touw om de boel up and running te krijgen. We waren kapot. De stress… we durfden niet eens te knipperen met onze ogen, bang om iets te missen dat ons kon helpen aan een oplossing.
En dan de melding van onze hostingpartner… wij gaan er mee kappen en eerst slapen. Morgenochtend om 9:00 ben je weer de eerste. Er was geen onderhandeling mogelijk… niet even doorgaan en ook niet eerder beginnen. We zouden tot 9:00 down zijn.
Ik heb niet vaak wakker gelegen van de stress, maar dit was een van die dagen.
De volgende dag… die grote klant met die PR-campagne… wilde even met me bellen ☠️
Wat denk je? Hij bood zijn excuses aan. Ze hadden een grote wervingscampagne gelanceerd met als opdracht om een site te hacken. Een wat creatievere hacker had mogelijk bedacht om de scope van de sollicitatie te verbreden. Ik had boos kunnen worden, maar heel eerlijk gezegd.. ik was niet-normaal blij :D
Uiteraard nieuwe hostingpartij gezocht. Ik verwijt ze niets, maar ik wist toen dat we een partij nodig hadden die 24/7 support kan leveren.
#4 Het team begon uit elkaar te vallen
Het team is ongeveer het allerbelangrijkste onderdeel van het bouwen van een succesvolle start-up. Zeker in de beginfase. Dan is het bijna nog belangrijker dan omzet.
En in mijn vorige bedrijven heb ik het nooit moeilijk gehad met het vinden en aannemen van de juiste mensen. En ook bij Springcast maakten we een vliegende start. We draaiden al een jaartje heel lekker en steady. Totdat het niet meer steady was.
Conflicten, mensen die niet uit de verf kwamen en mensen die privé in vervelende situaties terechtkwamen. Oh… en allemaal tegelijk. En in combinatie met de eerder genoemde uitdagingen.
Het was zo’n fase waar we doorheen moesten gaan. De oplossing vond ik in het aanstellen van een Head of Operations die mij en Springcast door deze fase heen hielp. Dat bracht de rust die we nodig hadden om de volgende stap te maken.
#5 Geld bijna op en funding ronde loopt vast
Cash is de brandstof van iedere startup. En nadat we een eerste funding ronde hadden gedaan met Angel investors, zaten we al druk in de voorbereiding voor de volgende funding ronde… toen Europa ineens heel onrustig werd en de hele funding markt op zijn gat lag.
Met nog twee maanden cash op de rekening en nog geen enkel commitment van een investeerder, zag de toekomst van Springcast er donkerder uit dan ooit tevoren.
Gelukkig hebben we een aantal zeer betrokken investeerders en toen ik ze om hulp vroeg, waren zij de mensen degene die alles uit de kast trokken om me bij de juiste mensen aan tafel te krijgen. Zelf waren ze de eerste die een commitment afgaven.
Precies wat we nodig hadden. En in een record-tempo haalden we een volgende ronde op bij onze huidige investeerders en een groep nieuwe. En dat was genoeg om naar winstgevendheid te groeien, zodat we voor de volgende ronde meer tijd konden nemen.
Ondernemen is problemen fixen en aan de buitenkant lijkt alles mooier dan het is ;)
Een les die ik al heel snel leerde als business coach. Ondernemers en bedrijven die het ogenschijnlijk allemaal heel goed voor elkaar hadden, die eenmaal aan tafel open kaart speelde en met dezelfde uitdagingen leken te kampen zoals veel andere bedrijven.
Dat wil niet zeggen dat het geen mooie, goede bedrijven waren/zijn. Het wil zeggen dat ondernemen moeilijk en zwaar is. En hoe goed je het ook voor elkaar hebt, er is altijd iets wat gefixt moet worden.
Key take-a-ways
Ook al lijkt het een hopeloze situatie, balen, accepteren, berusten, analyseren, aanpassen en doorgaan. It ain’t over till it’s over.
Omring je met slimme, positieve en capabele mensen die er voor je willen zijn als het misgaat… en zorg dat jij dat voor hen bent.
Zorg dat je blijft investeren in je gezondheid en mindfulness. En ik heb het niet per se over Yoga of mediteren. Even tijd nemen om oprecht te genieten van je gezin laat je zien wat er echt toe doet en je de energie geven om verder te gaan.
Schrijf je in op mijn nieuwsbrief 👇 voor meer van dit soort ervaringen.