Podcast-begroting en de businesscase voor zakelijke podcasters
Ik heb inmiddels heel wat mogen meekijken met organisaties die podcasts inzetten als communicatiekanaal en zie daar steeds de 2 zelfde fouten gemaakt worden die de begroting en businesscase voor een podcast vermoeilijken.
Als founder van Springcast en met mijn achtergrond in contentmarketing, word ik regelmatig gevraagd om mee te denken en mee te kijken met grote organisaties die podcasts als communicatie-medium inzetten. En daar worden consistent twee grote fouten gemaakt, waardoor ten onrechte het podcast medium als niet effectief wordt beschouwd.
En dat is zonde! Want het medium podcast is complementair aan de kanalen die je al inzette voor je content. Het is dus additioneel bereik dat niet je huidige bereik kannibaliseert.
Een begroting voor je podcast en de bijhorende businesscase zouden dus juist eenvoudig gemaakt kunnen worden.
Laat me dat uitleggen โฆ YouTube, TikTok, Instagram en je blog werden doorgaans op dezelfde momenten geconsumeerd โฆ achter een laptop, thuis op de bank, in de trein.
Podcasts worden doorgaans geconsumeerd op andere momenten, zoals in de gym, tijdens het autorijden, huishouden, grasmaaien, etc.
1) Er is geen budget voor marketing en promotie (tips voor besteding onderaan)
Eerst en vooral, als je een succesvolle podcast wilt lanceren of je huidige podcastbereik wilt uitbreiden, kun je het belang van marketing, PR en promotie niet negeren.
Deze elementen zijn net zo cruciaal als de content zelf. Zonder zichtbaarheid en een sterk promotieplan kun je de beste content ter wereld hebben, maar het zal niet de impact hebben die het verdient.
2) Er wordt alleen naar downloads gekeken (de grootste fout)
Onlangs sprak ik met een grote organisatie die teleurgesteld was in het aantal download van de podcast. Ze zagen heel veel interactie op social media, maar kennelijk wilde maar weinig mensen de hele aflevering luisteren.
Hier gingen drie dingen niet goed:
het bereik van de social posts moet je gewoon meerekenen als bereik! Zeker als de snippet een deel van de boodschap bevat.
het social kanaal was TikTok en daar hebben mensen op het moment van consumeren een korte spanningsboog. De switch naar long form content is moeilijk te maken.
Te snel geรซvalueerd. Als je zelf podcasts luistert dan weet je dat als je een interessante aflevering tegenkomt, je deze meestal toevoegt aan een 'luister later lijstje'. Pas na 3-6 maanden heb je echt een goed beeld.
๐ฅ Tips voor besteding promotiebudget ๐ฅ
Adverteer in andere podcasts; dit is een krachtige manier om je doelgroep te bereiken waar ze al zijn: luisterend naar podcasts.
PR: Voor B2B-podcasts kan het versturen van persberichten naar vakbladen, branche nieuwssites, en het benaderen van influencers een significante impact hebben.
Promotiemateriaal: Investeer in het creรซren van video snippets of audiogrammen met quotes uit je podcast. Deze zijn perfect voor verspreiding op sociale media.
Ik hoop dat je hiermee je voordeel kunt doen en je businesscase kan onderbouwen. Je zou niet de eerste en ook niet de laatste zijn die ineens een hele andere businesscase heeft.
๐ P.s. Mocht je het interessant vinden om eens met me te sparren over hoe jouw organisatie meet uit podcast-medium kunnen halen, stuur me een DM.