5 Soorten groeibedrijven; van straight liner to stumbeler
Ik heb inmiddels meer dan 500 ondernemers gecoacht en zelf 7 ondernemingen gebouwd met wisselend succes. En ieder bedrijf groeit op zijn eigen manier. Ik maak onderscheid tussen 5 groeibedrijven.
Laat ik vooropstellen dat er niet zoiets bestaat als de perfecte manier om te groeien. En het tweede dat ik zou willen benadrukken, is dat je meestal geen keuze hebt om te kiezen op welke manier je groeit. Meestal wordt de manier waarop je groeit beïnvloed door externe factoren.
De 5 soorten groeibedrijven
Hieronder som ik de 5 soorten groeibedrijven op. Bij ieder soort past een type ondernemer, een type team en groei journey. Daar ga ik zo verder op in, maar laten we beginnen met de 5 type groeibedrijven.
Straight liners
Stoics
Stair steppers
Stumbelers
Steady walkers
Totaal niet relevant voor jou… maar ik ben dus uitermate tevreden met het feit dat ze allemaal met ‘ST” beginnen :)
Straight liners
Straight liners zijn bedrijven die in één rechte, diagonale lijn groeien. Het zijn de Facebooks, Instragrams, etc van deze wereld. Qua groei gaat alles voor de wind en het bedrijf maakt enorme, soms onvoorstelbare sprongen. In Nederland hebben we Remote.com. In 2019 gestart en in 2013 meer dan 1.100 medewerkers op de Payroll en een waardering van 3 miljard.
Dat wil overigens niet zeggen dat Straight liners geen uitdagingen en problemen hebben. In tegendeel vaak. Ook is het niet het makkelijkste groeipad… ook weer integendeel ;)
Het runnen van een straight liner?
De woorden die door mijn hoofd schieten zijn… ‘gaat niet alleen over rozengeur en maneschijn’. Als ondernemer moet je soms zelfs op maandelijkse basis enorme stappen maken qua persoonlijke groei om het bedrijf te leiden.
De snelheid waarmee de problemen op je af komen is bijna niet bij te houden en ze lijken ook steeds groter te worden. Zonder de juiste mensen om je heen, ga je aan je succes ten onder.
Maar er is ook glorie. Want je staat vol in de the picture en investeerders staan voor je in de rij. Daarnaast wordt je groei continu versneld door de exposure die je krijgt in de media.
Benodigd ‘gereedschap’
Ik noem het even gereedschap, omdat het mens en middelen overstijgt, maar mensen zijn natuurlijk geen gereedschappen … is het maar gezegd ;)
Ondernemer met een growth mindset
Een ervaren en getalenteerd leadership team
Geld en/of funding, vaak gaan de kosten voor de baten uit
Specialistische adviseurs, mentoren en coaches
Exposure & een sexy brand om aan genoeg personeel te kunnen komen
Risico’s
Te weinig instroom van nieuw talent
Team dat niet snel genoeg mee kan groeien
Burn-out valley
Stoics
Stoics zijn bedrijven die hard en steady groeien. Net als ieder groeibedrijf hebben ze problemen en uitdagingen, maar die remmen de groei en het enthousiasme niet af. Op het eerste oog lijkt het bedrijf minder sexy dan een straight liners, maar op de lange termijn kunnen ze in potentie op hetzelfde punt uitkomen.
LinkedIn is zo’n bedrijf. Het is nooit het populairste social media platform geweest, maar al jaren heel steady aan het groeien en inmiddels op het punt gekomen dat het misschien juist wel het beste perspectief heeft ten opzichte van de Facebook en Instagrams van deze wereld. Met Springcast bevinden we ons ook in zo’n groei-modus… en zoals ik zei… dat is geen kunde of keuze… it just is.
Het doel van de Stoics is een ‘hockey stick groei’ te realiseren. De droom van iedere startup ondernemer en investeerder.
Het runnen van een Stoic
Er is momentum en de groei zit er lekker in. De uitdaging is versnellen. Uiteraard afhankelijk van je doelen en of je werkt met investeerders en vooral wat voor investeerders. Maar meestal zitten Stoics in een groeiende markt en wordt het geleid door ambitieuze ondernemers.
Meestal groeit de organisatie gestaag mee. Er wordt veel van het team en de ondernemer gevraagd en de druk kan op momenten als intens ervaren worden, maar doorgaans is de groei goed te managen.
De uitdaging zit ‘m in de groei vasthouden en er wordt een moeilijk spel gespeeld met resources. Waar Straight liners het geld bijna in hun schoot geworpen krijgen, moet de Stoic goed onderbouwen hoe ze de hockey-stick gaan realiseren.
Gereedschappen
Ondernemer met ambitie, doorzettingsvermogen & growth mindset
Een steady toestroom van leads & klanten
Voldoende groeimogelijkheden in de markt
Een team van optimistische problem solvers
Risico’s
Stagnerende groei
Pessimisme in team in leadership
Groeiende angst voor tegenslagen
Stair steppers
Stair steppers zijn bedrijven die relatief snel groeien, maar steeds weer tegen een plafond aanlopen, waarna de groei stagneert. Maar ze weten wel steeds weer dat plafond te doorbreken, waardoor ze in the end gewoon blijven groeien.
Typerend voor Stair steppers is dat optimisme constant wordt afgewisseld met teleurstelling. De vraag die steeds terugkomt, is “waarom stagneert de groei?” En “wat kunnen we doen om de groei weer aan te jagen”.
Het runnen van een Stair stepper
Het runnen van een Stair stepper kan behoorlijk frustrerend zijn. Net als je denkt dat je gaat doorbreken, stagneer je weer. Je bent eigenlijk continu bezig om te bedenken hoe je de volgende stap kunt maken en het vraagt het maximale van je creativiteit om dat steeds weer voor elkaar te krijgen.
De positieve keerzijde is dan wel dat iedere keer dat je een plafond doorbreekt, je het gevoel van overwinning hebt. Waar je bij veel andere soorten groeibedrijven misschien juist in een soort flow succesvoller wordt zonder duidelijke milestones.
Maar er ligt altijd gevaar op de loer… kun je stappen blijven maken? Vind je op tijd nieuwe groei-kansen? En kun je gemotiveerd blijven?
Gereedschappen
Optimistische kansen-spotter als ondernemer
In staat om de achterdeur dicht te houden en klanten te binden
Een team dat plezier haalt uit nieuwe ideeën en kansen
Geduld en vastberadenheid
Risico’s
Dat ene plafond dat je niet weet te doorbreken
Een team dat niet van verandering houdt
Te weinig innovatiekracht (executie)
Stumbelers
Stumbelers zijn van die bedrijven met enorme pieken en dalen. Vandaag is the sky the limit en morgen staan ze op het randje van de afgrond. Dit is misschien wel een van de moeilijkste bedrijven om te runnen.
Mijn internetbureau was zo’n bedrijf. Ik was altijd bezig met de eindjes aan elkaar te knopen en het managen van cash. Met ongeveer 1mln per jaar aan omzet eigenlijk te groot om zomaar te stoppen, maar moeilijk rendabel te krijgen. (daarom heb ik uiteindelijk het bedrijf verkocht).
Het lastige van Stumbelers is dat het moeilijk is om te bepalen of je door een fase heen moet of dat het de aard van het bedrijf en/of de markt is. Want Stumbelers kunnen, net als alle type groeibedrijven, zeer succesvol worden. Maar de weg er naartoe is zwaar.
Het runnen van een Stumbeler
Mouwen opstropen en gaan! De Stumbelers begeven zich in de loopgraven van het ondernemerschap. Het is koud, vies en regelmatig zitten founder en het team er doorheen. Maar niets zo euforisch als een goede overwinning als je op het randje hebt gestaan en het momentum weer pak ;)
Als ondernemer ben je altijd op zoek naar dat lichtpuntje, waar je de onderneming heen kunt sturen. En dat lukt dit soort bedrijven vaker dan je denkt om toch weer momentum op te pakken.
Gereedschappen
Vastberadenheid, vastberadenheid, vastberadenheid
Optimisme & doorzettingsvermogen
Work ethic
Risico’s
Je hoeft maar een keer over het randje te stappen
Te weinig tijd om lange termijn te denken (creëert een ratrace)
Pessimisme door soms uitzichtloze situaties
Steady walkers
Tikkeltje boring, maar Steady walkers groeien langzaam maar zeker. Ieder jaar een paar proces erbij, niet al te grote uitdagingen en veranderingen en alles is doorgaans onder controle.
Het zijn niet de meest spannende bedrijven qua groei, maar wie bekend is met het compounding effect, begrijpt als geen ander dat je met ieder jaar een paar procent groei ook succesvol kunt worden.
Maar een Steady walker runnen is niet voor iedereen. Menig ondernemer steekt nog liever de tent in de hens, dan jarenlang kabbelen. Ook binnen het team kan het de nodige uitdagingen opleveren.
Het runnen van een steady walker
Broodbakje mee, telefoon ‘s avonds uit en eerst even je bureautje opruimen voordat je je computer aanzet. Tevreden kijk je even naar de foto van je gezin op je bureau, voordat je de resultaten van deze maand bekijkt…. lekker… precies zoals verwacht.
Offf…. afhankelijk van het type ondernemer je bent…
Je wilt je bed niet uit komen. Waarom zou je? Het wordt toch weer zo’n oersaaie dag. Moet ik niet het roer omgooien? Heel wat anders doen? Of zal ik vandaag mezelf gewoon ziekmelden en gamen?
Als je de eerste bent. Top! Keep going! Als je die tweede bent… disrupt of verkoop je bedrijf ;)
Gereedschappen
Engelengeduld
Een iedere maand 1% mindset
Teams die houden van stabiliteit & rust
Een goed pensioenplan
Risico’s
Je kunt snel verslappen en strategische bedreigingen missen
Snel verveeld raken en borred-out raken
Weinig groei-gerelateerde successen, dus alternatief vieringen zijn nodig.
Vertel even…
Wat voor bedrijf heb jij? Of voor wat voor bedrijf werk jij? Laat het me even weten in de comments. En zeker ook als jij een andere ervaring hebt… want mijn typeringen zijn natuurlijk allesbehalve wetenschappelijk onderbouwd ;)