LinkedIn viral posts; een verrassend groot (neven) effect

Ik wilde weer meer doen met LinkedIn. En zoals ik dat meestal doe, maakte ik er gelijk wetenschap van. Ik las blogs, keek YouTube tutorials, etc. En het lukte... maar niet zoals ik dat voor ogen had ;)

Ik wil de meer bereik op LinkedIn gaan creΓ«ren voor mijn personal brand en uiteindelijk natuurlijk voor Springcast. Maar zoals ze vaak zeggen...

Be careful what you wish for. You might end up getting it.

En zoals je zo zult lezen in mijn artikel, had ik specifieker moeten zijn met mijn wens ;)

Op zoek naar LinkedIn tips

Maar goed. Ik wilde dus meer bereik en zoals ik vaak doe, begin met researchen hoe ik dat kan doen. Ik heb in het verleden veel gedaan met LinkedIn en ook succesvol. Maar na 3 jaar is er veel veranderd op het gebied van LinkedIn marketing.

Ik las artikelen en bekeek verschillende YouTube-video's om te achterhalen wat de nieuwe best practices op het platform zijn. Dit is een van die video's die me goed heeft geholpen.

Maar ik putte ook uit mijn achtergrond als content marketeer en het boek Jab, Jab, Right Hook van Gary Vaynerchuk. En op basis daarvan weet ik dat je luchtige (snackable) content moet afwisselen met waardevolle en diepgaande content.

En zo verzamelde ik een aantal tips, gooide die in een denkbeeldige blender en probeerde het te vertalen naar een contentstrategie. Ik richtte een LinkedIn-marketing tool in en begon content te zoeken waar ik veel response op zou krijgen (blijkt foute benadering).

LinkedIn posts die viral gaan

Ik vond deze twee video's en schreef er LinkedIn postjes omheen:

  1. Vrouw doneert 1 miljard aan medische school

  2. Nostalgische video met een oude computer

Zie hieronder de screenshots:

Resultaat:

311 likes, 114 comments, uren aan reageren op reacties. Weinig nieuwe subscribers en volgers.

Missie geslaagd.

Ik had mijn viral posts. Bij elkaar in een week tijd zo'n 100.000 impressions en bijna 1.200 interacties.

Je zou zeggen dat ik er blij mee was. En dat was ik in eerste instantie ook. Dit is precies wat ik wilde bereiken. En als mijn tactiek zou werken, zou mijn volgende inhoudelijke post het ook goed doen.

Nou...

Zo ging het niet. Hieronder zie je het resultaat van mijn inhoudelijke post... en bedenk dan ook dat ik nog dagen na mij inhoudelijke posts, tientallen likes en comments binnen kreeg op mijn viral posts... (tekst gaat verder onder afbeelding)

Dit zou zelfs wel eens kunnen behoren tot mijn slechtste post ooit in termen van bereik en interactie.

Dus ik heb feitelijk het tegenovergestelde bereikt van wat ik wilde bereiken. Mijn vrouw vond het wel vermakelijk. Ik ben iemand die juist een hekel heeft aan 'shallow content' en juist geloof in inhoudelijke content. Karma... denkt ze ;)

Conclusie is... als je broccoli wilt verkopen, moet je de broccoli niet tussen het gebak zetten ;)

Vervolg

Uiteraard ben ik nog niet klaar. Dit was slechts het eerste experiment en ik ben alweer verder in mijn LinkedIn-journey. Een paar learnings;

  • Blijf bij jezelf en hou het inhoudelijk

  • Zorg dat je content aansluit op hoe je wil dat mensen je zien

  • Snackable content doet het goed (ook als het inhoudelijk is)

Mijn strategie blijft ongewijzigd. Ik ben overtuigd dat die Jab, Jab, Right Hook methode werkt. Zelf heb ik ook niet altijd tijd voor een hele lange en/of diepgaande posts en dan vind ik het heerlijk om even snackable content te consumeren.

Mijn nieuwsbrief heb ik daarom ook op die manier ingestoken. Ik heb gelaagdheid aangebracht in de inhoud. Er staan links in naar diepgaan de content die ik heb geschreven, maar ook snackable content en links naar content van anderen, waarvan ik denk dat ze waardevol zijn.

Benieuwd hoe dit verder gaat?

Als je nog niet bent ingeschreven op mijn nieuwsbrief, dan zou ik dat nog even doen. In de VrijMiPost deel ik updates over dit soort experimenten.

Nico Oud

Ik bouw inmiddels aan mijn 7 bedrijf (Springcast) en heb in de afgelopen 10 jaar meer dan 500 ondernemers gecoacht en geholpen bij het bereiken van hun doelen.

https://www.nico.nl/notion
Vorige
Vorige

LinkedIn nieuwsbrief; hoe het werkt en waarom het werkt

Volgende
Volgende

Een doelgroep analyse maken