LinkedIn nieuwsbrief; hoe het werkt en waarom het werkt
LinkedIn nieuwsbrieven waren lang niet bij mij en ik ben er alleen mee begonnen omdat ik bijna geen bereik had met organische posts. Maar nu ik ermee begonnen ben, zie ik de voordelen. Ik neem je mee in deze relatief nieuwe wereld.
Zoals ik al schreef... ik had geen idee. Ik wist dat je een nieuwsbrief kon versturen vanuit LinkedIn, maar eerlijk gezegd snapte ik niet waarom je dat moeten willen. Totdat...
Mijn LinkedIn posts deden het ronduit slecht. Soms had ik maar 5 likes op een post. Puur uit frustratie ging ik nadenken over hoe ik dat bereik omhoog kon krijgen. Want het lag niet aan de content. Het was dezelfde soort content waar ik een paar geleden consistent veel engagement mee realiseerde.
Dus zocht ik het buiten mezelf ;) Het lag aan LinkedIn.
En zo kopieerde ik de eerste editie van de VrijMiPo nieuwsbrief, maakte een gelijknamige nieuwsbrief aan op LinkedIn en verstuurde 'm. En wat er toen gebeurde verbaasde me...
Mensen die ik nooit op mijn mailinglijst zou krijgen, abonneerden zich wel op mijn LinkedIn nieuwsbrief. Ik heb het over investeerders, CEO', managers en ondernemers. En het ging snel! In een paar uur tijd 300 nieuwe abonnees.
Ik kan je vertellen... met al mijn ervaring met e-mailmarketing en marketing automation, heb ik nog nooit een 'nieuwe lijst' zo snel organisch zien groeien. Een veelbelovende start dus!
Een LinkedIn nieuwsbrief starten
Hoewel het wat weggestopt zit, is het super eenvoudig proces. Zie hieronder hoe ik met een paar klikken een nieuwsbrief start. (Stappen staan ook onder de GIF)
Hier nog even de stappen:
Op je tijdlijn, klik op 'Write article'
Selecteer vanuit welk profiel je nieuwsbrief wilt sturen
Klink rechtsbovenin op de knop 'Manage'
En kies 'Create newsletter' in de dropdown
Vul je de gegevens van je nieuwsbrief in
Et voilΓ . Je hebt een LinkedIn nieuwsbrief. Nu is de volgende stap om je eerste nieuwsbrief te schrijven. Mensen kunnen zich namelijk pas inschrijven zodra de eerste nieuwsbrief is gepubliceerd.
Wat ik zie gebeuren
En hier moet ik even schrijven vanuit een hypothese. Want eerlijk gezegd heb ik hier nog te weinig inzicht om me echt te baseren op feiten of mijn ervaring.
Dit is wat ik zie gebeuren:
Ik zie een paar interessante dingen gebeuren met de LinkedIn nieuwsbrief die ik in de gaten ga houden, namelijk:
Ik zie een heel anders soort doelgroep zich inschrijven op mijn nieuwsbrief. Veel meer high profile abonnees. Mensen die zich normaal gesproken niet snel zouden inschrijven op mijn nieuwsbrief.
Ik zie mensen zich veel sneller inschrijven op mijn LinkedIn nieuwsbrief, dan op mijn 'gewone' nieuwsbrief. Daardoor groeit het aantal volgers ook sneller.
Dat zijn op zich veelbelovende signalen die duiden op een mooie kans om mijn bereik te vergroten. Maar omdat ik nog maar net ben begonnen met de nieuwsbrief, zit ik ook nog met veel vragen en hypotheses die ik wil valideren.
Vragen:
Waarom schrijven mensen zich sneller in op mijn LinkedIn nieuwsbrief?
Zegt dat wat over hun commitment?
Hoe gaan de open rates zijn van nieuwsbrieven?
Blijft mijn nieuwsbrieflijst zo snel groeien of geeft LinkedIn het in het begin gewoon meer aandacht?
De doelgroep lijkt nu heel breed. Leidt dat straks tot meer unsubscribers als ik meer nieuwsbrieven ga publiceren?
Join the conversation
Heb jij al een LinkedIn nieuwsbrief? Deel 'm even ter inspiratie in de comments.
Welke vragen roept bovenstaande bij jou op? Waar denk je dat ik op zou moeten letten?