Doelen stellen en bereiken; het proces van high achievers

Doelen stellen

Doelen stellen is voor de meeste mensen een koud kunstje, maar doelen bereiken blijkt voor veel mensen een uitdaging te zijn. Door de jaren heen heb ik een goed proces ontwikkeld voor het stellen en bereiken van mijn doelen.

En goed nieuws voor jou, want ik deel mijn ervaring graag met je. Nu vraag jij je misschien af welke baanbrekende inzichten dit je gaat opleveren… Je wordt misschien wel dagelijks gebombardeerd met meer van dit soort inzichten.

Ik vertel je over mijn persoonlijke proces. En ik heb er maar liefst 15 jaar over gedaan om business coach te worden. Geen quick fix dus 😉Dit proces volgde ik bij het stellen en bereiken van mijn doelen.

En het succes wat het mij opleverde, gun ik jou ook.

Doelen stellen en bereiken proces

Doelen stellen en bereiken

Hoe ik begon als koerier en uiteindelijk een succesvol ondernemer en veelgevraagd businesscoach werd? 

Door structureel te werken aan mijn doelen. Ik heb mijn carrière in lagen (milestones) opgebouwd en mij bewust stap voor stap ontwikkeld. 

Ik werkte doelgericht naar elke volgende stap en wist dat de ervaring die ik opdeed mij een echte deskundige en uiteindelijk een succesvolle businesscoach kon maken. Ik legde een stabiele fundering.

Als je ergens heel erg goed in wilt worden, dan kost dat energie en tijd. Een goede business coach word je immers niet na een training of jaartje meelopen bij een andere succesvolle coach. Het vraagt om geduld. Veel geduld.

Ik wist hoe mijn toekomst eruit moest zien, hoe ik mijn dagen wilde doorbrengen en met welke mensen ik wilde samenwerken. 

Ik had geen omzet in mijn hoofd. En ook geen bedrag op de bank, een dure auto of eigen koophuis.

En hoe ongeduldig ik ook was. Ik koos altijd voor de opties die me op de lange termijn dichter bij mijn doelen brachten en niet opties voor de korte termijn die me snel een aantrekkelijk resultaat gaven.

Soms had ik geen idee of ik nog wel richting mijn doelen aan het werken was. Een quote die heel mooi verwoordt wat ik heb ervaren is die van Steve Jobs:

“You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something – your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down and it has made all the difference in my life.” –
Steve jobs
Steve Jobs
Legend (Apple founder)

Sommige stappen waren vooraf niet duidelijk. Waar mogelijk koos ik gericht voor opties die me dichter bij mijn doel brachten. Als ik het niet zeker wist, koos ik op gevoel. Iets wat je alleen kunt doen als je een duidelijke visie hebt over waar je naartoe wilt. In dat geval helpt je onderbewustzijn je met het maken van de juiste keuze.

Klinkt dat zweverig? 

Think again! Nagenoeg iedere business goeroe, topsporter of andere high achiever visualiseert zijn doelen.

Anyway…

Ik heb mijn doelen bereikt. De lat verhoogd, nieuwe doelen gesteld en weer bereikt. Weer de lat verhoogd en weer mijn doelen bereikt. En nu ben ik weer bezig met het bereiken van nieuwe (hogere) doelen. En ik weet dat ik ze ga bereiken.

Omdat ik een proces heb om mijn doelen te bereiken. Maar ook een format heb om mijn doelen op te stellen.

Stap 1: Doelen stellen door te visualiseren

De eerste stap in het doelen stellen is het visualiseren van je doelen.

Het visualiseren van doelen gaat in Nederland wat gebukt onder vooroordelen. Het lijkt niet altijd te matchen met de nuchtere attitude van de gemiddelde Nederlander. 

Met name de Amerikaanse hype rondom The Secret schrikt veel mensen af. De zweverige coaches die praten over visualiseren laten het lijken of je niets meer hoeft te doen voor het bereiken van je doelen. De serieuze ondernemer gelooft dan ook niet in zo’n belofte.

Maar dat is (deels) onterecht.

Er schuilt weldegelijk science behind the madness!

Zelf visualiseer ik (bijna) dagelijks mijn doelen. En ik ben ervan overtuigd dat ik veel van mijn doelen daardoor bereik. 

Ik zal je uitleggen waarom:

  • Door het visualiseren van je doelen blijf je bewust van de richting waarin je wilt gaan bewegen.
  • Omdat je weet hoe 'het' eruitziet als je je doelen bereikt, weet je ook beter wat je wel en niet moet doen om daar te komen.
  • Omdat je constant bezig bent met je doelen, neem je bewust en onbewust betere beslissingen die in lijn liggen met je doelen.

Dit is niet iets zweverigs. Dit is niet iets bovennatuurlijks. Dit is gewoon hoe ons brein werkt. Dit is hoe je maximaal gebruikmaakt van je hersencapaciteit.

Denk aan het woord visie. Dat staat voor perspectief op de toekomst. Perspectief staat voor ‘een punt van waaruit iemand naar iets kijkt of waarneemt.’

Visualiseren in deze context gaat dus over hoe je kijkt naar jouw toekomst. En de functie is dat je daarmee beter kunt navigeren naar je doelen.

Hoe je doelen visualiseert

Er zijn verschillende manieren om je doelen te visualiseren. Als je een beelddenker bent, kun je het beeld van de doelen waarschijnlijk gewoon oproepen en voor je zien. 

Topsporters zoals Tiger Woods staan erom bekend dat ze hun overwinning visualiseren. Soms wel tientallen keren per dag.

Een andere manier is door een vision board te creëren. Feitelijk is dat gewoon een mood board met afbeeldingen (evt. met bijschrift). Wil je ooit spreken in een vol stadion? Dan zoek je een afbeelding van een spreker die in een stadion 50.000 man toespreekt. 

Wil je miljonair worden? Zoek een afbeelding van een bankrekening met een miljoen euro. Wil je voor je 50e met pensioen? Zoek afbeeldingen die een goed beeld geven van hoe je je pensioen doorbrengt. 

Ik visualiseerde voor mezelf een kantoor midden in de natuur (linker foto) in mijn vision board. En omdat ik dat visualiseerde wist ik dat ik niet die goede aanbieding moest aannemen in de stad, maar moest doorzoeken naar het kantoor dat ik gevisualiseerd had. Een kantoor midden in de natuur.

Doelen stellen
Als doel gesteld
Coaching Landhuis veenwijk
Doel bereikt

Wat jouw doel ook is, visualiseer het op een manier die bij jou past. Gebruik afbeeldingen waar jouw hart sneller van gaat kloppen en visualiseer jezelf in die positie. Visualiseer hoe je je doelen bereikt.

Maak het levendig. Visualiseer hoe je de pers te woord staat over de verkoop van jouw bedrijf aan Google. Visualiseer hoe je een staande ovatie krijgt van die 50.000 man in het stadion.

En onthoud vooral dat dit niet iets zweverigs is. Denk aan het woord visie.

Doelen formuleren

Het belangrijkste is dat je überhaupt je doelen duidelijk voor ogen hebt, maar het is nog krachtiger als je doelen concreet formuleert. Daarom werken veel mensen met SMART doelen

Persoonlijk ben ik wel wat voorzichtig met ‘R’ van Realistisch, omdat mensen doorgaans onderschatten wat ze kunnen bereiken. Ik ben vrij zeker ervan dat Mark Zuckerberg nooit opschreef dat hij een eigen vermogen wilde van 70 miljard dollar of een bedrijf wilde bouwen dat 629 miljard waard zou worden.

Dit is waar Smart voor staat:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptable
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

P.S. Realistisch is wel belangrijk als je een belofte doet aan je vrouw of klant 😉

Stap 2: Bepaal je strategie om je doelen te bereiken

Stel dat jij, net als ik, op je 50e met pensioen wilt kunnen. Niet om te stoppen met werken, maar om het gewoon een beetje rustiger aan te doen. Hoe ga je dan te werk?

Met alleen doelen stellen en visualiseren kom je er niet. Je doelen bereiken vraagt om een strategie, een plan en natuurlijk het uitvoeren van het plan.

Veel mensen maken dezelfde fout. Ze beginnen met het plannen van de volgende stap, terwijl de effectiefste manier van plannen backward engineering is.

Met andere woorden… je begint met plannen vanaf je doel. Niet naar je doel.

In het geval van het pensioen zou je op de volgende manier kunnen beginnen met het bepalen van een strategie:

1

Lifestyle vaststellen

Je begint met het vaststellen van hoe jouw leven er uitziet op het moment dat je met pensioen gaat. In watvoor huis woon je? Hoe vaak ga je op vakantie, Rijd je een auto en zo ja, welke?, etc? 

2

Benodigd inkomen vaststellen

Hoeveel geld heb je maandelijks nodig om die lifestyle te bekostigen? Wat kost zo’n bungalow? Wat kosten de reizen gemiddeld per jaar? Zet alles op een rijtje en bepaal welk inkomen je nodig hebt.

3

Bepaal je inkomstenbronnen

Welke betrouwbare passieve inkomstenbronnen kun je opbouwen? Ga je investeren in dividendaandelen? Een fonds? Of ligt vastgoed je beter? Een combinatie kan natuurlijk ook. Als het inkomen maar relatief stabiel is. 

4

Hoe kom je aan geld om te investeren?

Hoeveel geld moet je investeren om je inkomen te realiseren? En hoe ga je dat geld verdienen? Moet je ieder jaar €50.000 investeren? Of €100.000? En wat moet je doen om aan zulke bedragen te komen?

5

Wat moet je doen om €100.000 te sparen?

Als je een agency hebt, freelancer of coach bent… wat moet je dan doen om in de positie te komen dat je €100.000 per jaar overhoudt? Wat moet je dan nu aan je business veranderen?

Dat is backward engineering. Beginnen bij het eind en terugrekenen naar het nu. Dat kan soms leiden tot onverwachte inzichten.

Ik dacht altijd in concepten en bedrijven die me tientallen miljoenen moesten opleveren. Want ja… voor hetzelfde geld word je 100 en dan moet je 50 jaar kunnen leven van je geld.

Maar in de praktijk kun je met een geïnvesteerd vermogen van €800.000 met een jaarlijks rendement van 7% heel comfortabel leven.

En een bedrijf dat jaarlijks €100.000 winst draait, is minder zeldzaam dan een bedrijf dat voor miljoenen wordt verkocht. 

Strategie bepalen

Als je eenmaal weet welke stappen je in hoofdlijnen moet gaan nemen, kun je een strategie gaan bepalen. En met strategie bedoel ik hoofdlijnen. Veel mensen verwarren strategie met tactiek.

Mijn strategie is bijvoorbeeld als volgt:

Als business coach kan ik met 1-op-1 coaching €150.000 per jaar winst draaien. De winst die ik uitkeer investeer ik voor 70% in dividendaandelen, voor 20% in participaties en voor 10% in crypto currency.

Ik heb berekend dat ik daarmee genoeg inkomsten genereer voor mijn pensioen, zoals je hieronder kunt zien. (berekend met deze tool)

In dit geval beperkt de strategie zich tot de volgende beslissingen:

  1. Ik verdien mijn geld met business coaching
  2. Ik investeer in dividend-aandelen en niet in vastgoed
  3. Ik investeer 30% van mijn geld in crypto’s en participaties.

Het voorbeeld gaat over pensionering, maar het zou net zo goed kunnen gaan over de groei van je bedrijf of een fysiek doel dat je jezelf hebt gesteld.

Maak niet de fout om strategie te verwarren met tactieken. Harvard Business Review schreef een mooi artikel over verwarring rondom het begrip strategie (in het Engels). Het gaat over business strategie, maar je kunt het ook vertalen naar je persoonlijke doelen.

Note; na Prinsjesdag 2019 is duidelijk dat die dividendbelasting hoog zal gaan… Een strategie tussentijds evalueren is dan ook wel van belang ;D.

Stap 3: Maak een planning voor de executie van je strategie

Nu je weet wat de strategie gaat worden om je doelen te behalen, wordt het tijd om die strategie te vertalen naar milestones, projecten, processen en taken.

Wat belangrijk is bij het plannen, is dat je niet in teveel details verzand raakt. Het mag een planning zijn die bestaat uit hoofdlijnen.

Doorgaans werk ikzelf met mijn klanten aan de volgende lagen:

  • 10 - 20 jarenplan
  • Jaarplan
  • Kwartaalplan
  • Maandplan
  • Weekplanning
  • Dagplanning

Het 10/20 jarenplan is feitelijk je visie. Afhankelijk van je leeftijd denk je dan na over de verkoop van je bedrijf, pensioen, je gewenste lifestyle, etc. Hier mag je lekker losgaan met alle wilde plannen. Wees niet te bescheiden 😉

Daarna breng je die visie terug naar de acties die je komend jaar gaat ondernemen.

Zelf werk ik al meer dan 20 jaar met doelen en heb voor mezelf het proces van doelen stellen behoorlijk verfijnd tot een betrouwbaar en voorspelbaar systeem.

Maar het succes van doelen stellen en behalen kent nog een geheim, namelijk… keep it simple!

Tenzij je met een groot team en verschillende afdelingen samenwerkt om de doelstellingen te behalen, heb je niets aan een dik boekwerk met uitgewerkte projecten, begrotingen en takenlijsten. 

De kans dat die uitgewerkte plannen continu bijgesteld en bijgewerkt moeten worden is groot. En de kans is ook groot dat die plannen je juist vertragen bij het behalen van je doelen.

Zelf heb ik een 4×3 planner ontwikkeld die ik gebruik om mijn doelen terug te brengen tot behapbare brokken. Lees hier het artikel over de 4×3 planner en downloadt hieronder de template.

Als je jaardoelen gaat opstellen begin je met wat je wilt bereiken. Gewoon een lijstje met bijvoorbeeld omzet, winst, omvang, etc. Op basis van dat lijstje ga je nadenken over wat er zou moeten gebeuren om die doelen te bereiken.

Ook hier weer… keep it simple. Beperkt het tot maximaal 4 grote ‘pilaren’ waar je op gaat focussen. Denk bijvoorbeeld aan SEO, projectproces verbeteren of team uitbreiden.

Daarnaast plan je nooit meerdere periodes achter elkaar. Ga bijvoorbeeld niet meerdere kwartalen of weken vooruit plannen. Dat maakt het onoverzichtelijk en bovendien kan er van alles in de tussentijd veranderen.

De kracht van habits

Habits en processen zijn beter dan losse activiteiten als het gaat om het behalen van projecten. 

Stel je voor dat je beter gevonden wil worden in Google. Dan kun je ineens 10 SEO blogs schrijven of iedere dag aan SEO blogs werken en daardoor wekelijks een SEO artikel online zetten. Dat laatste is meer werk, maar kost minder energie, omdat je het verdeelt over meer momenten én het automatiseert.

Niet dat het vanzelf gaat, maar omdat het een gewoonte is geworden, kost het je brein na een tijdje minder energie om in de flow te komen.

Daarnaast vergeet je het minder snel omdat je de activiteit in een vast ritme uitvoert. Dat kan elke dag zijn of iedere woensdagochtend. Als het maar een regelmatig ritme is. 

Stap 4. Werk consistent aan de executie van je strategie

Een strategie zonder executie is niets meer dan een collectie aan ideeën en plannen. Snelgroeiende bedrijven snappen dat je het verschil niet maakt met een goede strategie, maar met de implementatie van een goede strategie.

Wat zeg ik…

"Executie van een matige strategie verslaat ALTIJD een briljante strategie zonder executie."

En ik snap dat dit lastig kan zijn… trust me. I’ve been there.

Plannen maken is lekker. Je kunt mooi lijstjes maken en vanuit je luie stoel nadenken over wat je allemaal gaat doen om je doelen te bereiken. En op een bepaald moment begin je zelfs te voelen dat je dichterbij je doelen komt.

Maar dan begin je weer aan de waan van de dag en komen er iedere dag nieuwe taken op je takenlijstje. Die doelen lijken verder weg dan ooit.

En hier onderscheiden high performers zich van de middelmaat!

High performers behalen doelen door;

  • doelen te vertalen naar te nemen acties;
  • processen te ontwikkelen die helpen bij het bereiken van hun doelen;
  • de executie te plannen per jaar, kwartaal, maand, week en dag.
  • consistent te werken aan de executie van hun strategie
  • hun voortgang richting hun doelen bij te houden

Een met name die consistentie is belangrijk. Want de meeste mensen geven op als het moeilijk of zwaar wordt. De meeste mensen stellen het uit (en later af) als het te druk wordt. High performers niet. Die gaan ook door als het allemaal niet zo comfortabel of leuk is.

Bouw ook meetmomenten in om de voortgang te meten. Plan deze momenten een heel jaar vooruit in je agenda. Bijvoorbeeld om de week op zondagochtend. Of als het om zakelijke doelen gaat, op maandagochtend. 

Maar zorg ervoor dat je de executie borgt door meetmomenten in te plannen en te kijken in hoeverre je richting je doelen bent bewogen.

Stap 5: Ontwikkel een mindset waarmee je doelen bereikt

Iedereen kan doelen stellen. En de meeste mensen krijgen het zelfs voor elkaar om een visie duidelijk te krijgen. Sommige mensen lukt het ook nog om een goed plan in elkaar te draaien. Maar om consistent te werken aan je doelen heb je ook een bepaalde mindset nodig.

De mindset van een winnaar!

Hieronder som ik de benodigde mindset voor je op:

  • Growth mindset i.p.v. fixed mindset
  • Focus op positief negeer negatief
  • Focus op vooruitgang
  • Doen i.p.v. proberen
  • Falen = Leren
  • Angsten aanpakken
  • Unstoppable

Als het gaat om doelen stellen, is dit misschien wel de meest abstracte. Maar wel de belangrijkste van allemaal.

Je kunt zelfs als een kip zonder kop actie ondernemen op onduidelijke doelen en er toch meer bereiken door die goede mindset, dan wanneer je alles goed voor elkaar hebt maar beschikt over een slechte mindset.

Doelen behalen is mindset!

Al heb je zo’n vet plan en zo’n duidelijke visie… als jij al je tijd verdoet aan en Netflix of je uit het veld laat slaan door een tegenslag, zul je nooit echt mooie dingen bereiken.

Dus als mindset nog een ding voor jou is, zorg dan dat je ook een deel van je tijd investeert in het ontwikkelen van de juiste mindset. Hieronder som ik een paar boeken op die je daarmee op weg kunnen helpen.

Stap 6: Sluit je aan bij een mastermind

Een mastermind is een groep like-minded mensen die regelmatig samenkomen om met elkaar te brainstormen over oplossingen voor uitdagingen, kansen en bedreigingen met als doel om ieder individu in de groep succesvoller te maken.

Zelf heb ik veel te danken aan masterminds, want toen ik met mijn internetbureau met meer dan 100% per jaar groeide, kwamen de uitdagingen met ongekende snelheid op mijn pad. Processen die faalden, cashflow die fluctueerde, personal issues, enzovoorts.

Door te masterminden met mensen uit de branche kon ik profiteren van de door hen opgedane kennis en ervaring, waardoor ik toegang kreeg tot best practices. Zonder deze kennis had ik nooit zo snel kunnen groeien.

Een mastermind kun je zien als een soort turbo voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling. 

Nagenoeg alle captains of industry nemen deel aan een mastermind. Soms in een formele vorm en soms in een informele vorm. Maar allemaal hebben ze een groep liked-minded people om zich heen verzameld die ze helpt bij het bereiken van hun doelen.

Wereldberoemde voorbeelden zijn: Henry Ford, Andrew Carnegie, Tony Robbins, Bill Gates, Warren Buffet, Theodore Roosevelt, J.D. Rockefeller en Alexander Graham Bell. Just to naming a few 😉

Dit is wat een mastermind je oplevert:

  • Je wordt accountable gehouden
  • Je staat er niet (meer) alleen voor
  • Leren van best-practices
  • Een denktank voor uitdagingen, kansen en bedreigingen
  • Kameraadschap met like-minded people

Lees meer voordelen op Forbes.com over wat een mastermind oplevert.

In het kader van doelen stellen en bereiken, helpt een mastermind groep je om sneller je doelen te bereiken. Het allergrootste voordeel van een mastermind is dat je de perspectieven van like-minded people meekrijgt over jouw uitdagingen, kansen en bedreigingen.

Soms heeft een groepslid het al eens meegemaakt en kun je profiteren van best practices en een andere keer heeft iemand een creatief idee om risico’s te beperken of de kans maximaal te benutten.

Maar ook de stok achter de deur is zeer waardevol. Omdat er periodiek een afspraak in je agenda staat waar mensen hun resultaten gaan delen, voel je de urgentie om continu te werken aan je doelen. Een goede mastermind groep houdt je namelijk accountable. Geen vooruitgang betekent dat ze je het vuur aan de schenen gaan leggen.

Persoonlijk krijg ik ook altijd heel veel energie als ik zie hoe andere groepsleden hun doelen bereiken. Ik durf daardoor groter te denken en voel dan nog meer motivatie om mijn doelen te crushen.

Kortom: Doelen stellen en bereiken is een proces

Ik heb ruim 10 jaar lang mijn doelen opgeschreven, zonder er ook maar eentje te behalen. Tot ik ontdekte hoe succesvolle mensen hun doelen structureel behaalden. Ik kopieerde hun systeem en sindsdien behaal ik consistent een groot deel van mijn doelen.

Besef dat doelen bereiken niet voor niets moeilijk is… 

Je maakt een groeiproces door en je kunt alleen groeien als je buiten je comfortzone treedt. En buiten je comfortzone is alles lastiger, onzekerder en pijnlijker (fysiek en mentaal). 

Dus als je op je dooie akkertje je doelen bereikt, benut je slechts een fractie van je potentie!

Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on pocket
Pocket
Nico Oud

Nico Oud

Als Business coach help ik ondernemers bij het realiseren van hun doelen. De groei van het bedrijf, maar ook hun groei als ondernemer. Via mijn blog en mijn nieuwsbrief deel ik mijn kennis op het gebied van ondernemerschap, strategie, marketing, sales, productiviteit en persoonlijk leiderschap.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *