Als ondernemer moet je soms een slechtnieuwsgesprek voeren en dat kan lastig zijn als je een ‘vriendelijk’ karakter hebt.
Ook ik heb dat moeten leren. Ik ben een allemansvriend en had in het verleden veel moeite met opkomen voor mezelf. En dat kost je als ondernemer veel energie, tijd en geld. Maar het frustreert ook de mensen die je probeert te pleasen. Zij kunnen je namelijk niet polsen en vinden je onvoorspelbaar.
Hier een paar tips die mij hebben geholpen:
1. Je kunt gewoon vriendelijk en aardig blijven en toch aangeven waar je niet blij mee bent. Hou het bij jezelf en geef aan wat je dwars zit. Ga niet verwijten.
2. Probeer niet het hele gesprek voor te bereiden. Begin het gesprek zonder voorbereiding en open met wat je dwars zit. Vanaf dat punt anticipeer je op hoe het gesprek verloopt. Gesprekken lopen toch anders dan je van te voren denkt.
3. Blijf ademen ?en praat rustig en duidelijk. Geen hoge, emotionele frequenties produceren met je stem. Lees hier mijn tips over omgaan met stress.
4. Als de gemoederen toch hoog oplopen, las even een korte break in (plas pauze). Dan kan iedereen afkoelen en kun je rustig nadenken over het vervolg.
5. Soms kun je het gewoon via de mail doen. Sure… sommige mensen vinden dat laf. Maar soms moet je iemand de ruimte geven om het nieuws te verwerken en af te koelen. Bovendien is het soms zelfs raadzaam. Bijvoorbeeld als je de boodschap zorgvuldig overgebracht moet worden óf als e.e.a. op papier moet komen te staan.