SEO trends 2019 – 2020

SEO trends 2019 - 2020

Dit artikel over de SEO trends van 2019 – 2020 gaat niet over korte termijn trucjes, maar over de langetermijntrends. Want als je investeert in SEO, wil je natuurlijk wel resultaten voor de lange termijn en niet een paar weken op #1 staan in Google.

Maar eerst dit… het wordt steeds lastiger om hoog in Google te komen, dus waarom zou je überhaupt nog investeren in SEO? En is het echt moeilijk om hoog in Google te komen?

Waarom SEO belangrijker is dan ooit

Steeds meer bedrijven hangen aan het infuus van Facebook, Instagram, AdWords en in toenemende maten LinkedIn. 

Deze bedrijven investeren grof geld in advertenties en zodra ze de advertentiekraan uitzetten, stort hun complete business in. Wat doe je als je account wordt geblokkeerd door een onbenullige schending van de richtlijnen van zo’n advertentieplatform? Dan ben je verloren.

SEO is dan een betrouwbaar vangnet. Om uit de organische resultaten gegooid te worden moet je het veel bonter maken. Dan heb je de grenzen duidelijk en moedwillig overschreden.

En met SEO verlaag je de gemiddelde Cost Per Lead/Sale/Acquisition. Met andere woorden… je komt goedkoper aan nieuwe leads en klanten.

Waarom SEO minder ingewikkeld is dan voorheen

Het algoritme van zoekmachines zoals Google, Bing en DuckGoGo worden steeds slimmer, waardoor ze beter kwalitatieve content kunnen onderscheiden van de SEO Spam.

Hierdoor is het niet persé makkelijker geworden, maar wel minder ingewikkeld. Je hoeft minder bezig te zijn met SEO tricks en kunt je gewoon concentreren op het produceren van goede content.

Als jij bereid bent om echt te investeren in kwalitatieve en informatieve content, dan is het niet zo heel moeilijk om te scoren in Google.

SEO trends 2019 – 2020

De korte samenvatting van de SEO trends voor 2019 is dat je de gebruikerservaring centraal moet blijven stellen. En dat zal de komende jaren ook het geval blijven. Zorg voor een goede website en waardevolle content.

Hieronder zal ik de SEO trends voor 2019 en 2020 verder uiteenzetten. Wil je zelf aan de slag met SEO? Ik heb al mijn SEO kennis weggegeven in mijn Gratis SEO cursus.

De SEO trends:

  1. Content moet next level
  2. Site structuur wordt belangrijker
  3. Linkbuilding moet kwalitatiever
  4. Featured snippets voor het beste antwoord
  5. Wie het schrijft wordt belangrijker 

SEO trend #1: Content ontwerp

Contentmarketing wordt niet voor niets door marketeers gezien als een van de meest effectieve manieren van marketing. Als je een goede contentmarketing strategie hebt, kan dat een consistente (gratis) stroom van leads en klanten opleveren. Ik heb zelf in korte tijd meerdere bedrijven opgebouwd met behulp van contentmarketing en inbound marketing

Google wil eigenlijk maar twee dingen bewerkstelligen met haar zoekmachine. 

  • Advertenties verkopen
  • De zoekvraag van de bezoekers beantwoorden

Wij focussen ons op de tweede, omdat de eerste gaat over Google AdWords.

Zoekmachines willen dus zo goed mogelijk de zoekvraag van de bezoeker beantwoorden, maar wat heeft ontwerpen er dan mee te maken?

Heel simpel. Mensen consumeren liever content die netjes is opgemaakt en opgebouwd. De tijd dat je lappen tekst zonder structuur online kon zetten is voorbij. Dat wil niemand meer lezen. Mensen willen de content kunnen scannen.

Daarom wordt het voor SEO ook steeds belangrijker dat je aandacht besteedt aan visuele componenten, zoals afbeeldingen, illustraties, video’s, etc.

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op mijn artikel ‘Call to Action‘, waar goed te zien is dat ik alles uit de kast haal om mijn bezoekers te helpen met visuele voorbeelden.

Daarnaast moet Google natuurlijk ook gewoon nog begrijpen waar jouw content over gaat en daarom blijft goede SEO teksten schrijven belangrijk.

SEO trend#2: Site structuur

Zowel de zoekmachines als de bezoekers houden van een duidelijk site-structuur. De structuur maakt het makkelijker om door de site te navigeren, maar geeft ook context aan de onderwerpen. 

Daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je jouw website opbouwt en hoe je bepaalde content, door middel van interne links, clustert. 

Hieronder zie je hoe dat er ongeveer uitziet.

SEO trend 2 - Site structuur

Feitelijk maak je zuilen van content rondom een bepaald onderwerp. De derde laag op de afbeelding hierboven (onderwerp) noemen we dan ook wel cornerstone content

Cornerstone content is vaak een belangrijk keyword waar veel volume op zit. Denk aan een keywords zoals Growth hacking of E-mailmarketing

Onder de cornerstone content hangt dan vaak weer long tail content. Content waar vaak iets minder volume op zit, zoals mijn blog ‘SEO 2019‘. Dat artikel hangt onder het hoofdartikel ‘SEO; zo rank je hoger in Google

SEO trend #3: Linkbuilding

Voor zoekmachines blijven backlinks een belangrijke indicator voor kwalitatieve content. En de trend voor 2019 en 2020 is dat de kwaliteit van de link belangrijker wordt. 

Waar men vroeger door linkbuilding heel veel niet-kwalitatieve backlinks verkreeg op startpagina-achtige websites of partner-link-pagina’s, hechten zoekmachines steeds meer waarde aan backlinks vanuit kwalitatieve content en websites.

Het is dus belangrijk om kwalitatieve backlinks te genereren uit bijvoorbeeld gastblogs, persberichten en social media.

SEO trend #4: Snippets voor het beste antwoord

Snippets worden steeds belangrijker. Als Google een vraag herkent, dan laat Google het beste antwoord in een featured snippet zien. 

Hieronder zie je een snippet van mij op het keyword ‘sales funnel‘.

SEO trends - Snippets

Google let hierbij op definities of ‘vraag-en-antwoord’ blokken in de content. Hieronder kun je zien hoe ik de bovenstaande snippet heb verkregen vanuit mijn content.

Featured SEO snippet

SEO trend #5: Autoriteit

In een tijdperk waar iedereen zichzelf expert mag noemen en mensen ongegronde adviezen geven, gaan de grote zoekmachines het kaf van het koren scheiden door niet alleen te letten op wat er wordt geschreven, maar ook door wie het wordt geschreven.

De algoritmes van Google gaan jou als auteur dus ook ranken in termen van autoriteit voor bepaalde onderwerpen.

Hoe meer kwalitatieve content je schrijft rondom een bepaald onderwerp, hoe beter jouw content zal gaan scoren in de zoekmachines.

SEO trend #6: Mobile

Natuurlijk weet je allang dat je website responsive moet zijn. En natuurlijk weet je dat je website ook mobiel snel moet laden… en desondanks voldoen de meeste websites nog steeds niet aan de mobiele richtlijnen van Google en objectievere richtlijnen, zoals de W3C richtlijnen.

Inmiddels maakt Google al onderscheid in de rankings per type device. Gezien de aard van mijn content heb ik relatief veel desktop verkeer, maar als jij veel mobiele bezoekers hebt, dan kan dat een negatieve invloed op de traffic naar jouw website opleveren.

Zorg dus dat jouw website geoptimaliseerd wordt voor bezoekers die met hun mobile device jouw site bekijken. 

Dit is een van die SEO trends die de komende jaren alleen maar belangrijker gaat worden.

Laatste aanbeveling

Het is geen geheim dat Google, Bing en DuckGoGo de gebruiksvriendelijkheid voor hun bezoekers voorop stellen. De meest veilige en duurzame manier van zoekmachine optimalisatie is dus door hetzelfde te doen… de gebruiker voorop stellen.

Dit zijn de belangrijkste SEO trends voor 2019 en 2020. Doe er je voordeel mee en verbeter je vindbaarheid voor de komende jaren.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on pocket
Pocket
Nico Oud

Nico Oud

Als Business coach help ik ondernemers bij het realiseren van hun doelen. De groei van het bedrijf, maar ook hun groei als ondernemer. Via mijn blog en mijn nieuwsbrief deel ik mijn kennis op het gebied van ondernemerschap, strategie, marketing, sales, productiviteit en persoonlijk leiderschap.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *