SEO trends 2020; dit is hoe je dit jaar kunt scoren in Google

Nico Oud

Nico Oud

SEO trends

SEO 2020 staat in het teken van autoriteit. Niet alleen de autoriteit op basis van backlinks, maar ook de autoriteit van de auteur binnen zijn of haar vakgebied. In 2020 wil Google het kaf van het koren scheiden en de beste posities toebedelen aan de experts.

In dit artikel deel ik de belangrijkste veranderingen en trends op het gebied van SEO in 2020. En ik moet zeggen… het wordt een interessant jaar.

Want het wordt steeds moeilijker zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo voor de gek te houden. De algoritmes worden steeds intelligenter en kunstmatige autoriteit wordt sneller herkend.

En dus (en gelukkig) gaat SEO straks niet meer alleen over backlinks en SEO teksten, maar over waarde bieden aan je lezers en doelgroep. Laten zien dat jij een expert in jouw vakgebied bent.

Dus hou je vast, want dit is SEO 2020!

Inhoud van dit artikel

Topical authority

Google richt zich niet meer alleen op links, maar kijkt veel verder. Waar voorheen je autoriteit werd bepaald op basis van het aantal backlinks naar je website, kijkt Google nu naar jouw expertstatus binnen een bepaald expertisegebied.

Met alleen linkbuilding kom je er niet meer. Ik schreef al eerder dat linkbuilding op de lange termijn alleen zin heeft als je het op een kwalitatieve manier doet. De manier die past bij een expert.

Google’s E-A-T

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dat zijn de 3 pijlers waar Google naar kijkt om te bepalen of jij een betrouwbare bron bent. 

E-A-T

E-A-T Authority

Expertise

Authoritativeness

Trustworthiness

De content van jouw website ziet Google pas als betrouwbaar wanneer vastgesteld kan worden dat het geproduceerd is door een expert.

En zo ziet Google dus bijvoorbeeld medisch advies alleen nog als betrouwbaar wanneer dit door mensen of organisaties wordt geproduceerd met aantoonbare medische expertise.

Expertise kun je niet claimen

Tegenwoordig is het relatief eenvoudig om je als expert te profileren. Zelfs als je ergens geen verstand van hebt. En dat kan ‘gevaarlijk’ zijn voor de mensen die de adviezen van deze ‘expert’ voor waar aannemen.

Met behulp van E-A-T pikt Google de fake-expert er nu uit door de inhoud van zijn content te verifiëren.

Is jouw content van expertniveau? Dan zullen andere gerenommeerde websites hetzelfde beweren als jij of linken naar jouw content. Ziet Google jou al als expert, dan zit je waarschijnlijk al goed.

Word je door Google nog niet aangemerkt als expert, beweer je iets anders dan de experts én wordt er nauwelijk naar content gelinkt, dan wordt het lastig om te ranken.

Een autoriteit ben je ook in de ogen van Google wanneer je gelinkt of geciteerd wordt door andere gezaghebbenden. Een link is dus pas echt waardevol wanneer hij komt van een expert-in-field, een goede quote van zo’n expert op bijvoorbeeld LinkedIn pikt Google zeker op.

Zorg verder voor transparantie over de autoriteit van de schrijver van jouw content door:

  • een goed vindbare contactpagina
  • goed vindbare servicevoorwaarden
  • gebruikte verwijzingen en externe links te verwijzen naar betrouwbare bronnen
  • bij elk artikel de auteur te vermelden

Het bouwen aan je autoriteitstatus is een marathon en geen sprint. Maar doe je het goed, dan kan SEO een stuk eenvoudiger voor je worden.

Kwalitatieve content

De afgelopen jaren is er feitelijk maar 1 contante rankingfactor die alsmaar belangrijker wordt en dat is de kwaliteit van je content. Hier mag je niet de mist mee ingaan. 

Het is goed om te zien dat steeds meer experts kwalitatieve content beginnen te delen op hun blogs die niet alleen zijn geschreven voor SEO. 

Focus op interactie

Google neemt met toenemende mate de interactie van jouw bezoekers mee in het beoordelen van de kwaliteit van je content. En daarom is het belangrijk dat je de interactie van bezoekers stimuleert.

Dit doe je door:

  • Kwalitatieve content te produceren
  • Visueel aantrekkelijke content te maken
  • De teksten leesbaar te maken

Kwalitatieve content gaat over de inhoud en hoe je de inhoud weet over te brengen op de bezoeker. Is jouw content op het niveau van een expert?  Of weet je een complex onderwerp duidelijk over te brengen?

Visueel aantrekkelijke content maakt het voor je bezoeker aantrekkelijker, leuker en makkelijker om je content te consumeren. Dit verhoogt de kans op uitgebreide interactie met jouw content.

De leesbaarheid van je content zorgt ervoor dat bezoekers jouw content gemakkelijk kunnen consumeren. Door gebruik te maken van headers, korte paragrafen, etc. vereenvoudig je het lezen van de content.

Clean-up!

Maar met alleen kwalitatieve content produceren ben je er nog niet. De “hygiëne” van je blog is ook belangrijk. Zorg er daarom voor dat oude, minder kwalitatieve content wordt verwijderd of geüpgraded.

Denk bijvoorbeeld aan het onderstaande:

  • Blog posts die niet langer actueel of laag van kwaliteit zijn
  • Slechte productpagina’s
  • Oude persberichten
  • Duplicate content
  • Oude pagina’s

Zoekintentie

Zoekintentie wordt nog belangrijker voor SEO in 2020. Want de algoritmes van Google worden steeds beter in het begrijpen van wat mensen zoeken als ze een bepaalde zoekwoordcombinatie intoetsen op Google. 

Zoekt iemand op ‘Growth hacking‘ of op ‘Growth hacking agency’. In het eerste geval is de gebruiker waarschijnlijk op zoek naar informatie, terwijl in het laatste geval de gebruiker waarschijnlijk op zoek is naar een growth hacking bureau.

Dus als je SEO content produceert, moet die wel aansluiten bij de zoekintentie van jouw doelgroep. Daarom is een goed in kaart gebrachte customer journey belangrijk als je met SEO aan de slag gaat.

Een paar voorbeeld zoekintenties

  • Informatie opzoeken
  • Product kopen
  • Producten vergelijken
  • Expert vinden
  • Een stappenplan vinden

Featured snippets

Naast de soort content die wordt getoond is het ook van belang om te weten in welke vorm het wordt getoond: een stappenplan, een bulletlist of bijvoorbeeld een video.

Volgens Moz.com wordt bij 23% van alle zoekopdrachten een featured snippet getoond (bijv. een lijstje zoals hieronder).

Featured snippet

Maar het kan ook een video zijn of een definitie. 

Met behulp van professionele SEO software kun je zien op welke zoektermen featured snippets worden getoond, maar ook wat voor featured snippets. Hieronder kun zien je hoe mijn SEO tool dat laat zien.

Featured snippet

Zorg dus dat je onderzoekt welk soort content wordt gepresenteerd aan de zoeker en optimaliseer daar je content voor.

Heb je al veel SEO content geproduceerd, dan loont het zeker om in 2020 je SEO content te optimaliseren voor featured snippets.

Verbeter je CTR 

De CTR (Click Trought Rate) neemt al sinds 2015 drastisch af. Zorgwekkend, omdat de CTR bepaalt hoeveel bezoekers er vanaf Google naar jouw site worden gestuurd.

Uit een onderzoek van Sparktoro blijkt dat de CTR sinds 2015 met 41,4% is afgenomen. Dat is veel! 

Dat betekent dat we beter ons best moeten doen om de aandacht van de zoeker te trekken en deze te verleiden om te klikken op ons zoekresultaat. 

Maar er is nog een reden waarom een goede CTR belangrijk is. Volgens SEO insiders is CTR een kwaliteitssignaal voor Google. Een goede CTR kan dus een positief effect hebben op je rankings.

Om je CTR te verbeteren, schrijf je goede titels voor je pagina’s en optimaliseer je de meta description. De combinatie van de titel en de meta description vormen samen een advertentie voor jouw content. Schrijf ze daarom ook als een advertentie.

Backlinks

Backlinks vormen al sinds het begin van Google de basis voor het algoritme en ze zijn nog steeds relevant.

Wel is het algoritme slimmer geworden in de afgelopen jaren. In het  verleden kon het algoritme makkelijk beïnvloed worden door kunstmatig links op te bouwen. Daarom werd er meer intelligentie toegevoegd, om zo vast te stellen of deze links daadwerkelijk een signaal van autoriteit zijn.

En dus is linkbuilding alleen effectief (op de lange termijn) als je het op een kwalitatieve manier doet. Anders kunnen er zogenaamde toxic backlinks ontstaan die uiteindelijk zelfs tot een penalty kunnen leiden.

Er zijn eigenlijk maar vier goede, kwalitatieve manieren om te linkbuilden. Ik som ze voor je op.

Kwalitatief linkbuilden

1

Content waar mensen naar willen linken

Ja. Daar heb je ‘m weer. Kwalitatieve content. Hoe kwalitatiever je content is, hoe groter de kans is dat mensen en webmasters gaan linken naar jouw website. Meestal wordt jouw content dan als bron gebruikt voor een ander artikel.

2

Gastbloggen

Je kunt ook backlinks opbouwen door te gastbloggen. Je produceert dan hoogwaarde content voor andere blogs met veel autoriteit. Voordeel is dat je hiermee ook direct je topic authority opbouwt. Ik schrijf zelf voor o.a. Sprout, De ondernemer en De Zaak.

3

Persberichten

Als je nieuws te melden hebt, dan zijn persberichten ook een goede manier om backlinks op te bouwen. Ook hier geld weer dat de persberichten wel echt nieuwswaardig moeten zijn.

4

Onderzoeken en rapporten

Andere websites en bloggers linken graag naar rapporten en onderzoeksresultaten. Dit is mogelijk een bewerkelijke manier van linkbuilding, maar zeer effectief als je het goed doet. Publiceer nieuwswaardige onderzoeksresultaten en de links komen vanzelf.

Visual search

Was voice-search in 2019 nog de trend, de volgende is alweer in aantocht: visual search! De visuele zoekopdrachten via Google Lens en Pinterest laten zien dat visual search een belangrijke kans is voor veel websites en webshops. En daarmee dus ook een goede SEO hack voor 2020.

Op zich niet gek, want Google Lens kan al 1 biljoen objecten identificeren via visual search en zo heb je iets zomaar gevonden zonder ingewikkelde zoektermen. En dat maakt visual search enorm aantrekkelijk!

Je ziet dat visual search vooral veel wordt gebruikt voor online shoppen, het achterhalen van recepten, maken van vertalingen, etc.

Zie hieronder hoe ik met Google Lens (in 17 seconde!) een vergelijkbaar glas in een webshop vind.

Je SEO  voor visual search optimaliseer je door:

  • Beschrijvende bestandsnamen en alt txt. bij elke afbeelding te gebruiken
  • De afbeelding bovenaan of centraal op je webpagina te plaatsen
  • Een sitemap voor jouw afbeeldingen te maken
  • Je afbeelding te optimaliseren qua kleur, licht, maar ook bestandsgrootte
  • Voor structured data een product of image markup te gebruiken

Voice search

Ook voice search blijft een ‘biggie’. Al in 2014 bleek uit onderzoek dat meer dan 41% van alle volwassenen een zoekopdracht gaf middels voice search (bron).

Ondanks dat een onderzoek uitwees dat voice search in 2019 iets minder populair is geworden, blijken veel mensen hun stem te gebruiken om bepaalde informatie te vinden.

Zo blijkt uit datzelfde onderzoek dat mensen voice search gebruiken voor de onderstaande toepassingen:

Voice search toepassingen
Bron: perficientdigital.com

Voice search staat, naar mijn mening, nog in de kinderschoenen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het de komende jaren steeds belangrijker gaat worden. Zeker de jongere generatie heeft een duidelijke voorkeur voor gesproken zoekopdrachten.

Optimaliseren voor voice search

1

Rank in de top 3

Volgens verschillende onderzoeken uit de branche, blijkt dat de voice search resultaten vooral content bevatten van de top 3 gerankte (desktop/mobile) zoekresultaten. 

2

Conversational content

Zoekopdrachten die worden ingesproken zijn vaak in vraagvorm. Het is dus handig om in jouw content een vraag en antwoord terug te laten komen. FAQ pagina’s zijn bijvoorbeeld perfect voor voice search.

3

Conversational content

Gesproken zoekopdrachten geef je vaak om lokaal specifieke diensten of producten te vinden. Wil je met voice search gevonden worden in die snippet, dan moet je je lokale SEO dus ook optimaliseren.

Video

Ook video blijft interessant voor SEO. Niet alleen omdat content die verrijkt is met video beter kan ranken in Google, maar ook omdat video een prominente plek inneemt in de zoekresultaten, zoals je hieronder kunt zien.

Wat je hierboven ziet, is wat we een video snippet noemen. Doorgaans toont Google deze video snippets (afhankelijk van search intent) op positie 2, 3 of 4. 

Om in zo’n video featured snippet terecht te komen is het belangrijk dat jouw videocontent duidelijk ‘leesbaar’ is voor Google. Dat doe je door duidelijke secties aan te brengen in je video’s. Daarnaast de titel, descriptions en tag van je video te optimaliseren en een transcript toe te voegen aan je video. 

YouTube & video content in blogs

Naast die featured video snippet biedt YouTube je ook nog steeds een goed podium om je expertise te delen. Content creëren en optimaliseren voor Youtube is dan ook dé manier om meer traffic naar je site genereren, want met meer dan 3 miljard zoekopdrachten per jaar is Youtube de #2 zoekmachine.

Maar video’s verwerken in je blog kan ook goed zijn om beter te ranken met je blogs. Want uit onderzoek van Wistia blijkt dat bezoekers 2,6x zo lang op een pagina blijven als er een video in de content is opgenomen. En een langere time on site is voor Google een kwaliteitsignaal.

Time on site seo video
Bron: Wistia

In 2020 blijft video dus een belangrijke SEO trend en ranking factor. In dat laatste geval niet om de video op zich, maar omdat het de interactie van je bezoekers verhoogt.

Tot slot

Dit waren de SEO trends voor 2020. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, verwacht ik dat deze trends zich sowieso voortzetten tot 2021.

Als je in je achterhoofd houdt dat kwaliteit en waardevolle content centraal staan, kun je er van op aan dat je de komende jaren goed zit. Want op basis van die kwaliteit wordt jouw expertstatus verbeterd en daardoor verhoog je de kans om goed te ranken.

Wil je zelf met SEO aan de slag, volg dan mijn gratis online SEO cursus.

Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pocket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *