Een podcast maken; zo gepiept met deze handleiding

Nico Oud

Nico Oud

Podcast maken en starten

Wil je een podcast maken en beginnen? Dan had je geen beter moment kunnen kiezen. Want podcasts zijn hot! In dit artikel lees je alles wat je moeten als je een podcast wilt gaan maken.

Podcasts winnen nog steeds aan populariteit. En niet voor niets; die loze minuten of uren in de auto kun je met een podcast heel zinvol vullen. Een podcast heb je altijd bij de hand, dus kun je op elk moment waardevolle content luisteren. 

Podcasts zijn daarnaast ook een goede marketingmachine voor veel ondernemers en een manier om je doelgroep te bereiken. Een mooie opportunity dus, maar hoe begin je een podcast?

In dit artikel nemen we je stap voor stap mee bij het starten en maken van een podcast.

Wat is je missie?

Uiteraard start je niet zomaar met je podcast. Je hebt je luisteraars iets te bieden of te vertellen. Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt wat dat is. Maak dit alleen niet te specifiek. Er zijn podcasts over ondernemen, personal finance, literatuur, maar ook over bijvoorbeeld bekende criminelen. Jouw luisteraar zal op basis van jouw missie kiezen of jouw podcast interessant is.

De ene podcaster wil zijn publiek voorzien van waardevolle informatie, de ander gewoon puur vermaken, of gebruikt zijn podcast voor marketingdoeleinden. En uiteraard wil elke podcaster dat de luisteraar blijft hangen. Je slaagt daarin wanneer je de topics en de gasten kiest die aansluiten op je missie. 

Het is dus belangrijk om je missie of doel scherp voor ogen te hebben en nieuwe topics en gasten altijd te toetsen aan de hand van je missie.

Wie is je doelgroep?

Recent onderzoek laat zien dat de podcast-luisteraar waarschijnlijk iets vaker man dan vrouw is, tussen de 28 en 44 jaar oud en hoogopgeleid is. Dat betekent niet dat je jouw podcast juist voor die doelgroep geschikt moet maken. 

Het is wel belangrijk om te weten of jouw doelgroep hoofdzakelijk man of vrouw is, hoe zij doorgaans hun tijd besteden en op welke momenten zij een podcast kunnen beluisteren. Het heeft immers geen zin om een anderhalf uur durende podcast te produceren over kinderen & opvoeding voor vrouwen tussen de 25 en 45 jaar die dagelijks 30 minuten de tijd hebben om snel even een podcast te beluisteren.

Kies je format

Voordat je überhaupt gaat bedenken met welke topics jij je publiek wilt bereiken, is het belangrijk eerst te bedenken welk format je gaat gebruiken. De vorm waarin je je podcast aanbiedt, heeft namelijk invloed op je bereik en hoe jij gezien wordt als podcaster.

Er zijn verschillende formats voor podcasting:

  • interview
  • conversatie
  • voorlichtend/informatief
  • solo-cast
  • non-fictie storytelling
  • fictie storytelling

Luisteraars vinden het prettig als zij weten wat zij kunnen verwachten. Een vast format zorgt voor herkenbaarheid, mensen die ‘klikken’ met jouw format kunnen dan makkelijk uitleggen aan een een ander waarom ze jouw podcast aanbevelen.

Uiteindelijk bepaalt een format niet alleen wie je bereikt en hoe je overkomt, maar vraagt het ook nog verschillende capaciteiten op het gebied van scripting en editing. Goed dus om een weloverwogen keuze te maken. In de blog ‘Kies het podcasting format dat bij jou past’, gaan we verder in op verschillende formats.

Gasten boeken en je podcast voorbereiden

Wanneer je een goede gast voor je podcast op het oog hebt, moet je die gast misschien nog wel overtuigen om in jouw podcast te komen. Zorg dat je diegene enthousiast maakt voor jouw missie en doel, deel informatie over jouw doelgroep en eventuele bereik. En verdiep je vooral in je gast.

Als je de gast definitief voor je gewonnen hebt, is het aan te raden een vragenlijst te zenden. Niet te uitgebreid, maar wel met vragen over key-informatie. Denk aan learnings of f***-ups die jouw gast kan delen, bijzondere verhalen, of interessante opvattingen (over de toekomst). Maar ook no go’s zijn belangrijk.

En wanneer je je keuze voor je format hebt gemaakt en de gast bekend is, kun je starten met de vormgeving van je script. Denk nu niet dat je alles woord voor woord moet gaan uitschrijven en scripten… Het is wel heel goed om een beeld te hebben van je hoofdtopic, sub topics, bruggetjes en interessante quotes of data die kunnen ondersteunen in het gesprek.

Het is belangrijk dat je vooraf een goed beeld van het verloop van je podcast hebt. In het artikel over het schrijven van een script van een podcast gaan we hier verder op in.

Zorg voor goede techniek en editing

Er zijn valkuilen bij podcasting. En slechte geluidskwaliteit is wel een van de grootste. Verdiep je daarom vooraf in de juiste podcast apparatuur en vooral het correcte gebruik ervan. Start dus voorals eerst met ‘lekker klooien’ en ervaar wat wel en niet werkt. Kun je ook meteen aan je eigen stem wennen ;D.

Als je dan je podcast hebt opgenomen is het belangrijk om bij het editen goed te letten op de geluidskwaliteit en waar nodig bij te werken. Daarnaast kan het nodig zijn een stukje te monteren, of om verbindende teksten in te spreken. Ruim daar genoeg tijd voor in. Een toffe jingle maakt je podcast af. 

Waar en hoe vaak publiceer je een podcast?

Je begint misschien met het produceren van 1 podcast per week. Wij weten uit ervaring dat het snel smaakt naar meer. Een podcast maken gaat je vaak snel eenvoudig af, je hebt zo een mooie bibliotheek opgebouwd. Let er dan wel op dat je de juiste podcast hosting kiest, je hebt namelijk wel genoeg downloadcapaciteit nodig.

Er zijn verschillende platformen waar je je podcast kunt publiceren. De bekendste zijn:

Al deze platformen gebruiken zogenaamde RSS-feeds om jouw podcast te uploaden. Deze RSS-feed kun je makkelijk vinden in je hostingomgeving. En wanneer je er niet uit komt, kun je altijd even een helpdesk raadplegen ;D.

Zorg dat je je publiek bereikt

Die podcast maak je niet voor jezelf. Het is dus belangrijk om ook een groot deel van je tijd te besteden aan de marketing. Misschien heb je al kanalen die je kunt inzetten om je podcast onder de aandacht te brengen. Denk aan een nieuwsbrief, YouTube-kanaal, of social media kanalen als Instagram en LinkedIn. Spread the word!

Start met podcasten

In dit artikel gaven we je de basics rond het lanceren van een podcast. Op ons blog vind je (binnenkort) nog meer informatie rond podcasten, zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen.

Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pocket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *