SEO; mijn proces om hoog te ranken in Google

SEO is één van de meest gezochte marketing-termen op internet. Maar wat is SEO, hoe werkt het en waarom zou je jezelf er druk om moeten maken? Daar gaan we het in dit artikel over hebben.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dus het optimaliseren van je website voor zoekmachines. In Nederland wordt het dan ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO optimalisatie genoemd.

De definitie van SEO is:

SEO is het proces van het optimaliseren van een website met als doel om de website hoger te laten ranken in zoekmachines.

Als je met je website hoger in Google wilt komen te staan, zijn er een aantal factoren die belangrijk zijn. Je kunt deze factoren terugbrengen tot twee hoofdthema’s, namelijk:

  • On-page SEO

  • Off-page SEO

Een laagje dieper zou je dat verder kunnen categoriseren in de volgende 4 pijlers:

  • De content

  • Interactie op je website

  • Technische SEO

  • Autoriteit

Google werkt met een algoritme dat behoort tot één van de best bewaarde geheimen ter wereld. Inmiddels is het algoritme zo complex dat het aannemelijk is dat er helemaal niemand meer is die precies weet hoe het algoritme werkt.

Desondanks zijn er SEO specialisten die hun leven eraan geweid hebben om te achterhalen hoe dat werkt.

Vooral de SEO software leveranciers nemen hier het voortouw in, omdat zij toegang hebben tot ongekend veel betrouwbare data. Zij analyseren en monitoren vaak duizenden websites en kunnen dus goed zien wat de impact is van een algoritme-aanpassing. En zelfs wat de impact van content op de posities in zoekmachines is.

Op basis van die onderzoeken en inzichten weten we dus, tot op zekere hoogte, wat zoekmachines zoals Google en Bing belangrijk vinden bij het rangschikken van websites in hun database.

Wat is SEO dan precies en waarom het belangrijk is?

Het is soms grappig en zorgwekkend tegelijkertijd als je iemand die over SEO praat vraagt… “hoe werkt dat dan?”.

Mensen beginnen te stotteren en gooien er wat termen in zoals Google, keywords, meta description, rankings, SEO, enzovoorts.  Meestal wordt het er niet duidelijker van.

Dus wat is SEO dan? 

SEO (of zoekmachine optimalisatie) is feitelijk een proces om je website beter vindbaar te maken… onbetaald.

Dat laatste is een belangrijke toevoeging. SEO betreft alleen de onbetaalde posities in Google. In vaktermen worden dat ook wel organische posities genoemd.

Hieronder zie je het verschil tussen een organische positie en een betaalde positie:

SEO betreft dus onbetaalde posities. Veel ondernemers maken de fout om te denken dat ze óf betaald op nummer 1 moeten staan óf organisch. 

Je zou dus voor de shortcut kunnen gaan en gewoon een nummer 1 positie kopen via bijvoorbeeld Google AdWords. Dan ben je van het hele SEO gedoe af. Toch?

Natuurlijk kun je die nummer 1 positie kopen. En voor sommige bedrijven is dat geen slecht idee. Maar het is altijd raadzaam om ook met SEO aan de slag te gaan om organische posities in te nemen.

Ten eerste omdat je anders altijd moet blijven betalen om bezoekers naar je website te krijgen. Ten tweede omdat ongeveer de helft van de mensen de advertenties op Google overslaat.

In online marketing (en adverteren in z’n algemeenheid) bepaald de ratio Customer Lifetime Value en de Cost Per Acquisition hoe snel je kunt groeien met je business.

In de deze context is vooral de cost of acquisition belangrijk. De kosten die je maakt om een nieuwe klant te acquireren of een sale te genereren.

SEO kan je compounden. Wat inhoudt dat de resultaten ‘stapelen’. Als je door een goede SEO strategie en implementatie je website met een belangrijk woord kan laten ranken op #1, dan kun je de inspanningen voor dat keyword (tijdelijk) staken en je concentreren op een nieuw keyword zonder dat dit effect heeft op je positie.

Waarom dat zo interessant is?

Dat betekent dat je geen kosten meer hoeft te maken om die positie in te nemen. En dat betekent dat de omzet die via dat keyword komt de gemiddelde Cost Per Acquisition verlaagt.

En dat resulteert in meer rendement over je gehele marketingmachine.

Het is even een kleine side-step, maar als je een goed marketing rendement wilt draaien, is het essentieel dat je een goede marketingmix hebt. Die is vaak onder te verdelen in ‘Paid, Owned en Earned’. SEO behoort tot die laatste.

Paid owned earned traffic en SEO

SEO behoort tot de categorie 'Earned'

En hoewel SEO posities behoren tot de categorie ‘Earned’, behoort je SEO content tot de categorie ‘Owned’. Een sterke combinatie omdat de ‘verdiende’ posities in Google je autoriteit geven en je de eigenaar bent van hetgeen dat je deze positie heeft opgeleverd.

Beginnen met SEO

Oké, SEO is belangrijk… en nu? Hoe begin je ermee?

Google heeft een bescheiden artikeltje met wat SEO basistips geschreven, maar daar ga je het niet mee redden. Natuurlijk kan het geen kwaad om eerst even de basics te doorlopen.

Maar wil je echt hoger in Google komen, dan moet je serieuzer met SEO aan de slag.

Daarin heb je twee opties.

  1. Je gaat de SEO zelf doen

  2. Je besteedt het uit aan een specialist

Als je de SEO zelf gaat doen, raad ik je aan om te investeren in goede software.

Zelf gebruik ik al jaren deze SEO software. Ik haal bijna al mijn klanten uit organisch verkeer en het rendement op deze software loopt in de honderdduizenden euro’s. En nagenoeg al mijn klanten hebben dezelfde ervaring.

En toch kom ik nog steeds mensen tegen die niet bereid zijn om €100 per maand te investeren… prima… vinden de mensen en ik die dat wel doen 😉

Wil je het uitbesteden aan een SEO specialist? Zoek dan een SEO specialist die met zijn eigen website een top 10 positie heeft in Google als je zoekt op SEO specialist. (#1 positie is niet noodzakelijk)

On-page en off-page SEO

Laten we weer even terug gaan naar die twee hoofdcategorieën. De termen zelf verklappen eigenlijk het verschil, maar voor de volledigheid toch even expliciet:

On-page factoren: dit zijn factoren die gekoppeld zijn aan je website en de inhoud van de website.

Off-page factoren: dit zijn factoren die buiten je website vallen.

Ik zal het concreter voor je maken door hieronder een aantal voorbeelden te geven per categorie. Bijt je niet direct vast in alle termen en wat ze betekenen. Dat is voor nu nog niet nodig.

On-page SEO factoren

  • Het gebruik van keywords

  • H1, H2, H3 headers

  • Authentieke en unieke content

  • Goede teksten, afbeeldingen en overige multimedia

  • Duidelijk navigatie

  • Pagina’s en content zijn goed scanbaar

  • URL structuur en opbouw

  • Content is deelbaar op bijvoorbeeld social media

  • Website en content zijn responsive (werken op mobiel)

  • Robots van zoekmachines kunnen de site goed crawlen

  • Laadtijd van de website is snel

  • Gebruik van sitemaps

  • Schema & rich snippets 

  • SSL certificaat

Off-page SEO factoren

  • (Back) links naar jouw site

  • Kwaliteit van de backlinks naar jouw site

  • Nieuwsberichten

  • Social reputatie

  • Shares en likes

  • Social links naar jouw site

  • Autoriteit (volgens Google)

  • Geschiedenis domein

  • Locatie server

  • Reviews

Op On-page ranking factoren heb je het meeste invloed. De off-page factoren zijn wat lastiger te beïnvloeden. Je hebt er wel invloed op, maar je hebt bijna altijd een ‘derde’ partij nodig om daar aan te werken.

Met linkbuilding begeef je je als snel op glad ijs, omdat Google kunstmatig opgebouwde links kan bestraffen met een penalty. Werk daarom altijd met een specialist samen als je gaat linkbuilden.

Mijn advies is om je vooral te concentreren op de On-page factoren, omdat dat feitelijk de basis is voor je SEO strategie. Een fantastische off-page strategie vergroot het effect van je on-page strategie.

Moet je off-page SEO dan eerst links laten liggen? Absoluut niet. Je moet alleen je on-page SEO hoger prioriteren. En dat is precies waar SEO software je bij kan helpen.

Hieronder zie je de ranking factors die SEMRUSH in kaart heeft gebracht op basis van de duizenden websites die ze monitoren:

SEO ranking factors

SEO analyses maken

Natuurlijk kan je met een lijstje Ranking factoren aan de slag, maar SEO is niet iets wat je eenmalig doet.

Het loont daarom echt om te investeren in een goede SEO tool. Zoals eerder aangegeven raad ik deze tool aan.

Hieronder zie je een screenshot van een website SEO analyse die ik maandelijks gebruik om mijn website, content en off-page factoren te optimaliseren.

Of voor zoekwoorden onderzoek, het ontdekken van keyword-kansen en het in kaart brengen van keyword-concurrentie…

Zoekwoorden onderzoek

Of het allermooiste… het analyseren van de SEO strategie van mijn concurrenten…

SEO concurrentie analyse

Zoals je hierboven kunt zien is het maken van SEO analyses met SEO software een stuk eenvoudiger en bruikbaarder dan zelf alles in Excel-sheets zetten.

SEO zelf doen

Oké, je hebt besloten om de SEO zelf te doen. Hoe ga je van start?

In deze sectie link ik naar een aantal modules die je helpen om zelf te beginnen met SEO.

1. Formuleer een SEO strategie

Als je begint met het optimaliseren voor zoekmachines, is het belangrijk dat je dit doet vanuit een goed geformuleerde strategie. Doe je dit niet, dan kan SEO een zeer kostbaar grapje worden in termen van tijd en geld.

Maar hoe formuleer je nou een SEO strategie?

Als je jezelf hebt aangemeld voor mijn gratis SEO cursus, wordt je stap voor stap door dat proces heen geloodst, maar laat ik voorop stellen stellen dat ik niet geloof in uitgebreide plannen die op de plank belanden.

Om goede beslissingen te kunnen maken voor je SEO strategie is belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent. Want op basis van die kennis kun je de volgende vragen beantwoorden:

  1. Op welke zoekwoord-combinaties zoekt jouw doelgroep?

  2. En wat is de intentie die hoort bij die zoekwoord-combinatie?

Want ‘search intent’ is vandaag de dag een belangrijke factor om hoger in Google of Bing te komen.

Dus welke intentie heeft de zoeker als hij ‘iPhone’ intoetst in Google? 

Zoekt diegene naar informatie? Wil die persoon een iPhone kopen? Of misschien eerst vergelijken?

Op zo’n brede term is het waarschijnlijk is een het combinatie van die intenties. Maar zoekt iemand ‘iPhone kopen’ dan zal Google nooit een blog bovenaan laten ranken, maar een aanbieder van iPhones.

Later behandel ik dit uitgebreider in de sectie SEO teksten schrijven.

2. Doe zoekwoorden onderzoek

Het is dus belangrijk om te weten waar jouw doelgroep op zoekt in zoekmachines. Maar hoe kom je daar nou achter?

Dat doe je met behulp van, wat SEO specialisten zoekwoorden onderzoek (of keyword research) noemen.

Zoekwoorden onderzoek houdt in dat je (meestal) met behulp van SEO software onderzoekt op welke zoekwoord-combinaties het meest gezocht wordt.

In mijn artikel SEO zoekwoorden onderzoek doen leg ik dat proces stap voor stap uit en laat ik zien welke tools er beschikbaar zijn voor het uitvoeren van een dergelijk onderzoek.

3. Ontwerp een content-structuur

Al zou je de perfecte SEO teksten schrijven of high authority backlinks hebben naar je pagina… als de zoekmachines niet snappen wat het hoofdonderwerp van jouw pagina is, zul je er niet mee ranken.

Een van de meest gemaakte fouten is dat veel marketeers meerdere pagina’s creëren die gecentreerd zijn rondom dezelfde zoekwoord-combinatie.

Dit zorgt ervoor dat ook de interne link-structuur vaak rommelig is en inconsequent linkt naar het ene of het andere artikel voor hetzelfde keyword.

Daarom is het belangrijk om van te voren goed na te denken over de opbouw van je content en interne links. In het artikel ‘Cornerstone content en interne link-structuur‘ leg ik uit hoe je een goede structuur ontwerpt die zowel zoekmachines als gebruikers helpt.

4. SEO teksten schrijven

Tekst blijft nog steeds een van de belangrijkste elementen van SEO en daarom is het belangrijk dat je goede SEO teksten schrijft. Maar hoe schrijf je nou een goede SEO tekst?

Er zijn een aantal belangrijke richtlijnen als je SEO teksten wilt schrijven. In mijn artikel ‘SEO teksten schrijven‘ zoom ik verder in op dit onderwerp.

Maar dit zijn een aantal essentiële richtlijnen om goede copy te schrijven voor zoekmachines:

  • Zorg dat zoekmachines begrijpen wat het hoofd-onderwerp van de pagina is door het belangrijkste keyword in de titel van de pagina te gebruiken en in de url van de pagina.

  • Zorg dat de content aansluit op de behoefte en intentie van de bezoeker. Is de bezoeker op zoek naar informatie of een product om te kopen?

  • Keyword stuffing is not done en levert je waarschijnlijk een penalty op. Maak gebruik van synoniemen en gerelateerde termen rondom het zoekwoord.

  • Long form content (meer dan 1000 woorden) rankt over het algemeen beter dan pagina’s met minder dan 1000 woorden. 

  • Bij blog artikelen is het belangrijk dat je het onderwerp uitvoerig behandelt. Dit noemen we topic coverage.

Join the conversation

or to participate.