De complete LinkedIn automation gids voor ondernemers en bedrijven

LinkedIn automation biedt mooie kansen voor ondernemers en bedrijven om op een geautomatiseerde manier een netwerk uit te breiden en leads te genereren. Maar tegenover die kansen staan ook risico's. In dit artikel behandelen we beiden en de automation tools die er zijn.

Omdat je LinkedIn-profiel en pagina in deze tijd onmisbaar zijn, wil ik beginnen met de waarschuwing. Want kies je de verkeerde tools of zet je tools verkeerd in, dan riskeer je een ban van het platform. Maar wees ook gerust… als je niet gaat spammen, is het risico relatief klein. En dan kun je, net als talloze ondernemers en bedrijven LinkedIn inzetten als een zeer effectief marketingkanaal.

Het is nogal een artikel geworden, dus ik heb een mooie table of content gemaakt. Je kunt het artikel helemaal lezen of direct navigeren naar waar je naar op zoek bent.

Table of Contents

LinkedIn automation; de introductie

Voor ondernemers en bedrijven die zich richten op zakelijke klanten of professionals, is LinkedIn misschien wel een van de effectiefste marketingkanalen van dit moment. Nagenoeg iedere ondernemer, professional en manager heeft er een profiel en is er regelmatig te vinden om content te consumeren en te netwerken.

Tot een paar jaar geleden ging bijna alles nog handmatig, maar in de laatste jaren zijn er talloze LinkedIn automation tools op de markt gekomen (zoals Taplio, MeetAlfred) die je helpen om het kanaal op schaal in te zetten.

De grote kans die daardoor ontstaat, is dat LinkedIn daardoor ook een schaalbaar kanaal is geworden. Iets wat voorheen enorme hoeveelheden aan resources vroeg. Denk aan handmatig connectieverzoeken sturen, handmatig berichten publiceren, etc.

Toen ik nog vooral actief was als business coach, zag ik verschillende klanten hele mooie, voorspelbare successen behalen met LinkedIn automation. Hoewel ik het zelf toen nog niet inzette, vond ik het fascinerend hoe dat spel werkte. Vooral de mate van targetting was (en is) indrukwekkend.

Inmiddels gebruik ik verschillende LinkedIn automation tools om;

  1. Mijn netwerk uit te breiden

  2. Content te publiceren

  3. Interactief te automatiseren (beperkt)

Wat is LinkedIn automation?

LinkedIn automation is feitelijk een vorm van marketing automation, een term die veelal wordt gebruikt voor e-mail automation, maar feitelijk veel breder is. Dit is wat mij betreft de definitie van LinkedIn automation:

LinkedIn Automation verwijst naar het gebruik van softwaretools om repetitieve en routinematige taken op het LinkedIn-platform te automatiseren, zoals het versturen van connectieverzoeken, berichten en het plannen van posts.

Je zet LinkedIn automation dus in om routine matige taken uit te voeren. En dat is ook hoe je het moet zien. Het kan oprechte interactie niet van je overnemen, maar wel de low value repeterende taken automatiseren. Hier een paar taken die ik automatiseer:

1. Connectieverzoeken
Ik zet LinkedIn automation in om gericht connectieverzoeken te versturen. De kracht is om zo specifiek mogelijk te targetten en alleen mensen uit de nodigen die waarde zouden kunnen halen uit de connectie.

2. Berichten posten en plannen
Je kunt in LinkedIn zelf ook berichten inplannen, maar het is omslachtig en onoverzichtelijk. Met de juiste LinkedIn automation tool kun je niet alleen plannen, maar ook creëren en analyseren.

3. Interacties automatiseren (beperkt)
Ik automatiseer geen 1:1 interactie die persoonlijk zou moeten zijn. Ik beperkt het tot ‘laat in de comments weten of je X ontvangt’ opvolging. Ik heb ooit een whitepaper actie gedaan. 300+ mensen wilden de whitepaper hebben en ik moest ze 1 voor 1 een bericht sturen ;)

Waarom LinkedIn automation overwegen?

Overall zou je kunnen zeggen dat LinkedIn automation je efficiënter en met meer schaal kan helpen om je online netwerk uit te bouwen en te bereiken. Ik heb de belangrijkste voordelen en use cases voor je opgesomd.

  1. Het is efficiënter: Automatisering stelt je in staat om herhalende taken zoals het versturen van connectieverzoeken, follow-up berichten en het plannen van content te automatiseren. Dit bespaart kostbare tijd die anders besteed zou worden aan manuele invoer, waardoor je je kunt concentreren op taken die strategischer en minder routinematig van aard zijn.

  2. Meer consistentie: Regelmatige interactie met je netwerk is essentieel om zichtbaar en relevant te blijven. LinkedIn Automation zorgt voor een constante stroom van communicatie en interacties, zelfs wanneer je persoonlijk niet online kunt zijn. Dit helpt bij het opbouwen van een sterk merk en het onderhouden van waardevolle zakelijke relaties.

  3. Schaalvergroting: Met automation kun je een groter aantal connecties bereiken en onderhouden dan wat praktisch haalbaar zou zijn via handmatige processen. Dit is vooral nuttig voor bedrijven en ondernemers die hun bereik willen uitbreiden en meer leads willen genereren.

  4. Gerichte out reach: LinkedIn Automation tools bieden geavanceerde segmentatiemogelijkheden waarmee je specifieke doelgroepen kunt targeten op basis van industrie, functietitel, bedrijfsgrootte, en meer. Dit zorgt voor een meer gepersonaliseerde aanpak, wat de respons- en conversieratio's kan verhogen.

  5. Analyse en optimalisatie: Veel LinkedIn Automation tools zijn uitgerust met analytische functies die waardevolle inzichten bieden in de prestaties van je netwerkactiviteiten. Deze data helpt je om je strategieën te verfijnen en te optimaliseren voor betere resultaten.

Sinds ik LinkedIn automation inzet voor mijn persoonlijke netwerk en voor Springcast, is mijn bereik op het platform significant gestegen. En daarmee ook het rendement dat ik uit LinkedIn haal. De lancering van Springcast leverde direct tientallen klanten op in de eerste weken. Toen ik weer wat coachingsklanten wilde hebben, meldde tientallen leads zich voor een intake. En dit is alleen wat ik direct aan LinkedIn heb kunnen koppelen.

Een mooie kans dus!

LinkedIn automation tools

Er zijn inmiddels talloze LinkedIn automation tools op de markt. De een beter dan de andere. Maar vooral belangrijk… sommige automation tools overschrijden de limieten van LinkedIn (die terecht de kwaliteit van het netwerk bewaakt) en kunnen dus leiden tot een geblokkeerd account.

Ik heb dan ook grondig onderzoek gedaan onder experts in mijn netwerk om de juiste tools te selecteren. Ik had ze al even benoemd, maar dit zijn de twee LinkedIn automation tools die ik gebruik:

Hoe LinkedIn automation werkt

Ik ga in deze sectie in op de twee belangrijkste automations die ik inzet en waarvan ik zie dat anderen ze succesvol inzetten. Er zijn talloze use cases te bedenken, maar als je nog niet zoveel hebt gedaan met LinkedIn automation, is het goed om met deze twee te beginnen.

Connecties uitbreiden met MeetAlfred

MeetAlfred heeft een ingebouwde functie om lijsten te bouwen, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan Sales navigator lijsten. Heb je geen LinkedIn Sales Navigator en wil je er niet een paar tientjes per maand uitgeven, dan kun je de native functie gebruiken van MeetAlfred. Je mist dan wel een paar hele krachtige targetting opties. Kun je een paar tientjes missen, ga dan voor Sales Navigator.

Wat je met MeetAlfred kunt doen

  1. Connecties verzoeken automatiseren

  2. Automatisch feliciteren (jarig, nieuwe functie, etc)

  3. Je connecties mailen

MeetAlfred demonstratie

Hieronder zie je de eenvoud waarmee ik een LinkedIn automation opzet. Ik heb in 30 seconde een lijst samengesteld in LinkedIn Sales Navigator en doorloop een paar stappen om de automation in te richten en te starten. Zo eenvoudig is het.

In deze simpele campagne bekijk ik de profielen van mensen op de lijst en stuur ze de volgende dag een invite. Ik heb ingesteld dat ik alleen mensen met een profielfoto benader en sluit mensen die 1st degree zijn uit. That’s it.

Zie hier mijn gemiddelde statistieken:

Dat is niet slecht! Meer dan 62% acceptance rate, meer dan 20% stuurt een reply. Dat bewijst wat mij betreft dat LinkedIn automation goed werkt.

🚀 Tip: automatiseer alleen de invite. Als iemand reageert, reageer persoonlijk! Anders riskeer je reputatieschade, spam complaints, etc.

Creëer een LinkedIn content machine met Taplio

Als je je richt op ondernemers, professionals en hoogopgeleiden als doelgroep, dan moet LinkedIn een plek in je contentstrategie hebben. Taplio is een relatief nieuwe tool die weer hele nieuwe mogelijkheden creëert. En dat gaat verder dan alleen het inplannen en publiceren van LinkedIn posts.

Wat je met Taplio kunt doen

  1. Een buffer met geplande posts bouwen

  2. Met AI posts genereren (ter inspiratie)

  3. LinkedIn carrousels creëren

  4. LinkedIn statistieken analyseren

Taplio screenshot

Starten met LinkedIn automation

Ik raad je aan om te beginnen met MeetAlfred en Taplio. Dit zijn gebruiksvriendelijke tools met een bewezen track record. Ga hiermee aan de slag door je eerste experimenten te starten en ga eventueel later experimenteren met andere tools.

Begin klein om vertrouwen op te bouwen en te experimenteren met wat werkt en wat niet. In dat kader, lees ook mijn artikel over mijn viral post:

Join the conversation

or to participate.