Online succes met deze 9 succesfactoren

Nico Oud

Nico Oud

Online succes

Als je online succes wilt boeken, dan moet je je zaakjes in deze concurrerende wereld goed op orde hebben. Ook de niet sexy stuff! Het goede nieuws is dat er maar weinig partijen zijn die alles goed voor elkaar hebben… zelfs ‘de reuzen’ in jouw markt. In dit artikel leg ik je uit waar je op moet letten als je online succesvol wilt worden.

Laat je vooral niet demotiveren door zogenaamde behulpzame adviseurs die zeggen dat je niet meer kunt ranken op sommige keywords. Het is onzin! 

Ik heb me ook lang laten tegenhouden tot ik per ongeluk een, volgens velen onmogelijke, top #1 positie pakte in Google. Met mijn artikel over marketing automation stond ik ineens in de top 3. 

Dat opende mijn ogen en liet me beseffen dat, ondanks de zware concurrentie op Google, je nog steeds een plek kunt veroveren in de top 3. 

En dit betreft dan SEO (onbetaald hoog in Google), maar ik heb dezelfde resultaten behaald met Google AdWords, Facebook Ads, etc.

Online succes is nog steeds mogelijk, zelfs als je niet beschikt over astronomische budgetten. Zelf ben ik nog nooit een campagne gestart met een investering groter dan €1.000. Pas als ik geld begon te verdienen aan de marketingcampagnes schaalde ik op.

Inhoud van dit artikel

De 5 strategische pijlers

Voordat ik de verschillende factoren voor online succes in detail ga behandelen, wil ik je eerst meenemen in de strategische aspecten. Want algoritmes, marketingkanalen, etc. kunnen over tijd veranderen, maar de strategieën zijn doorgaans redelijk tijdloos.

Als je de strategie begrijpt, dan kun je succesvol worden in ieder online landschap. Of het dan draait om advertenties, social media of SEO maakt dan niet uit. De strategieën blijven doorgaans hetzelfde.

1

Een thuishaven

Als je online succes nastreeft, heb je een thuishaven nodig. Een vaste plek ergens op het internet waar mensen je kunnen vinden. Misschien is het slechts een hub die verwijst naar andere kanalen, maar de thuishaven is het fundament waarop je succes bouwt. Dit is bijna altijd een website.

2

Ken je doelgroep

De tweede strategische pijler voor online succes is doelgroepkennis. Ik ga er vanuit dat je al weet dat er een doelgroep is voor jouw producten, diensten en/of content. Zorg dat je weet wat je doelgroep wilt, wat ze zoeken, hoe ze denken, etc. Dit is essentieel als je online succes wilt boeken.

3

Kwaliteit is essentieel

Veel goeroes roepen dat snelheid voor kwaliteit gaat. Dat kan heel soms het geval zijn, bijvoorbeeld een product valideren, maar succes volgt pas zodra je kwaliteit gaat leveren. In deze vluchtige tijd willen mensen hun tijd niet verdoen. Verdoe 2x hun tijd en ze lezen je content niet meer.

4

Focus

Doe eerst 1 ding heel goed en breid dan pas uit naar het volgende. Ik ben eerst all-in gegaan op SEO en toen pas op LinkedIn marketing. Dit sluit aan op het vorige punt. Als je eerst focust op 1 ding, kun je meer tijd besteden aan de kwaliteit en dat vergroot je kans op succes.

5

Automatiseer om te schalen

Het mooie van online is dat je eenvoudig zaken kunt automatiseren. Hierdoor wordt niet alleen je marketing machine schaalbaarder, maar ook de resultaten die het voortbrengt meer voorspelbaar. Voorspelbaarheid in traffic, leads en sales maken je online succes ook voorspelbaar.

De 9 factoren voor online succes

1. Het fundament voor online succes

Een fundament is dus de thuishaven van jouw bedrijf of (personal) brand. Nagenoeg ieder bedrijf dat en iedere persoon die online succesvol is, heeft een website als thuishaven. Dit is de plek waar mensen meer te weten kunnen komen over het bedrijf of over de mensen achter een merk.

Maar er is een grote valkuil waar talloze ondernemers in lopen bij het bouwen van een fundament. Het is een valkuil die wordt aangejaagd door (verkeerde) zuinigheid en onwetendheid.

Hosting (quickwin)

En die valkuil is kiezen voor de verkeerde hosting. Als ik jou een tip mag geven… kies voor de beste hosting provider (artikel-link)! Dit is mijn hostingprovider.

Jouw hostingprovider heeft invloed op de vindbaarheid van je site in zoekmachines, de conversie van bezoeker naar lead, prospect en sales. Als er 1 ding is waar je het verschil kunt maken, dan is het wel met hosting.

Want mensen willen geen gedoe van een verhuizing naar een nieuwe hosting provider, dus blijven ze lekker zitten bij die goedkope hostingaanbieder waar ze ooit begonnen zijn.

Wees realistisch… het is niet sexy om in hosting te investeren, je ziet er doorgaans weinig van en het is daarom niet leuk om daar geld aan uit te geven.

Maar het is niet voor niets dat ik deze succesfactor als eerste behandel. Een onderzoek [1] wees in 2017 uit dat een vertraging van 100 milliseconden de conversie tot wel 7% kan verlagen!

De website of shop

Dan de website of webshop zelf. Er is vandaag de dag geen enkel excuus meer om een onaantrekkelijke website of webshop te hebben. Met de komst van template builders zoals deze en deze of de gigantische collectie WordPress themes, kun je zelfs zonder technische kennis of kennis van design een mooie website of webshop bouwen.

En uit onderzoek [2] blijkt dat 38% van de bezoekers de interactie met de website stopt als het ontwerp onaantrekkelijk is.

Het is belangrijk dat je bij het vormgeven van de website of webshop nadenkt over de intentie van de bezoeker als deze op de pagina komt.

Ik weet bijvoorbeeld dat veel van de bezoekers op mijn homepage komen voor mijn blogs. Daarom vind je die daar bovenaan. Mensen die op de pagina ‘business coach’ komen, zijn op zoek naar mijn dienst en daarom vind je daar informatie over mijn coachingsdiensten.

Kortom; voor online succes is het essentieel dat je website of shop aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk is én dat de inhoud van de pagina aansluit op de behoefte van de bezoeker.

2. Ken je doelgroep

Voor online succes geldt hetzelfde als zakelijk succes… ken je doelgroep! 

Hoe meer je van de doelgroep weet, hoe groter de kans is dat je succesvol wordt. Want niet alleen weet je beter hoe je je doelgroep kunt bereiken en overtuigen, maar ook kun je veel gerichter marketing inzetten.

Het is daarom essentieel dat je een of meerdere persona’s uitwerkt op basis van een doelgroepanalyse én de customer journey in kaart brengt.

Later in dit artikel, als we het hebben over focus, zul je begrijpen waarom dit zo belangrijk is.

Doelgroepkennis helpt je o.a. om:

  • Beter te prioriteren waar je budget aan uitgeeft
  • Betere marketingcampagnes te bedenken
  • Beter te bepalen wat je wel en niet doet
  • Relevantere content te creëren.
  • Gerichter campagnes in te zetten
  • De juiste tone-of-voice te bepalen
  • Betere sales pagina's te maken

3. Focus

Ik kom regelmatig ondernemers tegen die succesvol proberen te zijn op meerdere marketingkanalen. Ze bloggen, vloggen, podcasten, doen aan SEO, LinkedIn marketing, Facebook, Instagram, Google Ads, Marketing automations, sales funnels, etc. 

En alles halfbakken.

Iedereen weet dat focus de sleutel is tot succes. En dat geldt dus ook voor online succes! 

Focus geeft je de ruimte om te leren en te verbeteren. Als je al die kanalen moet bijhouden en overal learnings moet destilleren uit al die data… dan kun je dat gewoon niet kwalitatief genoeg doen.

Daarom is het beter om je eerst op 2 of maximaal 3 kanalen te richten en dat dan heel goed te doen. En dan liever twee dan drie tegelijk. Heb je er eentje volledig onder de knie, breid dan gerust uit met een nieuwe.

Zorg dat je bij de selectie van die twee goed nadenkt over de spreiding. Daar kom ik op terug in dit artikel.

4. Automatiseer voor schaal

Zo meteen ga je lezen dat ik je adviseer om spreiding aan te brengen. Wat natuurlijk enigszins conflicteert met mijn advies om focus aan te brengen.

Dat is waar marketing automation om de hoek komt kijken.

Met marketing automation tools zoals ActiveCampaign, Buffer en SEMRUSH kun je bijvoorbeeld je contentdistributie automatiseren, waardoor je ruimte kunt creëren voor een nieuw kanaal.

ActiveCampaign gebruik ik voor de distributie van mijn artikelen, maar ook voor het automatiseren van mijn leadgeneratie en salesproces. Ik durf te beweren dat deze tool alleen, mij al weken aan tijd per jaar scheelt!

Deze tools zorgen er daarmee voor dat ik meer tijd kan besteden aan nieuwe content produceren én klanten coachen.

Automatiseren van je marketing is dan ook een krachtig middel om online succes verder op te schalen. Persoonlijk denk ik dat dit een van de eerste kanalen moet zijn waar je op focust.

5. Slim spreiden

In de wereld van het investeren is diversificatie een van de belangrijkste succesfactoren. Een goede spreiding van je portfolio helpt je om risico’s te spreiden.

In marketing werkt dat hetzelfde. Ik ken ondernemers die miljoenen investeren in AdWords of Facebook die ineens werden geblockt door zo’n platform. Op zo’n moment valt nagenoeg 90% van je omzet weg en loop je het risico om failliet te gaan, terwijl je mogelijk heel goed bezig was. 

Daarom is het goed om slimme keuzes te maken bij het bepalen van je marketingkanalen. Je moet een goede mix hebben tussen owned, earned en paid.

earned-owned-paid

Over owned kanalen heb je controle, earned kanalen geven je autoriteit en paid geeft je snelheid.

Heb je budget om een freelancer in te huren of heb je marketeers in dienst, dan kun je mogelijk direct in alle drie tegelijk aan de slag. Het is in ieder geval altijd aan te raden om direct een e-maillijst op te bouwen, want e-mail marketing blijft een van de meest rendabele kanalen.

Als je online succesvol wilt worden, dan is het niet alleen belangrijk dat je momentum opbouwt, maar ook dat je het behoudt. Als 1 penalty van Google, Facebook, Amazon of Bol.com ervoor kan zorgen dat je de deuren moet sluiten, dan neem je teveel risico. Dit wordt ook wel een Single Point of Failure genoemd.

6. Deel content

Inbound marketing blijkt een zeer kostenefficiënte manier van marketing. Zo bleek uit onderzoek dat een inbound lead 61% minder kostte dan een outbound lead. [3]

En bij inbound marketing staat content centraal. Het komt er op neer dat je potentiële klanten naar je toe trekt door ze waardevolle content aan te bieden. Dat kunnen blogs zijn, een podcast, infographics, enz. 

Door je doelgroep van waardevolle content te voorzien bouw je de relatie al op voordat ze overgaan tot aankoop. 

Dit werkt bij zowel B2B als B2C marketing. Het fijne voor je doelgroep is dat deze manier van marketing je doelgroep niet ongewenst onderbreekt tijdens iets anders en dat de content meestal relevant is, omdat ze anders waarschijnlijk niet bij deze content uitkomen.

Daarnaast is content een fantastische manier om autoriteit op te bouwen of om je doelgroep mee te nemen in een nieuw idee. 

Produceer consistent kwalitatieve content en online succes zal snel volgen.

7. Consistentie

Consistentie is het geheime ingrediënt van online succes… of eigenlijk succes in z’n algemeenheid. In dit vluchtige tijdperk zien mensen veel eendagsvliegen die even kort in beeld zijn om vervolgens weer in het niet te verdwijnen.

Toen ik net begon met LinkedIn marketing, was er nauwelijks interactie met mijn content. Geen likes, geen shares en geen comments. Gek genoeg kreeg ik wel van veel mensen te horen dat ze mijn posts voorbij zagen komen.

Pas na enkele maanden consistent content posten, begonnen een aantal mensen mijn content te liken en de delen. Ook het aantal reacties op mijn content nam toe. Nu doen mijn posts het doorgaans erg goed op LinkedIn.

Maar ook met andere marketingactiviteiten werkt het zo. Mijn artikelen begonnen ook pas in Google te ranken toen ik een tijd lang consistent nieuwe blogs publiceerde. 

In de jaren ’30 werd The rule of 7 gebruikt in advertising, wat neerkwam op dat je 7 keer in beeld moest komen bij je doelgroep voordat deze bereid was om over te gaan tot aankoop [4]. Dus consistentie is niet alleen belangrijk voor interactie en SEO, maar ook voor sales en leadgeneratie.

Zorg er dus voor dat je consistentie aanbrengt in je marketing. Online succes is geen sprint, maar een marathon.

8. Bouw een kwalitatief merk

Zelf heb ik branding heel lang links laten liggen als het gaat om online marketing. En hoewel ik veel tijd besteedde aan reputatie, was ik niet echt bezig om een merk te bouwen.

En toen ik dat wel deed, ontplofte mijn business (in de positieve zin). Ik deed het online altijd wel aardig, maar ik kreeg pas echt momentum toen ik een merk ging bouwen.

Ik heb mijn merk gebouwd rondom ‘kwaliteit’. Mijn content, mijn coaching, mijn nieuwsbrieven… alles wat ik publiceer is kwalitatief. Je zult van mij nooit een foto van een taart voorbij zien komen. Wie zit daar op te wachten? Als je iets van mij voorbij ziet komen (en je bent doelgroep), dan is het de moeite waard om te klikken.

Als je die reputatie hebt bereikt, dan heeft alles wat je doet extra impact!

Leg de lat hoog en laat je niet verleiden tot een kwantitatieve contentstrategie. Focus op kwaliteit als je online succesvol wilt worden.

9. Kies de juiste tools

Een goede set marketing tools is essentieel. Veel mensen kiezen de goedkoopste tools om geld te besparen, maar ik weet uit ervaring dat het verkeerde zuinigheid is. 

Check hier mijn marketing tools.

En heel eerlijk… soms zeg ik wel eens een dure tool op en switch ik naar een goedkopere tool. En altijd kom ik met hangende pootjes terug, omdat het ten koste gaat van mijn marketing. 

Neem bijvoorbeeld SEMRUSH, de tool die ik gebruik voor mijn SEO en contentmarketing. Ja, die tool kost $99 per maand, maar het rendement loopt in de tienduizenden euro’s. Ik heb veel van mijn SEO posities te danken aan deze tool en het helpt me ook nog bij de distributie van mijn content.

Met de juiste tools kun je makkelijker opschalen en automatiseren en dat is een must als je online succesvol wilt worden. Bespaar dus niet op je toolkit. Het is wat de gereedschapskoffer voor de monteur is.

Samenvattend

Mijns inziens is kwaliteit de allerbelangrijkste factor voor online succes. Kwaliteit in wat je produceert en kwaliteit in wat je communiceert. Combineer dat met consistentie en succes volgt.

Affiliate disclaimer

In dit artikel zijn mogelijk affiliate links opgenomen. En hoewel ik een kleine vergoeding krijg als jij iets koopt via die link, is dit voor mij absoluut niet de belangrijkste drijfveer om iets aan te bevelen. Ik beveel alleen producten aan die ikzelf ook gebruik of aanbeveel aan mijn klanten. Uiteraard betaal jij niets extra als jij het product koopt. Mocht je geen gebruik willen maken van de affiliate link, dan kun je via Google gewoon zoeken naar de naam van het product.

Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pocket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *