Omgaan met stress met deze handige technieken

Nico Oud

Nico Oud

Omgaan met stress

Ik heb al op jonge leeftijd leren omgaan met stress. Tot op zekere hoogte was ik onbewust bekwaam, maar er zijn veel technieken die ik op latere leeftijd heb geleerd waar ik veel aan heb gehad.

Het om leren gaan met stress is een van die vaardigheden waar je de rest van je leven veel aan zult hebben. Want een ding weet je zeker… je wordt een keer blootgesteld aan min of meerdere mate van stress. En hoe relax is het als je met een paar simpele technieken jezelf weer onder controle hebt en je stresshormonen kunt verlagen?

Een goed voorbeeld circuleert op het internet… een groepje Nederlandse commando’s is in een vuurgevecht beland. Ze worden flink onder vuur genomen en op de video is goed te zien en te horen hoe de kogels van de tegenstander rond de commando’s inslaan. Tijdens het gevecht hoor je de commando’s met elkaar overleggen als een moeder die in de supermarkt haar zoontje wegstuurt om een pak melk te halen. Uiterst beheerst.

Natuurlijk hebben die commando’s stress als ze onder vuur worden genomen, maar ze hebben leren omgaan met stress. Ze kunnen in korte tijd zichzelf kalmeren, zodat ze in staat zijn om goed te functioneren.

Maar commando’s zijn niet de enige mensen die hier bedreven in zijn. Ook public speakers maken gebruik van dit soort stress-verlagende technieken. Of televisie presentatoren, chirurgen, brandweerlieden, politieagenten, enzovoorts.

Hieronder gaan we tips voor verschillende vormen van stress behandelen, want je hebt verschillende vormen van stress. Je hebt explosieve, acute stress en je hebt langlopende, opbouwende/slepende stress. En beide vragen een iets andere aanpak.

Omgaan met langlopende, opbouwende/slepende stress

Dit type stress is het gevaarlijkst omdat het er stiekem een beetje insluipt. Op een bepaald moment ben je jezelf er niet eens meer van bewust. Zelf merk ik pas dat ik stress had als de stress weg is. Ik merk dan dat mijn spieren ontspannen en dat ik relaxter reageer op mijn omgeving.

Gelukkig kan ik nu goed omgaan met dit type stress. Maar omdat je soms niet eens beseft dat je dit soort stress hebt, is het verstandig om iedere dag een aantal stress-verlagende activiteiten te doen. Dit kan al met enkele minuten per dag.

Ik begin met een paar best practices en sluit af met mijn persoonlijke routine voor het omgaan met stress.

1. Mediteren tegen stress

Denk niet dat je te macho bent om te mediteren. De beste atleten, de bekendste acteur, de succesvolste ondernemers en vrijwel alle spirituele leiders doen het. Bovendien is het de meest effectieve manier van stress verminderen. Ik ben op het gebied van meditatie nog een rookie, maar zelfs als beginner merk hoe effectief dit is.

Er zijn honderden onderzoeken [1]die dit inmiddels aantonen.

2. Schrijven

Zo zijn er ook verschillende onderzoeken die aantonen dat schrijven een effectieve manier is om stress te verminderen. Het bijhouden van een journal helpt veel mensen met het omgaan met stress. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat gestreste studenten betere cijfers haalden als ze voor een examen hun stressgevoelen op papier zette.

Schrijf gewoon iedere dag een paar minuten in een schrift of een notitieboekje. Niet op je laptop of smartphone. Dat schijnt minder goed te werken. Zorg dat het boekje niet door anderen gelezen wordt. Dan durf je er zonder filter in te schrijven en dat is noodzakelijk als je het maximale resultaat wilt.

3. Wandelen / licht joggen

Ook nummer drie is wetenschappelijk aangetoond. Een lekkere wandeling of licht joggen verlaagd de stress aanzienlijk. Uit een onderzoek blijkt dat ons lichaam een soort neuron activeert die de gestreste cellen kalmeert.

Mijn favoriet: Gratis mini vakanties

Onderzoek wijst uit dat ons lichaam in staat is om hetzelfde te reageren op iets dat we visualiseren als op de daadwerkelijke uitvoering/ervaring ervan. Zo bleek uit een onderzoek dat mensen die een workout tot in detail visualiseerden dezelfde fysieke verandering doormaakten als de mensen die de workout daadwerkelijk deden… nou ja… 70% van het resultaat.

Al meer dan 20 jaar visualiseer ik mijn favoriete vakantie tijdens tandarts bezoeken of andere stressvolle situaties. Een mini vakantie die ik zo vaak kan nemen als ik maar wil. 

Inmiddels visualiseer ik bijna iedere ochtend een aantal mooie ervaringen om mezelf verder te ontspannen. Sinds kort gecombineerd met meditatie.

Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pocket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *