Een nieuwe richting, een nieuw bedrijf of een nieuwe strategie… om het een succes te maken moet je focussen, maar je huidige strategie zorgt ervoor dat je de rekeningen kunt betalen. Hoe kun je transformeren naar een nieuwe situatie en toch de risico’s beperken?
In dit artikel leg ik je uit hoe jij de switch kunt maken naar een nieuwe strategie, zonder focus-verlies en te grote risico’s.
Want ik heb dit soort switches meerdere keren moeten/willen maken en inmiddels talloze keren begeleid bij de ondernemers die ik coach.
Soms ben je financieel te afhankelijk van je huidige strategie om zomaar het roer om te gooien. In dat geval kun je met een minimal acceptable income toch snel en veilig van koers veranderen.
Wat is een Minimal Acceptable Income?
Toen ik in 2018 besloot dat ik me volledig wilde focussen op business coaching, haalde ik 80% van mijn omzet uit marketingdiensten. Maar omdat ik wist dat ik moest focussen om te groeien, besloot ik dat ik óf met funnel marketing verder moest gaan óf met business coaching. Maar zeker niet met allebei.
En omdat ik iets meer voldoening haalde uit coaching, besloot ik daar vol voor te gaan.Â
Maar daarvoor moest ik €300.000 omzet opgeven 😬
En die omzet zorgde er wel voor dat ik de rekeningen kon betalen. En omdat ik wel vaste kosten had en toch graag mijn managementfee wilde blijven factureren, bedacht ik het minimal acceptable income.
Ik wist dat ik ongeveer €8.000 per maand aan omzet moest blijven draaien om break-even te draaien. Alles wat daarboven zou komen, zou winst zijn. Ik besloot dat ik minimaal voor €8.000 aan omzet uit coaching moest halen om de switch veilig te kunnen maken.
Uiteraard wilde ik er ook zeker van zijn dat ik niet te lang break-even hoefde te draaien, maar twee maanden vond ik prima.
En zo geschiedde het. Ik bereikte de mijlpaal van €8.000 omzet per maand uit coaching en zette alle marketingtrajecten stop, zodat ik me vanaf dat moment kon concentreren op mijn droom… fulltime business coach worden.
Hoe bepaal je een Minimal Acceptable Income?
In mijn geval en voorbeeld ging ik uit van het punt waarop ik break-even kon draaien, maar het minimal acceptable income is voor iedereen anders.Â
Ik was bereid om redelijk wat risico te nemen, omdat ik een groot netwerk en veel bereik heb. Ik kon er wel op vertrouwen dat er op korte termijn nieuwe coachingsklanten zouden starten met een traject.
Bovendien had ik voldoende geld achter de hand om eventuele tegenvallers op te vangen. Maar die luxe heeft niet iedereen.
Misschien heb jij nu een bedrijf met €100.000 per maand aan loonkosten en niet genoeg reserves om tegenslagen op te vangen. Of misschien heb jij meer tijd nodig om autoriteit op te bouwen in de markt.
Uiteindelijk moet je dus bepalen hoeveel risico je wilt en kunt nemen, waarbij je alle belangrijke factoren meeweegt. Je kunt denken aan de volgende factoren:
- Cash reserves
- Time to marketing
- Risico toename in kosten
- Risico wegvallende omzet
- Urgentie om te switchen
Uiteindelijk is de vraag als volgt… tot hoever ben je bereid om je omzet te verlagen met als doel om het roer om te gooien en je te focussen op de nieuwe strategie?
Opnieuw momentum bouwen
Je moet je bewust zijn van het risico dat je neemt. Een Minimal Acceptable Income kun je vergelijken met het reservewiel dat dient als thuiskomer. Daar ga je niet mee op vakantie. Een minimal acceptable income is niet een wenselijke situatie voor een lange periode.
Het is essentieel dat je de vrijgespeelde tijd gaat inzetten om momentum te creëren voor de nieuwe strategie (bijv. een nieuw product of bedrijf).
Wees je bewust van de beperkte tijd die je hebt en besteed je tijd zo effectief mogelijk, want die rust die je hebt gecreëerd kan net zo makkelijk omslaan in een soort laidback mentaliteit… vooral als je voor je gevoel al een tijdje vastzat in een situatie waar je uit wilde klimmen.
Zie het als de kans van je leven… besteed iedere minuut, iedere euro die je kunt investeren en al je energie aan het succesvol maken van de ingeslagen weg. Doe je dat niet, dan heb je straks wellicht alle risico’s voor niets genomen.
Strategisch afscheid nemen
Als je afscheid gaat nemen van je klanten om je omzet terug te brengen naar een minimal acceptable income, is het belangrijk om strategisch te werk te gaan.
Niet iedere klant is (meestal) gelijk. Je hebt klanten die veel omzet opleveren, maar ook veel tijd vragen. En misschien heb je ook klanten die veel omzet opleveren en bijna geen tijd vragen. Die laatste wil je natuurlijk pas als laatste af laten vloeien.
Wat je zou kunnen doen, is een lijstje met klanten maken met de volgende kolommen:
- Klantnaam
- Omzet per klant
- Inkoop per klant
- Belasting klant op resources
- Betaalgedrag klant
- Loyaliteit klant
Al die factoren spelen een belangrijke rol bij het kiezen van de klanten die je als eerste laat afvloeien. De klanten die blijven, moeten een goede baten/lasten verhouding hebben. En hoe gunstiger die verhouding, hoe later je ze moet loslaten.
Kosten reduceren
Naast het terugbrengen van je klanten, kun je natuurlijk ook je kosten (tijdelijk) reduceren om je minimum acceptable income te verlagen. Want hoe lager dat is, hoe sneller je het roer om kunt gooien.Â
Breng dus ook alle vaste lasten eens in kaart en kijk welke kosten je kunt verlagen of saneren. Denk hierbij aan de volgende zaken:Â
- Kleiner kantoor
- Team verkleinen
- Marketingkosten (tijdelijk) verlagen
- Verzekeringen stopzetten
- Abonnementen pauzeren op opzeggen
- Inhuur externen terugbrengen of stoppen
Kijk ook hier weer strategisch naar de kosten. Je kunt vakliteratuur best even een half jaar missen, zonder dat je hopeloos achterblijft in je vak. Je kunt best je marketingkosten verlagen als je geen nieuwe klanten aanneemt (voor je oude strategie), enzovoorts.
Je kunt zelfs proberen om in overleg met de verhuurder te komen tot een tijdelijk lagere huur voor een bepaalde periode. Als je het niet vraagt, heb je zeker een nee 😉
Als je ook in personeel wilt krimpen, kijk dan eerst of je ze aan een mooie, nieuwe baan kan helpen. Ontslag of reorganisatie is echt niet de enige manier. Zorg ervoor dat ze erop vooruit gaan en het kost je minder tijd en geld dan je denkt. Bovendien zullen ze je vaak dankbaar zijn.
Benader het als een campagne
Het roer omgooien is niet een oplossing voor impulsieve besluiten. Je kan het maar een keer goed doen en er zijn natuurlijk risico’s aan verbonden.
Je kunt de risico’s verkleinen door campagne-matig te werk te gaan.Â
Niet alleen moet je goed afwegen welke kosten je saneert, welke klanten je wanneer laat afvloeien, maar je moet ook een aanvalsplan maken om je nieuwe strategie succesvol te maken.
Vergeet niet dat je zo snel mogelijk weer up-to-speed moet zijn om (weer) veiliger te ondernemen. Je moet snel weer naar een situatie waarin je winstgevend bent.
Maak daarom een massive action plan voor de ruimte die je creëert met het minimum acceptable income. Ga het niet pas bedenken als je de tijd al hebt, want dan verlies je veel tijd aan plannen maken of operationele werkzaamheden.
2 Comments
Hey Nico, goed stuk! Ik wist helemaal niet dat jij de bedenker bent van het minimal acceptable income dat je tegenwoordig overal tegenkomt. Gaaf!
Hey Niels, ik wist niet eens dat het minimal acceptable income al een ding was. Ik durf dus niet die eer te claimen. Ik beroep me dan liever op de ‘great minds think alike’ 😀
En natuurlijk bedankt voor je reactie en het compliment. Ik hoop dat je er wat aan hebt.