Welke marketing automation software leveranciers zijn er? En welk pakket is geschikt voor jou? Wie zijn de marktleiders en welke startups zijn er? In deze module zoomen we verder in op de verschillende marketing automation software leveranciers.
Lees hier de introductie Marketing Automation.
De marketing automation software markt wordt aangevoerd door een aantal ‘leaders’ en wordt gevolgd door een grote groep startups. De marktleiders richten zich met name op grote bedrijven en het grotere MKB, terwijl veel startups zich richten op het kleinbedrijf en het lagere middensegment. Uiteraard als je het vertaald naar Nederlandse normen.
Hieronder vind je een overzicht van het marketing automation software marktaandeel in Nederland [bron], waarbij ActiveCampaign het afgelopen jaar de snelste groeier was.

Stuk voor stuk hebben ze wat te bieden en er is dan ook geen sprake van goed of slecht, duur of goedkoop. Ze zijn ontwikkeld met verschillende doelgroepen in het achterhoofd en bieden allemaal een kwalitatief stuk software.
Daarnaast heb je ook nog marketing automation software voor webshops, wat een hele andere tak van sport is. Hier zie je specialistische software voor ontwikkeld worden om maximale integratie te bieden met de verschillende e-commerce platformen, zoals Magento, Shopify, WooCommerce, enzovoorts.
Belangrijkste functionaliteiten marketing automation software
- E-mailmarketing
Nieuwsbrieven, autoresponders, html templates en platte tekst e-mails. - Lead scoring
Een lead score toekennen aan een persoon en deze aanpassen o.b.v. gedrag. - Website tracking
Integratie met de website om het bezoek- en klikgedrag van personen te volgen. - Segmentatie
Bezoekers en volgers segmenteren op basis van gedrag en eigenschappen. - CRM
CRM functionaliteiten of een vergaande koppeling met een CRM van een derde partij. - Personalisatie
De mogelijkheid om gepersonaliseerde content te bieden aan nieuwsbrief inschrijvers. - Tags
Bezoekers een tag meegeven op basis van gedrag en eigenschappen. - If/then scenario’s
Scenario’s instellen op basis van gedragingen van bezoekers en klanten. - Funnel analytics
Statistieken die inzicht bieden in hoe mensen zich door de funnel bewegen.
Welke marketing automation tool wij gebruiken?
Dat blijft toch voor veel mensen de hamvraag 😉
En zoals ik in mijn introductie al schreef, is de keuze voor een pakket heel erg afhankelijk van de situatie.
In mijn geval was schaalbaarheid een belangrijke factor en de mogelijkheid om geavanceerde scenario’s te gebruiken. Ik koos voor ActiveCampaign omdat het daar het meest aan voldeed, ondanks dat de software nog maandelijks wordt uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.
Voor ActiveCampaign betaal je slechts $49 per maand als je ook het CRM wilt gebruiken, bij een lijst tot 1.000 contacten.
De volgende stap is $73 tot 2.500 contacten. De alternatieven waren pakketten zoals Mailchimp, maar daar ontbraken veel functionaliteiten die nodig zijn om echte marketing automation recepten te bouwen.
Een andere runner-up was Infusionsoft, maar de verplichte onboarding van een paar duizend euro en een instapbedrag van €297 per maand stonden mij tegen.
Tot zo ver mijn eigen keuze voor een marketing automation tool.
Nu zal ik de drie belangrijkste marktleiders uitlichten, twee pakketten onder de €500 per maand en twee automation pakketten voor webshops.
De beste marketing automation software en tools (subjectief)
De marktleiders
Hubspot
Hubspot is de absolute marktleider als het gaat om marketing automation software. Dat is mede te danken aan het enorme marketing apparaat dat ze zelf hebben opgetuigd, maar ook aan de functionaliteiten die het platform biedt. Want Hubspot is meer dan alleen marketing automation software. Het biedt een uitgebreid CMS, verschillende social media tools en uitgebreide analytics functionaliteiten.
Hubspot richt zich qua doelgroep voor op het klein- en middenbedrijf, maar zit qua prijsstelling aan de bovenkant. Wil je aan de slag met marketing automation en gebruik maken van sales automation, dan moet je toch al gauw denken aan investeringen vanaf € 750 per maand plus een ‘on boarding’ programma van +/- €1.000,-.
Marketo
Marketo is terecht één van de marktleiders in de branche. Marketo biedt zeer uitgebreide mogelijkheden voor het automatiseren van jouw marketing en het analyseren van jouw funnels. Qua analytics is Marketo in marketing automation land het verst, als je de high-end pakketten even buiten beschouwing laat.
De software van Marketo begint vanaf zo’n €800,- per maand en loopt al snel op naar € 1700 per maand als je inderdaad gebruik wilt maken van die uitgebreide analytics mogelijkheden.
Paradot (Salesforce)
Paradot is het marketing automation pakket van het meest gebruikte CRM ter wereld, Salesforce. Paradot is een marketing automation pakket dat bij uitstek geschikt is voor middelgrote tot grote B2B bedrijven. Gebruik je ook nog Salesforce als CRM, dan zit je helemaal gebeiteld en heb je de ultieme integratie tussen email marketing, automation en CRM.
Er hangt wel een prijskaartje aan Paradot, maar als je de investering kunt doen, dan is het z’n geld dubbel en dwars waard. Paradot begint met een investering van €1000 per maand en loopt snel op richting de €2000 of hoger.
Marketing automation software voor het MKB
ActiveCampaign

ActiveCampaign is één van de snelstgroeiende leveranciers van marketing automation software binnen het MKB. Mede door de gunstige prijsstelling en de eenvoud van de software kiezen steeds meer MKB bedrijven voor deze software.
Het mooie van ActiveCampaign is dat het enorm veel waarde biedt voor de prijs die je betaalt. Want ondanks het lage instapbedrag, krijgt je best veel geavanceerde functionaliteiten tot jouw beschikking.
ActiveCampaign is dan ook geschikt voor B2B bedrijven die niet teveel geld willen uitgeven aan marketing automation software. Je kan, afhankelijk van het aantal contacten, al een account met basis CRM hebben voor een investering van $49 per maand ($9 zonder crm).
Dit is ongekend laag en op het moment van schrijven kon ik geen vergelijkbare software vinden voor deze prijs.
Infusionsoft

Infusionsoft is met name binnen het Amerikaans ‘kleinbedrijf’ populair, wat in Nederland te vergelijken is met het MKB. Infusionsoft is iets duurder dan ActiveCampaign, maar biedt dan ook robuustere functionaliteiten als het gaat om CRM en marketing automation.
Het CRM van Infusionsoft is een volwaardig CRM, waar bijvoorbeeld ActiveCampaign slechts de basis functionaliteiten van een CRM biedt.
Infusionsoft is geschikt voor MKB bedrijven die het maximale uit marketing automation, e-commerce en CRM willen halen. Het is de perfecte combinatie van uitgebreide en geavanceerde functionaliteiten, gecombineerd met gebruiksvriendelijkheid en de relatief lage maandelijkse investering.
Infusionsoft begint bij een investering van $199 per maand en je zit als serieus bedrijf al snel op $299 per maand.
Infusionsoft is ook uitermate geschikt voor bedrijven met een webshop!
Marketing automation tools voor webshops
Beeketing
Beeketing is een gespecialiseerd marketing automation pakket voor webshops. De tool geeft je de mogelijkheid om te leren van je klanten, aanbevelingen te mailen op basis van aankopen en je klanten engaged te houden.
Beeketing is geschikt voor webshops die draaien op WooCommerce, Shopify en Bigcommerce.
Bekijk de website van Beeketing
REMARKETY
Remarkety is één van de marketing automation pakketten dat speciaal is ontwikkeld voor webshops. De mogelijkheden en integraties zijn volledig afgestemd op de e-commerce ondernemer.
Remarkety biedt je de mogelijkheid om volledig geautomatiseerd, gepersonaliseerde mailings te sturen naar klanten of nieuwsbrief inschrijvers. Remarkety biedt standaard integraties met de bekendste e-commerce platformen zoals Magento, WooCommerce, Shopify, VirtueMart, enzovoorts.
Remarkety begint bij een maandelijkse investering van €39 en loopt op tot zo’n €250 per maand.
Conclusie
Het is belangrijk dat je een tools kiest die niet alleen bij je huidige situatie past, maar ook als je met de business nog 1 of 2 stappen groeit. Data migratie is een pain in the ass en waarschijnlijk raak je bijna al je historische data kwijt.
Om die reden adviseer ik mijn klanten ActiveCampaign. Je hebt een lage instap qua kosten, maar het pakket is prima geschikt voor lijsten met miljoenen contacten.
ActiveCampaign is daarnaast ook goed te koppelen met andere software en kan dan ook prima B2C én B2B bedrijven gebruikt worden. Zo heeft ActiveCampaign deepdata integraties met WooCommerce en Shopify.
3 Comments
Ha Nico,
Ik ben benieuwd of je iets voor ons bedrijf zou kunnen betekenen.
hoi,
ik ben op zoek naar een partij die Nederlands is.
Die zijn er ook. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee, maar hoor goede verhalen over Spotler.