Een typische founders-story – Part 1 – Het idee

Nico Oud

Nico Oud

The Springcast Journal

Er was een kans, een idee, verraad, twijfel, een investering… de hele mikmak. Je gaat het allemaal lezen in dit artikel. En de rest van het verhaal… dat kun je volgen op dit blog.

Mijn dagelijkse brood verdien ik als business coach en mentor, maar nog meer dan dat ben ik een ondernemer… in hart en nieren. 

En een van mijn belangrijkste mantra’s is ‘practice what you preach’. En daarom hield ik alweer een tijdje mijn ogen open voor een mooie, nieuwe kans. Ik had alleen een voorwaarde… het mag niet concurreren met een van mijn klanten. Integriteit is namelijk een andere kernwaarde.

Ook wilde ik graag een product als volgende bedrijf. Nagenoeg mijn hele carrière als ondernemer ben ik dienstverlener geweest en ik heb talloze start-ups en scale-ups begeleid op het gebied van marketing en strategie. Ik wilde nu een keer een eigen product-business bouwen.

Tientallen kansen kwamen voorbij, maar steeds was het niet mijn kans. De puzzelstukjes vielen gewoon niet op zijn plaats. Totdat…

Maart 2020

In 2014 woonde ik een presentatie bij van Michiel Muller (o.a. Tango, RouteMobiel en Picknick). Het was een presentatie vol waardevolle lessen en inzichten, maar datgene wat relevant is voor dit verhaal is ‘de eerste stap’. Ik kom zo terug op wat dat inhoudt.

Fast forward…

Zoals iedere week checkte ik op een dinsdagavond in maart mijn affiliate inkomsten. Meestal zijn de resultaten redelijk stabiel, maar dit keer week er iets af. De inkomsten uit mijn artikel over de beste podcast microfoon schoten door het dak. Eerst dacht ik dat het door de hele corona-crisis kwam, maar al snel ontdekte ik dat er al langer een stijging gaande was qua traffic op dat artikel.

Podcasting begon tractie te krijgen in Nederland. En aangezien mijn blog inmiddels draait als een geoliede machine, is er ruimte om een nieuw marketingkanaal aan te boren. Ik ga podcasten!

Kans 1: Podcasten

Al in 2015 speelde ik met de gedachte om een podcast te starten, maar iets hield me tegen. Bovendien had ik al lekker tractie met mijn blogs en daar viel nog genoeg te winnen. Maar mijn blog liep inmiddels op rolletjes en ik kon best een nieuw kanaal aanboren.

In 2017 had al eens een vliegende start (en crash) gemaakt met video. Ik investeerde meer dan € 7.000 in een videostudio, maar eenmaal voor de camera lukte het me niet om er goed ‘in te komen’, ondanks de hulp van een coach. 

Video maakt me teveel bewust van mezelf, waardoor ik niet natuurlijk overkom. Ik let dan op hoe ik kijk, hoe ik glimlach, hoe ik sta, wat mijn handen doen… you get the point 😉 Maar praten gaat me wel goed af. Vooral als ik met iemand praat.

Podcasten kwam weer in beeld.

Kans 2: De podcast als platform voor iets groters

Een eigen podcast zou voor mij een mooi extra marketingkanaal kunnen zijn om een nieuwe doelgroep aan te boren voor mijn business coaching business. Maar de podcast an sich ontsluit ook weer nieuwe kansen. Kansen die helemaal in lijn liggen met mijn lange termijn strategie.

Dit is hoe deze kans in lijn lag met mijn strategie: 

Mijn purpose

Mijn ultieme doel is om een mentor op schaal te worden voor jongeren die het niet zo goed doen in het systeem, maar wel ambities hebben in het leven. Ik wil ze laten zien dat je succes in eigen hand hebt.

Mijn netwerk

Ik heb een enorm netwerk, maar de laatste jaren is het vooral in de diepte ontwikkeld en niet in de breedte. Een podcast helpt me aan tafel te komen bij mensen waar ik normaal niet zomaar aan tafel zou zitten.

Mijn kennis

Ik heb al mijn kennis opgedaan in de praktijk en door te leren van (luister)boeken en courses. Een podcast zou me de mogelijkheid bieden om dieper in te zoomen op de kennis en ervaring van andere ondernemers.

Verdienmodel

Op de laatste plaats staat verdienmodel. Met een groot bereik zou de podcast makkelijk een extra inkomstenstroom kunnen genereren door advertenties, of... ik word adverteerder in mijn eigen show.

Podcasten was voor mij dus geen afleiding of een ‘shiny object’, maar een kans om mijn lange- en korte termijn doelen sneller te behalen.

Kans 3: Ooit nog iets met een product en hosting

In 2015 verkocht ik mijn hostingbedrijf. Ik had destijds een internetbureau en omdat er in die tijd weinig goede hosting providers waren voor Magento webshops, begon ik zelf zo’n hosting platform.

Maar na twee jaar hadden we cash nodig voor de groei van mijn internetbureau en verkochten we het hostingbedrijf.

Vanaf het moment dat het hostingbedrijf verkocht was, nam ik mezelf voor om ooit nog iets te doen met hosting. Maar alleen als ik een originele invalshoek had en er een contentstrategie omheen kon bouwen. Want hosting op zichzelf kan heel technisch zijn en ik wil geen technische content creëren.

En toen ik onderzoek deed naar podcasting, kwam alles samen… voor een podcast heb je specialistische hosting nodig! Podcast hosting!

Alles klopte. Je kunt er een redelijk brede contentstrategie omheen bouwen (podcasten, contentmarketing, audio bewerken, etc). Er was een gat in de (Nederlandse) markt, want er waren op dat moment geen Nederlandse aanbieders. 

En het belangrijkste; het draagt bij aan ieders persoonlijke ontwikkeling. Met hosting kon ik dus bijdragen aan het ontsluiten van waardevolle kennis.

Had ik die eerste stap niet genomen…

Was ik nooit met podcasten aan de slag gegaan, dan was ik nooit op podcast hosting gestuit. Want dat is wat ik deed; ik startte mijn eigen Growth Minds podcast en besloot mijn eigen show te hosten.

En dat is precies wat Michiel Muller bedoelde tijdens zijn presentatie. Opportunity A brengt je naar opportunity B en opportunity B geeft je zicht op opportunity C… wat de échte grote kans is. Maar die kans had je nooit kunnen spotten als je die eerste stap niet had gezet.

Dat is hoe YouTube van een video-dating-platform een videoplatform werd voor muziek, tutorials en marketing content… ze zagen een kans, namen de eerste stap… mensen begonnen het te gebruiken, maar anders dan het in eerste instantie bedoeld was. En zo maakte YouTube en pivot (Stap C) en groeiden uit tot een videoplatform met miljardenpubliek.

Dat is hoe Instragram begon als een fotofilter app, maar uiteindelijk groeide tot een van de grootste social media platforms ter wereld.

En zo leidde mijn eigen podcast (Growth Minds) tot mijn nieuwe bedrijf… Springcast.fm

To be continued…

Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pocket

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *