“Mijn blog levert mij nauwelijks iets op. Geen leads en al helemaal geen omzet.” Ik hoor dit ongeveer wekelijks van marketeers, klanten en prospects.
Maar ik genereer daarentegen dagelijks leads met mijn blogs. Ik zal jou uitleggen wat ik anders doe.
Want ik durf te zeggen dat ik ongeveer zo’n 80% van al mijn leads, prospects en klanten genereer met de blogs die ik schrijf. Bijna iedere dag wel eentje. En heel eerlijk gezegd… ik doe niet eens mijn best! Ik kan namelijk maar 20 klanten bedienen en ik heb een bescheiden wachtlijst voor nieuwe klanten.
Ik blog dus eigenlijk in de ‘stationaire’ modus. En dat is niet goed maar met een dagelijkse aanwas van leads en prospects ben ik in comfortabele wateren beland. Nu ik dit zo schrijf besef ik mij dat het té comfortabel is en ik mezelf moet motiveren om veel meer content te creëren.
En tegelijkertijd legt dat ook direct een groot contrast bloot. Ik ken bedrijven die iedere dag meerdere blogs publiceren, deze ook nog eens als video content distribueren en de hele dag op social media content delen. Ze doen eigenlijk alles beter in termen van kwantiteit.
Maar ik win het van ieder van hen op kwaliteit. Met gemak!
Contentmarketing – marketing = content
Het is een simpel rekensommetje: contentmarketing – marketing = content… en content op zichzelf levert je helemaal niets op!
Het is het marketingdeel van contentmarketing waar de euro’s verdiend worden. En veel marketeers switchen qua mindset van marketing naar content als ze content produceren. Ze vergeten dat het enige doel van contentmarketing het verhogen van awareness in de funnel is.
Dus als je random artikelen schrijft over jouw vakgebied, branche of product, maar je produceert slechts ‘content’ zonder opbouw… dan ben je feitelijk gewoon aan het schrijven. Dat is geen contentmarketing!!! Dat is een hobby!!!
[Even tussendoor…] Wil je direct naar het artikel waarin ik uitleg hoe je wel een goede contentmarketing strategie en plan formuleert? Lees dan mijn artikel: Contentmarketing strategie en planning.
Een goede opbouw
Wil je een goede opbouw voor jouw contentstrategie? Wil je dat jouw contentmarketing strategie wel klanten, leads en prospects oplevert?
Stel jezelf dan bij ieder stuk content dat je wilt gaan produceren;
- hoe verhoogt dit de awareness van mijn doelgroep in de funnel?
- Hoe verkoopt dit stuk content het volgende stuk content in de funnel?
- Hoe helpt dit stuk content de doelgroep bij het nemen van de aankoopbeslissing?
- wat wil ik dat de doelgroep leert in dit stuk content dat bijdraagt aan de aankoopbeslissing?
Ik garandeer je dat als jezelf deze vragen stelt bij ieder stuk content dat je produceert, je hele andere content produceert dan dat je nu doet.
Eerlijk, behulpzaam en respectvol
Naast de opbouw is het ook belangrijk dat je met jouw content oprecht jouw doelgroep wilt helpen. Geef ze zoveel waarde als je kunt in de funnel. Als je belooft in de titel dat de lezer kan achterhalen of hij een burn-out heeft, zorg dan dat hij dat dan op basis van het artikel kan vaststellen.
Je bent direct het vertrouwen kwijt als je na een lange inleiding afsluit met “voor het vaststellen van een burn-out kunt u een afspraak maken”.
Natuurlijk zou je wel alle symptomen kunnen opsommen en aangeven dat het slechts een indicatie is en dat voor een diagnose een afspraak met een specialist raadzaam is. In dat geval heb je de prospect in ieder geval een stap verder geholpen.
En dat is waar contentmarketing om draait… jouw doelgroep, jouw leads, jouw prospects en jouw klanten een stap verder helpen in hun customer journey.
Een contentmarketing strategie en plan formuleren zoals het hoort
Om jou een stap verder te helpen, heb ik een mooi artikel geschreven over hoe je een goed, strategisch contentmarketingplan formuleert.
Het is één van de meest uitgebreide en bruikbare artikelen op het internet over hoe je een fatsoenlijke contentmarketing strategie definieert. Ik raad je dan ook aan om het artikel te lezen en ook de pdf-versie te downloaden die in het artikel wordt aangeboden.