Call to action; de hype en best practices

Nico Oud

Nico Oud

No post tag found
Call to action

Altijd een call tot action op iedere pagina! Dat is wat de goeroes je vertellen. Maar is dat niet te agressief? En wat is een call to action eigenlijk? Een artikel voor profs en starters over de befaamde call to action.

Call to action; de definitie

Als je nog niet bekend bent met de term call to action is het goed om eerst even stil te staan bij wat de call to action eigenlijk is. Laten we daarom eerst beginnen met de definitie:

Een call to action is een stuk content dat de bezoeker, lezer, kijker of luisteraar aanzet tot het nemen van een specifieke actie.

De call to action werd al lang voor het internet tijdperk gebruikt in de marketing- en reclamewereld.

Inmiddels zijn ook de online marketeers gek op de call to action. Je wordt dan ook doodgegooid met adviezen over het gebruik van de call to action in websites, landingpagina’s, advertenties, enzovoorts.

Er is zelfs een koosnaampje (afkorting) voor… CTA.

In dit artikel duiken we in de wereld van de call to actions en deel ik best practices en ontkracht ik de mythes en hypes.

De ‘call to action’ hype

Een oranje knop, een CTA op iedere pagina, altijd een CTA in beeld op ieder deel van iedere pagina.

Als je de goeroes mag geloven moet je website volstaan met call to actions, want anders loop je leads, prospects en sales mis.

Bull****! 

De hele hype rondom CTA’s is ontstaan omdat een paar slimmerikken hebben geconstateerd dat de kans op conversie hoger is als je meer call to actions op je pagina’s hebt.

En ongetwijfeld is en was dat waar.

Maar de vraag is waarom dat ‘waar’ was. Een webpagina die goed ontworpen is, heeft niet zoveel CTA’s nodig. Wellicht hadden de websites uit de tests een overload aan aanbiedingen of gewoon een rommelig design. In dat geval is het meer een lapmiddel en niet de beste oplossing.

Onlangs zag ik een Nederlandse copywriter die als ‘goeroe’ wordt gezien televisiereclames afkraken, omdat er geen call to action in de reclames was opgenomen.

En natuurlijk… soms is het goed om een call to action op te nemen. Vooral als je een aanbieding doet. Maar soms is het voldoende als je de ‘awareness van de doelgroep‘ verhoogt. Zeker als je een bekend merk bent. Dan is het alleen maar chique om niet te eindigen met ‘ren nu naar de winkel voor jouw exemplaar’.

Call to actions werken goed… but don’t overdo it!

Soorten CTA’s

Call to actions zijn er in verschillende soorten en maten. Soms zijn ze bijna paginavullend, soms heel klein. Soms zijn ze heel subtiel, soms ‘in your face’. Hieronder heb ik een aantal voorbeelden voor je opgenomen, zodat je een beeld hebt van de verschillende soorten CTA’s.

1

Call to action #1: Een knop

Button CTA

De knop is een subtiele, maar duidelijke call to action. De meeste mensen snappen dat ze via de knop naar de volgende stap in het proces kunnen gaan.

Een van de voordelen van een knop is dat je er met kleur, vorm en omvang voor kunt zorgen dat de knop visueel extra opvalt.

2

Call to action #2: Hyperlink

Hyperlink CTA

Boven de gele knop in het scherm hiernaast zie je een tekstlink staan. De tekstuele CTA is de meest subtiele call-to-action. Het voordeel van de tekstlink is dat het voor zoekmachine optimalisatie interessant is.

Daarnaast worden tekstuele call to actions ook ingezet als ‘secundaire’ call to actions. Wat feitelijk inhoudt dat er een andere CTA is die belangrijker is op die pagina. (zie ook hierboven de tekstlink in de screenshot van Exact naast de knop).

3

Call to action #3: CTA widget

CTA widget

Een CTA widget is een blok ergens op de webpagina die als doel heeft om een bezoeker te converteren van ‘unknown’ naar ‘known’. Dus feitelijk van een onbekende bezoeker een bezoeker maken, waarvan je in ieder geval een e-mailadres hebt. Veelal om deze later met behulp van e-mail marketing op te warmen en te segmenteren.

Dit type call to action wordt vaak gebruikt in blog-artikelen of op landingspagina’s. Ze onderbreken feitelijk (even) de hoofdcontent om de bezoeker te verleiden tot een (conversie)actie.

4

Call to action #4: Pop-up / Screen takeover

Popup cta

Pop-ups en screen takeovers* zijn de meest agressieve vorm van call to action. Ze blokkeren tijdelijk het gebruik van de website en forceren de bezoeker een keuze te maken. Daarom wordt deze CTA meestal gebruikt voor (gevoelsmatige) sympathieke aanbiedingen, zoals gratis premium content of aanbiedingen.

Als je pop-ups en screen takeovers goed inzet, kan het zeer veel leads opleveren. Maar wees er voorzichtig mee… mensen vinden ze snel irritant.

*Een screen takeover is een pop-up die het complete scherm vult. 

Gebruik van CTA’s

Niet iedere call to action is gelijk. Je hebt CTA’s met verschillende toepassingen. Ik zal ze hieronder voor je opsommen.

Activatie in advertentie

Dit kan een advertentie zijn in een magazine, op televisie of een advertentie op Google op Facebook. De advertentie creëert awareness of pitcht een product. Aan het eind van de advertentie staat de call to action. Bijvoorbeeld: Bestel nu jouw exemplaar!

Klik activatie

Stel je beschrijft op een pagina de verschillende diensten die je aanbiedt. Op deze pagina heb je een opsomming van de verschillende diensten en onder deze diensten heb je een knop of een link. Dat is een call to action. Vroeger was dat 'klik hier' en tegenwoordig weten we dat het beter is om iets neer te zetten zoals 'Bekijk product x'.

Optin (inschrijving op nieuwsbrief)

Als je wilt dat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief, dan heb je daarvoor meestal een call to action. Vaak iets in de vorm van 'schrijf je nu in voor de nieuwsbrief', maar het kan ook zijn dat je in ruil voor een e-mailadres een leadmagnet (weggever) weggeeft. In dat geval zou de call to action 'vraag nu mijn gratis ebook aan' kunnen zijn.

E-commerce call to action

Een call to action die we allemaal wel eens zijn tegengekomen, is de call to action die je gebruikt in webshops. Meestal iets zoals 'voeg toe aan winkelmandje', 'bestel direct', of 'koop nu'.

Leadgeneratie

In de b2b markt of als dienstverlener ligt de focus vaak op leadgeneratie. Naast het aanbieden van leadmagnets zie je vaak 'gratis consults' en 'offerte aanvragen' als call to action. Dat kan iets zijn zoals 'Vraag hier een offerte aan' of 'Vraag een gratis intakegesprek aan'.

Voorbeeld call to actions

Hieronder heb ik voor het gemak een aantal voorbeeld call to actions voor je op een rij gezet. De voorbeeld CTA’s zijn gecatagoriseerd per type en toepassing.

Advertenties

**Klik op de advertenties voor een grotere versie van de afbeelding.**

Klik activatie

Optin voorbeelden

Een optin is een actie waarbij de bezoeker toestemming verleent aan de website-eigenaar om hem/haar te mailen. 

Er zijn verschillende manieren om iemand te verleiden tot een optin. Soms gewoon met een simpel formulier om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Soms door een stuk premium content aan te bieden in ruil voor naam en e-mailadres.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van optins.

E-commerce call to action voorbeelden

In een webshop wordt vooral gebruik gemaakt van de winkelwagenknop. En ondanks dat dit geen rocket science is, valt er vaak nog veel te optimaliseren. Want de omgeving rondom de werkelijke CTA (de knop) heeft wel invloed op de knop. Bovendien spelen ook zaken zoals kleur en tekst een belangrijke rol.

Zo blijkt uit verschillende onderzoeken dat de volgende stap in het proces van de klant goed beschreven moet worden.

‘Koop nu’ werkt wellicht goed als mensen direct naar een betaalscherm worden gestuurd (en daar ook al aan toe zijn). Maar als mensen bijvoorbeeld nog een maat moeten selecteren, kan het afschrikken. 

Hieronder zie je een paar mooie voorbeelden van e-commerce call to actions.

Leadgeneratie CTA’s

Als ik het hier over leadgeneratie heb, dan bedoel ik de stap waarin een potentiele klant contact opneemt om een samenwerking verder te verkennen. 

Voor B2B dienstverleners is dat wellicht een contactverzoek, maar voor een SAAS-company is dat bijvoorbeeld een gratis proefperiode. 

De mythes

Er zijn een aantal hardnekkige mythes rondom de Call to Action die veel ondernemers en marketeers op het verkeerde been zetten. Ik som ze voor je op, zodat je ze kunt herkennen.

1

Call to Action altijd in beeld

Sommige marketeers beweren dat er altijd een call to action in beeld moet zijn. En hoewel dat in sommige gevallen goed kan werken, is dat niet per definitie een best practice. Het komt agressief over op de bezoeker en past niet bij een betrouwbaar merk of een merk met veel autoriteit.

2

De knop moet oranje zijn

Er zijn veel testen gedaan waarbij de ‘oranje’ en de ‘groene’ knop de beste kleur bleken te zijn voor CTA’s. Daarentegen zijn er minstens zoveel onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Niet blind daarop vertrouwen dus en zelf testen wat het beste werkt.

3

KOOP NU!

Mensen vinden het F***ing irritant als ze iets opgedrongen wordt. Dus agressieve CTA’s die met krachtige termen bezoekers proberen te activeren tot actie werken niet altijd even goed. De tekst van de call to action moet relevant zijn en aansluiten op wat de volgende stap is.

4

Het moet een button zijn

Ook hier geldt weer dat de beste oplossing afhangt van de context. Als iemand een blog leest dan is de kans groter dat een tekstlink beter opvalt, dan een knop. Gewoon omdat mensen een blindheid hebben ontwikkeld voor advertenties en andere afleidende content. Op een salespagina verwachten mensen wellicht wel een knop.

5

Hij moet aan het einde

Daar is ie weer… een call to action moet terugkomen op de plekken waar hij logisch is. Als je halverwege de pagina de prijzen van je product hebt staan, dan is het niet logisch om de call to action alleen onderaan de pagina neer te zetten. Plaats CTA’s op de plekken waarvan je denkt dat het een logische plek is om te converteren en test dat.

Call to action kleuren

Laat je niet verleiden om blind te vertrouwen op onderzoeken naar de ideale kleuren voor een call-to-action. Er zijn veel meer factoren die invloed hebben op welke kleur het beste werkt dan dat in de meeste onderzoeken is meegewogen.

Maar ondanks dat zijn er wel onderzoeken die je een goed startpunt geven. Want om te achterhalen welke call to action kleur het beste voor jouw website werkt, moet je dat gaan testen (met bijv. een a/b test). 

En dan kan kleurenpsychologie jou een handje helpen om een goed startpunt te creëren.

Hieronder geef ik een korte beschrijving van het psychologische effect per veelgebruikte call to action kleur. 

Blauw: Vertrouwen, verantwoordelijkheid, eerlijkheid, loyaliteit, veiligheid, vrijheid, wijsheid, plezier en zelfexpressie op.

Groen: Harmonie, stabiliteit, betrouwbaar, balans, veiligheid en harmonie, groei en aardig.

Geel: Enthousiasme, opportunity, spontaniteit, geluk en positiviteit.

Oranje: Optimistisch, avontuurlijk, onafhankelijk, creatief en plezier.

Rood: Opwinding, energie, passie, moed en aandacht.

Roze: Compassie, liefde, onvolwassenheid, speels en bewondering.

Zwart: Kracht, controle, autoriteit, discipline en elegantie.

Wit: Neutraal, puur, verfijnd, efficient, hoop, optimisme, onschuldig.

Nogmaals… de kleur van de button is slechts een van de honderden factoren die effect hebben op de hoeveelheid mensen die klikt op de button, dus gooi niet je hele huisstijl om, omdat je een oranje knop wilt kunnen gebruiken.

Call to Action software

Dan zijn we nu bij het laatste onderdeel aangekomen van dit artikel. Call to action software. Want als er iets uitdagend is, is het wel het vinden van de juiste marketing tools voor jouw business.

Zelf gebruik ik deze software voor het maken van mijn call to actions. Ik heb deze software gekozen, omdat het goed integreert met ActiveCampaign en AutopilotHQ. 

Maar er zijn natuurlijk meerdere call to action tools die goed werken en daarom heb ik hieronder een paar tools voor je opgesomd. 

Ik heb onderscheid gemaakt tussen het type software of tool en alleen een top 3 gemaakt van de beste tools in dat segment.

Call to action formulieren

Landingpage software

Tot slot

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan dit artikel en dat deze tips & tricks je verder op weg helpen om meer leads te genereren. 

Maar… er is maar een ding waarvan ik hoop dat het echt is blijven hangen en dat is dat je altijd moet testen wat werkt voor jouw website, landingspagina en/of doelgroep.

Dat testen doe je door middel van conversie optimalisatie en A/B testen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *