De 4×3 planner voor strategische productiviteit

4x3 planner featured

Als ondernemer moet je heel wat ballen in de lucht houden, maar hoe zorg je er nou voor dat je die belangrijke, strategische taken niet uit het oog verliest?

Je loopt al snel in de valkuil van todo apps, journals, timemanagement systemen en productiviteit systemen. 

En hoewel die systemen er echt wel voor kunnen zorgen dat jij als ondernemer effectiever je tijd indeelt, ontbreekt het binnen deze systemen vaak aan overzicht.

En exact om die reden heb ik voor mezelf en mijn klanten ooit de 4×3 methode ontwikkeld.

Dit systeem heeft de volgende eigenschappen:

  • Het is eenvoudig
  • Het is flexibel
  • Het werkt samen met andere methodieken
  • Je kunt het altijd en overal snel toepassen
  • Het helpt je om de lange termijn te prioriteren
  • Het kan met pen en papier op een servet of digitaal

Hoe de 4×3 methode werkt

Je kunt de 4×3 methode op verschillende manieren inzetten. Het kan op strategisch niveau werken, op tactisch niveau, maar ook op taakniveau. Hieronder zal ik per toepassing een korte uitleg geven. Uiteraard kun je het ook op veel andere manieren inzetten.

Maar wat belangrijk is aan de 4×3 methode, is dat je flexibel blijft. We weten allemaal dat er constant dingen veranderen en met de 4×3 planner heb je binnen no-time op een overzichtelijke manier je prioriteiten bijgewerkt.

Vandaag kan content hoog op je lijstje staan, terwijl als morgen zich een kans voordoet het investeren kan zijn. In zo’n geval maak je snel een nieuwe 4×3 planner en heb je jouw nieuwe prioriteiten weer inzichtelijk gemaakt.

Strategisch niveau

Ieder soort bedrijf heeft een aantal pijlers die voor een groot deel het succes van dat type onderneming bepalen. Meestal zijn de belangrijkste projecten dan ook gefocust op deze pijlers.

Webshops zouden bijvoorbeeld de onderstaande pijlers kunnen hebben:

  1. Inkoop
  2. Marketing
  3. Logistiek
  4. Klantenservice
Dienstverleners deze:
  1. (Vak)Kennis
  2. Marketing
  3. Sales (relatiebeheer)
  4. Processen

Op strategisch niveau kun je de 4×3 methode gebruiken om de belangrijkste initiatieven in kaart te brengen per domein. Denk aan proces optimalisatie, nieuwe campagnes, etc.

Het is heel goed mogelijk dat je op jaarbasis veel meer marketingcampagnes hebt dan de drie die je in het 4×3 model opneemt, maar de drie die je hier neerzet hebben de hoogste prioriteit en vragen maximale aandacht totdat het is afgerond.

Daarna zou je zelfs een aangepaste versie kunnen maken met de volgende projecten die prioriteit hebben.

Tactisch niveau

Op tactisch niveau zou je de 4×3 methode kunnen gebruiken om de belangrijkste projecten per strategische pijler te bepalen.

Voor een webshop zou dat het vinden van een nieuwe leverancier voor een bepaalde productcategorie kunnen zijn of het automatiseren van het order pick systeem.

Voor dienstverleners zou dat een kennisontwikkelingsprogramma, een nieuw CRM of het inzetten van marketing automation kunnen zijn.

Taakniveau

Op taakniveau kun je de 4×3 methode inzetten om de belangrijkste taken per strategisch project te bepalen.

Zo zou daar voor de dienstverlener kunnen staan dat het kiezen van marketing automation software de belangrijkste taak is om de voortgang van het project erin te houden.

Voor een webshop zou dat kunnen zijn dat er een goed AdWords en marketing dashboard moet komen om beter te kunnen sturen op data.

Rol-niveau

Maar ik heb de 4×3 planner ook gebruikt om vast te stellen welke 4 activiteiten mijn focus zouden moeten hebben om mijn business succesvol te runnen. Die activiteiten geef ik voorrang op alle andere taken, projecten, etc.

De overige taken probeer ik zoveel mogelijk te delegeren of uit te besteden.

In mijn geval zijn dat de volgende pijlers:

Strategisch planner

4×3 planner gebruiken

De 4×3 planner dankt zijn effectiviteit aan zijn eenvoud. Je kunt een stuk papier pakken en de 4×3 planner tekenen of je kunt mijn mooi ontworpen template gebruiken.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on pocket
Pocket
Nico Oud

Nico Oud

Als Business coach help ik ondernemers bij het realiseren van hun doelen. De groei van het bedrijf, maar ook hun groei als ondernemer. Via mijn blog en mijn nieuwsbrief deel ik mijn kennis op het gebied van ondernemerschap, strategie, marketing, sales, productiviteit en persoonlijk leiderschap.

One Comment

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *